För ett tag sedan startade jag en tråd om den första (fortfarande namnlösa) kampanjbok jag tänkt skriva ihop till Rotsystem. Sedan dess har jag mest jobbat på i tysthet, men jag inspirerades av klagolåten i en annan tråd att åtminstone presentera lite av det jag skissar på.
Mitt första steg efter den där tråden var i princip att skapa ett googledokument för varje äventyr, och klistra in den korta sammanfattningen högst upp. Just nu är jag i full färd med att i respektive dokument skapa en översiktlig bild av varje äventyrs struktur och "flöde". Tanken är att detta ska göra det lättare att t.ex. bygga om ett tidigare äventyr om ett senare äventyr kräver lite plantering eller buildup jag inte tänkt mig, eller så.
Jag har kommit till det tredje äventyret, "Ambassadören som försvann".
Bakgrund:
I det första äventyret (som saknar namn) anlitades rollpersonerna av en mystisk uppdragsgivare att mörda företagsledaren Caesar Millenkamp, och sedan "utreda brottet" och lägga skulden på hans omedelbare efterträdare. Därefter ska de lönnmörda vem det nu blir som efterträder honom. Det visar sig i slutänden att Caesar själv anlitat dem för att utföra det första mordet, att han i själva verket laddat upp sig och har placerat sig i den robotkropp som är hans efterträdare - och att en tidigare, "misslyckad" fork av Caesar var den som anlitade dem att utföra det andra mordet, som hämnd på ursprungs-caesar. Klassisk cyberpunk/transhumanism alltså.
I det andra äventyret anlitades rollpersonerna för att hitta källan till teknologin som lät Caesar Millenkamp ladda upp sig. Uploading ligger nämligen en bra bit bortom alla megakorporationers förmågor just nu; tekniken kom från en robotskalle som hämtades hem av en expedition. Rollpersonerna följde den expeditionens spår, och upptäckte att det finns en fungerande arkologi kring Luleå. De får med sig en ambassadör för denna nya arkologi hem. Ambassadören är iförd en hermetiskt tillsluten dräkt, är mycket cybrad och åtföljs hela tiden av en stor araknoid robot som han är kopplad till via tjocka kablar.
I det tredje äventyret anlitas rollpersonerna för att undersöka ett mycket känsligt ärende: ambassadören är död och hans araknoid är försvunnen. Eftersom de redan är delvis inblandade, såsom varandes de som förde in ambassadören i arkologin, låg de nära till hands. Myndigheterna har panik - hur ska de förklara det här för den andra arkologin? Eller för den delen - var det här ens en riktig ambassadör? Var araknoiden i själva verket en agent för grönskan? Vilken teknologi ligger nu i okända händer?
Det som verkar ha hänt är att ett gäng tungt beväpnade typer sprängt sig in genom golvet på byggnaden där ambassadören bodde, tagit sig fram till hans rum, kastat in en granat som exploderade och spred snabbstelnande betong, och sedan använt laserskärare för att få loss araknoiden. Kablarna till ambassadören kapades.
Närmare undersökningar visar att "liket" är 100% robot - inga mjukdelar, ingen hjärna. Ett animatroniskt ansikte, inget annat. Och definitivt inga processorer kraftfulla nog för att innehålla en uppladdad människa. (Ambassadören är alltså egentligen araknoiden; humanoiden är bara en docka).
På hotellet hittas också förutom döda vakter också en död städare med koppling till Gaiakulten, två döda Theseusbröder och en död gängmedlem som verkar ha varit en del av kidnappningspartyt.
Det snabbstelnande kletet kan spåras till ett företag som gått i konkurs sedan flera år, och vars lager nu styrs av en gaiakult som säljer varorna till högstbjudande. Samma kult som städaren tillhörde. De hävdar dock att de inte hade med saken att göra, om RP kan hitta dem och få dem att prata. De visste visserligen om att ambassadören var på plats och planerade ett attentat, men hann inte - gänget hann före.
Gänget hänger i Fristaden, dit man också kunnat spåra flyktfordonet - de hävdar att de inte vet något (en sanning med modifikation; det var en ledarpretendent som utförde det hela bakom gängledarens rygg, som del av en power play). De kan ge upp gaiakulten om de pressas.
Theseusorden nekar såklart till inblandning. De kan på sin höjd erkänna att de hade representanter på plats som skulle försöka knyta kontakt med ambassadören. Rollpersonerna kan luska ut att Theseusorden visste om att arkologin ambassadören kommer ifrån har uploadingteknologi.
Så långt ungefär har jag kommit just nu. Jag har bestämt vilka som låg bakom det hela - ett par Theseusbröder som anlitade delar av det kriminella gänget - men jag har ännu inte kommit på ett lagom klurigt sätt för rollpersonerna att komma från de tre spåren - gaiakulten, theseusbröderna, gänget - till ett enda spår. Det vore lite intressant att ha tre olika sådana elimineringsprocesser och att låta SL bestämma vilken av de tre som skulle gälla - "choose your own ending", typ. Men vi får se; jag ska hitta en lösning först.
Hursomhelst, nästa äventyr kommer sedan att handla om stärkta förbindelser mellan arkologierna, äventyret efter det kommer att avslöja att invånarna i den andra arkologin är uppladdade allihopa och bara laddar ner sig i robotkroppar när de går utomhus, och jag tror att det sista äventyret i boken kommer att handla om en gemensam operation för att fånga ett Rothjärta. Det är jag dock inte helt säker på.
