(För nytillkomna: kort sammanfattning av Rotsystem]
Lite inspirerad av Mutant: År Nolls format med zonsektoreroch av Technoirs "transmissions" (där jag iofs inte hunnit läsa de senare; jag har bara bekantat mig lite mer konceptet) så har jag funderat lite på om jag borde göra något liknande till Rotsystem.
Vad behöver man veta om en sektor i arkologin? Jag har tänkt ungefär:
- Sektorns övergripande känsla/stämning/stil. Lite asiatiskt? Brutalistisk arkitektur? Är allting skitigt och nergånget och grafittimålet, eller rent och prydligt?
- Unika "features". Sektorn är ett jättestort fängelse. Sektorn är på ytan bara ett urblåst wasteland men döljer en "fristad" för de som inte vill följa resten av arkologins regler. Sektorn har stora generatorer som skapar el som sedan exporteras. Sektorn har slemfarmar, där de flesta jobbar. Och liknande.
- Grupperingar. För nullsektorer (såna som saknar ordentligt styre) blir det kanske olika gäng, i religiöst styrda sektorer olika inriktningar inom kulten, i företagssektorer kanske olika underföretag.
- Aktörer. Personer inom eller utanför grupperingarna, som kan tänkas påverka saker och ting på olika nivåer. Gangsterbossar, gängledare, chefer.
- Säkerhet och liknande. Kan man ta sig till alla områden hursomhelst? Hur är nätverket uppdelat? Övervakning? Säkerhetszoner? Mest relevant för företsgsstyrda zoner, såklart.
- Kultur. Lokala lagar, sedvänjor, och så vidare. Sånt man generellt informeras om när man kommer dit, och förväntas hålla sig efter.
- Potentiella kriser. Vad hotar sektorn? Vad skulle kunna skapa maktskifte, eller katastrof?
- Eventuella relationer till andra sektorer, om det är relevant.
- Eventuellt en eller flera kartor över relevanta saker.
Grupperingar och grupper bör kännetecknas av åsikter. Dels om varandra, dels om övriga ting - kultur, unika features, säkerheten. Det mesta ska såklart designas så att det inte bara blir ett äventyr utan kan återanvändas och inspirera.
Så tänker jag. Och så tänker jag att grundboken kanske utrustas med en 5-10 stycken såna, och att fler kan släppas som typ miniexpansioner om något A4 vardera.
Vad tänker ni?
Lite inspirerad av Mutant: År Nolls format med zonsektorer
Vad behöver man veta om en sektor i arkologin? Jag har tänkt ungefär:
- Sektorns övergripande känsla/stämning/stil. Lite asiatiskt? Brutalistisk arkitektur? Är allting skitigt och nergånget och grafittimålet, eller rent och prydligt?
- Unika "features". Sektorn är ett jättestort fängelse. Sektorn är på ytan bara ett urblåst wasteland men döljer en "fristad" för de som inte vill följa resten av arkologins regler. Sektorn har stora generatorer som skapar el som sedan exporteras. Sektorn har slemfarmar, där de flesta jobbar. Och liknande.
- Grupperingar. För nullsektorer (såna som saknar ordentligt styre) blir det kanske olika gäng, i religiöst styrda sektorer olika inriktningar inom kulten, i företagssektorer kanske olika underföretag.
- Aktörer. Personer inom eller utanför grupperingarna, som kan tänkas påverka saker och ting på olika nivåer. Gangsterbossar, gängledare, chefer.
- Säkerhet och liknande. Kan man ta sig till alla områden hursomhelst? Hur är nätverket uppdelat? Övervakning? Säkerhetszoner? Mest relevant för företsgsstyrda zoner, såklart.
- Kultur. Lokala lagar, sedvänjor, och så vidare. Sånt man generellt informeras om när man kommer dit, och förväntas hålla sig efter.
- Potentiella kriser. Vad hotar sektorn? Vad skulle kunna skapa maktskifte, eller katastrof?
- Eventuella relationer till andra sektorer, om det är relevant.
- Eventuellt en eller flera kartor över relevanta saker.
Grupperingar och grupper bör kännetecknas av åsikter. Dels om varandra, dels om övriga ting - kultur, unika features, säkerheten. Det mesta ska såklart designas så att det inte bara blir ett äventyr utan kan återanvändas och inspirera.
Så tänker jag. Och så tänker jag att grundboken kanske utrustas med en 5-10 stycken såna, och att fler kan släppas som typ miniexpansioner om något A4 vardera.
Vad tänker ni?