Nekromanti [Rotsystem] - Rollpersonen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Eftersom jag kände att jag inte hade tillräckligt med press så erbjöd jag mig att speltesta Rotsystem imorgon. Så nu tänkte jag samla ihop det jag har och försöka bygga något som håller ihop tillräckligt väl för ett par-tre timmars spelande =)

Nå; rollpersonsskapandet. Man har följande (just nu):

Egenskaper:
Styrka - lyfta, bryta upp, klämma sönder
Rörlighet - springa, hoppa, klättra
Avståndsvapen - automateld, enskottssalvor
Närstrid - hugga, sticka
Socialisering - övertala, förhöra, lura
Datorer - anfall mot fientliga datorsystem eller is, försvar mot sådana anfall

Egenskaperna går från 0 till 6, och jag tänker mig att man spenderar nån form av poäng på dem. Just i morgon kan jag nog lika gärna låta spelarna sätta ut poäng fritt.



Undersökande:
DNA-profilering
Materialanalys
Blodanalys
Historia
Botanik
Djur
Religion
Byråkrati
Ballistik
Explosionsrester
Dokumentanalys
Efterforskning
Entymologi (insekter)
Rättsmedicin

de undersökande går från 1-3. 1 innebär att man förstår det mest grunläggande i en ledtråd automatiskt, men om det finns mer info måste man fråga någon annan.

För de undersökande gäller generellt att man har eller kan improvisera lämplig utrustning.


Cybernetik

/Hårdvara/styrsystem
- Implantatdator med två slots för mjukvaruenheter. Kan hackas, men påverkar då bara just datorn.
- Neuroimplantat med fem slots för mjukvaruenheter. Kan hackas, och riskerar då att resten av hjärnan påverkas (minnen försvinner eller ändras, etc). Medger färdighetsbanker.
- Cybernetisk ryggrad med fem slots för mjukvaruenheter. Man blir stelare, men bryter inte ryggraden så lätt. Medger cybernetiska armar och ben.
- Cyberjack. Medger att man kopplar in sig till datorer, vilket öppnar för hack men gör det möjligt att gå in i VR.

Nackdelen med alla styrsystem är att de kan hackas, och från ett hackat styrsystem har hackern tillgång till de färdighets- och databanker styrsystemet innehåller - plus loggar och sådant. Och, i fallet neuroimplantat, att man gör detsamma med hjärnan.

/Hårdvara/förbättringar
Välj 1 förbättring, 1 nackdel för civilian-grade grejer.

- Armar. Tänkbara förbättringar: Ökad lyft- och dragstyrka, ökad precision i avståndsstrid, ökad precision i närstrid.
- Ben. Tänkbara förbättringar: Ökad stabilitet, ökad springhastighet, ökad hoppstyrka.
- Nervsystem. Förbättring: Snabbare reflexer.
- Hud. Tänkbara förbättringar: Ökad tålighet, kameleontprojektion.
- Käke. Förbättring: Vasst och starkt bett.

Alla förbättringar kräver dessutom styrsystem.
Tänkbara nackdelar för förbättringar:
- Låsning
- Överkompensering
- ???
(Nackdelar kommer i spel när man misslyckas)

Mjukvara
All mjukvara har en nackdel, välj en:
- Buggig (aktiverar ibland sig själv, gör ibland inte riktigt som man säger)
- DRM (kan inte kopieras eller ges/säljas vidare, krånglar om man inte aktiverar den regelbundet hos företaget)
- Virus (samlar uppgifter och loggar, man måste spendera extra tid och antagligen mellanhänder för att säkra att insamlad info inte förs vidare till virusskrivaren när man kopplar upp sig)
- Proprietära format (funkar inte alltid tillsammans med andra enheter, kräver att enheten den stoppas in i (ryggrad etc) är av samma märke)
- Bakdörr (den som byggt enheten har lagt in en bakdörr)