Mitt första steg efter den där tråden var i princip att skapa ett googledokument för varje äventyr, och klistra in den korta sammanfattningen högst upp. Just nu är jag i full färd med att i respektive dokument skapa en översiktlig bild av varje äventyrs struktur och "flöde". Tanken är att detta ska göra det lättare att t.ex. bygga om ett tidigare äventyr om ett senare äventyr kräver lite plantering eller buildup jag inte tänkt mig, eller så.
Jag har kommit till det tredje äventyret, "Ambassadören som försvann".
Bakgrund:
I det första äventyret (som saknar namn) anlitades rollpersonerna av en mystisk uppdragsgivare att mörda företagsledaren Caesar Millenkamp, och sedan "utreda brottet" och lägga skulden på hans omedelbare efterträdare. Därefter ska de lönnmörda vem det nu blir som efterträder honom. Det visar sig i slutänden att Caesar själv anlitat dem för att utföra det första mordet, att han i själva verket laddat upp sig och har placerat sig i den robotkropp som är hans efterträdare - och att en tidigare, "misslyckad" fork av Caesar var den som anlitade dem att utföra det andra mordet, som hämnd på ursprungs-caesar. Klassisk cyberpunk/transhumanism alltså.
I det andra äventyret anlitades rollpersonerna för att hitta källan till teknologin som lät Caesar Millenkamp ladda upp sig. Uploading ligger nämligen en bra bit bortom alla megakorporationers förmågor just nu; tekniken kom från en robotskalle som hämtades hem av en expedition. Rollpersonerna följde den expeditionens spår, och upptäckte att det finns en fungerande arkologi kring Luleå. De får med sig en ambassadör för denna nya arkologi hem. Ambassadören är iförd en hermetiskt tillsluten dräkt, är mycket cybrad och åtföljs hela tiden av en stor araknoid robot som han är kopplad till via tjocka kablar.
I det tredje äventyret anlitas rollpersonerna för att undersöka ett mycket känsligt ärende: ambassadören är död och hans araknoid är försvunnen. Eftersom de redan är delvis inblandade, såsom varandes de som förde in ambassadören i arkologin, låg de nära till hands. Myndigheterna har panik - hur ska de förklara det här för den andra arkologin? Eller för den delen - var det här ens en riktig ambassadör? Var araknoiden i själva verket en agent för grönskan? Vilken teknologi ligger nu i okända händer?
Det som verkar ha hänt är att ett gäng tungt beväpnade typer sprängt sig in genom golvet på byggnaden där ambassadören bodde, tagit sig fram till hans rum, kastat in en granat som exploderade och spred snabbstelnande betong, och sedan använt laserskärare för att få loss araknoiden. Kablarna till ambassadören kapades.
Närmare undersökningar visar att "liket" är 100% robot - inga mjukdelar, ingen hjärna. Ett animatroniskt ansikte, inget annat. Och definitivt inga processorer kraftfulla nog för att innehålla en uppladdad människa. (Ambassadören är alltså egentligen araknoiden; humanoiden är bara en docka).
På hotellet hittas också förutom döda vakter också en död städare med koppling till Gaiakulten, två döda Theseusbröder och en död gängmedlem som verkar ha varit en del av kidnappningspartyt.
Det snabbstelnande kletet kan spåras till ett företag som gått i konkurs sedan flera år, och vars lager nu styrs av en gaiakult som säljer varorna till högstbjudande. Samma kult som städaren tillhörde. De hävdar dock att de inte hade med saken att göra, om RP kan hitta dem och få dem att prata. De visste visserligen om att ambassadören var på plats och planerade ett attentat, men hann inte - gänget hann före.
Gänget hänger i Fristaden, dit man också kunnat spåra flyktfordonet - de hävdar att de inte vet något (en sanning med modifikation; det var en ledarpretendent som utförde det hela bakom gängledarens rygg, som del av en power play). De kan ge upp gaiakulten om de pressas.
Theseusorden nekar såklart till inblandning. De kan på sin höjd erkänna att de hade representanter på plats som skulle försöka knyta kontakt med ambassadören. Rollpersonerna kan luska ut att Theseusorden visste om att arkologin ambassadören kommer ifrån har uploadingteknologi.
Så långt ungefär har jag kommit just nu. Jag har bestämt vilka som låg bakom det hela - ett par Theseusbröder som anlitade delar av det kriminella gänget - men jag har ännu inte kommit på ett lagom klurigt sätt för rollpersonerna att komma från de tre spåren - gaiakulten, theseusbröderna, gänget - till ett enda spår. Det vore lite intressant att ha tre olika sådana elimineringsprocesser och att låta SL bestämma vilken av de tre som skulle gälla - "choose your own ending", typ. Men vi får se; jag ska hitta en lösning först.
Hursomhelst, nästa äventyr kommer sedan att handla om stärkta förbindelser mellan arkologierna, äventyret efter det kommer att avslöja att invånarna i den andra arkologin är uppladdade allihopa och bara laddar ner sig i robotkroppar när de går utomhus, och jag tror att det sista äventyret i boken kommer att handla om en gemensam operation för att fånga ett Rothjärta. Det är jag dock inte helt säker på.