[Rotsystem] Svart färg och omslag, Publit

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Så det var ett tag sedan jag senast tryckte en Rotsystem-bok hos Publit. Så länge sedan att jag inte ens längre kommer åt kontot de fanns på, för det var ju på den tiden jag samarbetade med Fria Ligan om saken. (De böckerna ska förhoppningsvi komma i uppdaterade versioner snart, mend et är inte det den här tråden ska handla om)

Jag fick just provtrycket av min Rotsystem-modul "Alla kungens hästar, alla kungens män" från Publit. Inlagan ser helt jäkla perfekt ut – det svarta har svärta, det gråa är precis så grått jag ville ha det, etc.

Men… omslaget.

1671467128729.png

Nu överdrivs det lite på det här kortet, men… ni ser problemet va? Jag har aldrig haft det problemet förut. Här är föregående bok:

1671467251506.png

När jag lägger böckerna precis bredvid varandra syns tydlig skillnad. Den nyare är mörkgråare, helt klart.

Båda är Publit, båda har vanlig CMYK-svart (CMY 0, K 100) på de svarta delarna, båda är exporterade med Publits egna exportmall.

Min slutsats blir att något ändrats på Publit.

Nu skulle jag vilja ha en second opinion från er.

Min preliminära plan är nämligen att helt enkelt byta till rich black (typ 60/40/40/100 är en CMYK-blandning jag sett rekommenderas) och publicera, och hoppas att det blir bra.

En lite fegare plan, som riskerar att pusha fram publikationsdatum till 2023, vore att byta till rich black och invänta nytt provtryck. Men… Jul, mellandagar, etc.

Jag har dragit iväg ett meddelande till Publits supportchatt också; får se om och när jag får svar.

ceruleanfive

Bläckfisk
För att få riktigt svart ska man ju mycket riktigt inte köra C0 M0 Y0 K100, utan en lite mer ointuitiv kombination. C75 M68 Y67 K90 ger det svartaste möjliga, har jag för mig.

Jag har alltid som princip att få provtryck innan. En gång har jag gjort ett undantag och korrigerade en detalj innan vi beställde skarpt, och då stod vi med en hög böcker där vi hade missat att exportera med utfall.

krank

För att få riktigt svart ska man ju mycket riktigt inte köra C0 M0 Y0 K100, utan en lite mer ointuitiv kombination. C75 M68 Y67 K90 ger det svartaste möjliga, har jag för mig.
Det jag läst nånstans är att man egentligen aldrig ska behöva använda sån "rich black" (samlingsnamn för svarta CMYK-färger med CMY>0), just för att den optimala blandningen skiljer sig mellan tryckerier och processer (om jag fattat rätt). Utan att normen ska vara att tryckeriet själva spot:ar och fixar färgkorrigeringen.

Men jag tänkar också att omslagsbilden på den nya boken har mycket mer svart svärta i själva bilden. Så bilden är ju RGB i grund, men konverterades till CMYK vid exporten, och då konverterades bildens svarta färg till en rich black… Och då spot:ade antagligen tryckeriet mot bildens svartaste del, för den är ju omslagets svartaste del, och så blev det som bara var K=100 grått. Alright, verkar rimligt. Så det jag behöver är en svart som är minst lika svart som bildens svartaste svart.

krank

…och
C75 M68 Y67 K90
är, nu när jag tittar efter, exakt vad RGB 000 blir med Photoshops konvertering.

SÅ: Om jag använder den färgen till mina layoutelement så borde det svartaste i min svartfärg få samma max-svärta som de svartaste delarna av bilden, förutsatt att min teori om tryckeriets färgkorrigering stämmer.

(Eller med andra ord: @ceruleanfive hade rätt om vilken färg jag borde använda, men jag behövde ta den långa vägen runt för att förstå varför… =) )

Jag ser också en tredje mellanvägs-plan: Göra en version med nya färgen, beställa provtryck – och om provtrycket inte hinner komma innan nyår, trycka "Publish" ändå. =)