Nekromanti [Rotsystem] - Svårighetsgrader och modifikationer

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Murkla said:
Att modda antalet tärningar och betrakta alla med minst en lyckad är rätt schysst. Dock har det problemet att sweetspoten* för att ha en rolig slump inträffar vid 2 tärningar (75% chans att lyckas), men rollpersonerna lär väl ha åtminstone 3 eller 4 tärningar för det mesta. Plus en wild die Och då behöver alla slag bli svåra, vilket är lite löjligt
Jag håller ju som (kanske) bekant inte riktigt med om de där 75%:en. Vid 85% börjar det kännas, för mig, som att jag lyckas omkring hälften av gångerna och är en riktig klant. En rollperson med 75% i något kommer att kännas som en seriefigur som snubblar över sina egna fötter.

Men jag är beredd att inse att jag är ganska ensam om den synen.

Tanken här är alltså att 1 lyckad är lyckat, men..., alltså att man lyckas men med komplikationer. Det tycker jag egentligen är det roligaste alternativet, men det är alltså det du får 75% chans att uppnå vid 2 i en färdighet. Ska du ha 75% att lyckas utan komplikationer behöver du ha fler tärningar...

(fotnot: Nyskapad rollperson får 10 poäng att spendera på 6 egenskaper, samt 10 "freebies" som kan användas till antingen undersökande färdigheter eller till cyber eller till att höja färdigheter.)

Det här gör också att det mestadels är i konfliktsituationer någon löper stor och reell risk att misslyckas. Och det har jag egentligen inga jättestora problem med; normalfallet blir att spela kompetenta rollpersoner som generellt lyckas med det de är bra på, ibland med oönskade konsekvenser. Samtidigt införs ett mått spänning och osäkerhet så snart någon finns "i andra änden" så att säga.

Jag vet inte om jag tänkt rätt här, men det var det som var min idé när jag valde att t.ex. sätta "lyckat"- gränsen vid 50% per tärning. Vill man göra rollpersonerna mindre kompetenta i normalfallet är det ju ganska enkelt att bara säga att man lyckas på 5+, eller kanske rentav bara på sexor.