Styrsystem: Kontrollerar cybernetiska förbättringar.
Is: Antivirus och bransväggar som skyddar mot hacking.
Kunskapsbanker: Innehåller data som kan motsvara 1 nivå i någon undersökande färdighet. Man väljer nivå när man köper mjukvaran, och man måste ha de lägre nivåerna för att kunna använda den. På civila marknaden finns inte nivå 3-kunskapsbanker.
Färdighetsbanker: Hur man gör något specifikt. Ger 1 bonustärning i någon Färdighet i något specifikt sammanhang (knivslagsmål, klättra, hacking etc)



Just nu tänker jag att man plockar den cybernetik man vill. Det kommer att betyda att de flesta skaffar sig en implantatdator och antagligen en ryggrad, tänker jag mig. Resten handlar om risk management - vill man riskera att ens armar/ben låser sig vid fel tillfälle, eller överkompenserar?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Rent estetiskt: Allt ovanstående är skarv, alltså intern cybernetik som har konkret funktionalitet. Om spelarna vill ha krom, alltså rent utseendemässig cybernetik, så står det dem helt och hållet fritt. Bara att skaffa, kör på.

Och portarna för mjukvaruenheterna sitter där man tycker att det blir snyggt, och ser ut typ som portarna i matrix. Tänk på dem som utsmyckning rollpersonen kan ha, helt enkelt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Test av rollpersonsbyggandet på Gothcon. Systemet känns stabilt, men behöver lite tweaks.

Just nu finns det femton undersökande färdigheter. Jag funderar på att kalla dem "Specialistkunskaper" istället. Ett problem som dök upp är att med 15 poäng per skalle och 15 områden ("specialistområden"?) så kan tre spelare skaffa sig fullständig täckning, och fyra spelare får poäng över.

Listan:
Ballistik
Blodanalys
Botanik
Byråkrati
Cybernetik
DNA-profilering
Dokumentanalys
Efterforskning
Entymologi (insekter)
Explosionsrester
Historia
Materialanalys
Rättsmedicin
Religion
Säkerhetssystem

Så: Färre poäng, och/eller påtvingad distribution av pluttar.

Alternativ 1: Gruppen får 18 poäng att dela på; fri fördelning. Man kan ha en rollperson som har allt, eller lika fördelning så man sprider lite, etc.

Alternativ 2: Varje rollperson får 18 delat på antal personer i poäng. På tre spelare blir det sex poäng per rollperson.

Alternativ 3: Varje rollperson får placera ut en trea, två tvåor, fyra ettor.


Jag lutar åt alternativ 3, själv. Vad tycker ni?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
krank said:
Test av rollpersonsbyggandet på Gothcon. Systemet känns stabilt, men behöver lite tweaks.

Just nu finns det femton undersökande färdigheter. Jag funderar på att kalla dem "Specialistkunskaper" istället. Ett problem som dök upp är att med 15 poäng per skalle och 15 områden ("specialistområden"?) så kan tre spelare skaffa sig fullständig täckning, och fyra spelare får poäng över.

Listan:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
Ballistik
Blodanalys
Botanik
Byråkrati
Cybernetik
DNA-profilering
Dokumentanalys
Efterforskning
Entymologi (insekter)
Explosionsrester
Historia
Materialanalys
Rättsmedicin
Religion
Säkerhetssystem
</div>

Så: Färre poäng, och/eller påtvingad distribution av pluttar.

Alternativ 1: Gruppen får 18 poäng att dela på; fri fördelning. Man kan ha en rollperson som har allt, eller lika fördelning så man sprider lite, etc.

Alternativ 2: Varje rollperson får 18 delat på antal personer i poäng. På tre spelare blir det sex poäng per rollperson.

Alternativ 3: Varje rollperson får placera ut en trea, två tvåor, fyra ettor.


Jag lutar åt alternativ 3, själv. Vad tycker ni? </div></div>

Beror lite på vad du vill ha ut av det. Tävlar man mot spelet/ systemet så tycker jag alt 1 eller 2, annars trean. Håller i övrigt med dig om att det är tråkigt att täcka allt. En av de roliga sakerna i ToC är hur man tar sig till "mål". Ett tag hade vi alla färdigheter och det var trist.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag har skapat ett dokument som sammanfattar rollpersonsskapandet såhär långt.

En fundering jag har är det här med bakgrunder och bakgrundshändelser. Jag tycker egentligen inte att bakgrundstabeller är en så dålig idé, förutsatt att de inte påverkar spelbalansen och att man kan välja istället för att slumpa om man vill.

Så jag funderar på att ha några bakgrunder (präst, soldat, journalist, gängmedlem etc) och sedan kanske tio eller så händelser per bakgrund. Och så kan man slumpa fram 1-2 stycken per bakgrund ens rollperson haft. Eller bara välja.

Kan det vara något?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Tycker det mesta ser bra ut, men undrar lite om du inte borde ha en egenskap i stil med Iaktagelseförmåga.

Själv är jag en fan av Bakgrundstabeller, de är speciellt bra om spelaren inte har den bästa fantasin den dagen karaktären skapas, ger rollspel möjligheter direkt.

Bakgrunder från koncept kan också vara intressanta så länge de lämnas någorlunda öppna, dvs så att inte alla präster blir liknande.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Swedish chef said:
Tycker det mesta ser bra ut, men undrar lite om du inte borde ha en egenskap i stil med Iaktagelseförmåga.
Vad ska jag med den till?

Ledtrådar hittar man ju automatiskt, och fällor etc tänkte jag tvinga spelarna att leta efter manuellt. Återstår egentligen bara att lyckas se varandra i strid, och det vet jag inte om jag tror att det kommer att hända tillräckligt ofta för att motivera en hel egenskap...
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Ahh var inte medveten om den spelmekaniken, om den bara ska användas för att typ undvika bakhåll och så (och knappt ens det) så är den ju inte motiverade som en egenskap.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Swedish chef said:
Ahh var inte medveten om den spelmekaniken, om den bara ska användas för att typ undvika bakhåll och så (och knappt ens det) så är den ju inte motiverade som en egenskap.
Men äh! Nu känner jag att mitt förra svar till dig var lite drygt och nedpratande. Förlåt!

Jag uppskattar naturligtvis inputten, och känner som du att bekgrundshändelser kan krydda och ge något att spela på redan från början.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Nu har jag börjat skriva på lite bakgrunder.

Kanske startar en tråd om 'et vad det lider...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
krank said:
Nu har jag börjat skriva på lite bakgrunder.

Kanske startar en tråd om 'et vad det lider...
Oj, vad det växte med en gång.

Nuvarande planen är att ha 12, 18 eller 36 händelser per bakgrund. Varför just de siffrorna? För att man ska kunna slå med 2t6.

För 12 blir det alltså först 1-3, 4-6 på den ena tärningen för att välja en uppsättning, och sedan 1-6 på den andra för att välja i den uppsättningen. För 18 blir det 1-2, 3-4, 5-6 och sedan 1-6. Och för 36 blir det... Ja, ni fattar nog.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Ingen fara, efter att läst dina ideer här tror jag att jag generellt är mer för tärningsslag än vad du är. Alla är ju olika.

Tyckte att More than Human såg grymt ut så det ska inhandlas snart. Hoppas du kan göra ett lika bra jobb med Rotsystem, då jag generellt är mer förtjust i Cyberpunk än något annat.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
krank said:
krank said:
Nu har jag börjat skriva på lite bakgrunder.

Kanske startar en tråd om 'et vad det lider...
Oj, vad det växte med en gång.

Nuvarande planen är att ha 12, 18 eller 36 händelser per bakgrund. Varför just de siffrorna? För att man ska kunna slå med 2t6.

För 12 blir det alltså först 1-3, 4-6 på den ena tärningen för att välja en uppsättning, och sedan 1-6 på den andra för att välja i den uppsättningen. För 18 blir det 1-2, 3-4, 5-6 och sedan 1-6. Och för 36 blir det... Ja, ni fattar nog.
Ju fler ju bättre enligt mej.
 
Top