Nekromanti [Rotsystem] - teknologi och forskning

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sammanfattning av Rotsystem för nytillkomna.

Jag hart funderat lite på det här med teknologi och forskning; hur de skulle kunna påverkas av Grönskan och dess radiotelepati. Det här är mina anteckningar (från Google Docs:

I huvudsak två begränsningar: utrymme/codependency och icke tillförlitliga trådlösa nätverk.

Cybernetiska implantat: Massor, men alltid bara lokala nätverk. Kablar går mellan styrsystem och implantat, och för kommunikation med andra krävs sladd.

Internet: Bara lokala nätverk. Dels har arkologin förlorat kontakten med resten av världen, dels har varje sektor sitt eget lokala nätverk som är avskuret från övriga - ifall något nätverk skulle infekteras.

Kommunikation: Bara via sladd. Utanför arkologin ropar man till varandra; ingen radio. Inget sätt att kontakta arkologin.

Bioteknik: Kunskapen är långt gången men försiktigheten stor. Stigmatiserat. Dessutom är genmoddning av foster hyfsat dyrt vad gäller energi, så allt färre har råd.

Nanoteknik: Fortfarande inga nanomaskiner (de skulle kommunicerat via radio eller liknande), men nanomaterial av olika slag skapas; allt från effektiva vattenavstötande tyger till smidiga skyddsvästar.

Datorer: Samma grund som tidigare; man har en centralenhet ("hjärna"), och sedan input och output. Input kan vara röst, tangentbord, holografiska displayer, touchskärmar - eller, för cyberimplantat, tankestyrning eller tatueringar man trycker på. Output kan vara allt från platt pappersliknande yta a' E-ink till tredimensionella hologram. Klassiska skärmar, binära displayer (två färger), etc. Olika kostnader i energi, man tenderar att använda enklast och billigast möjliga som täcker behovet.

Transport: Inom arkologin mestadels kommunalt; vertikala och horisontala tåg, stora hissar som går dagliga rutter uppåt och neråt, etc. Väldigt lite privata färdmedel; endast för rika och endast i vissa områden. Induktionsteknik; spår längs vägar/tunnlar som laddar fordon. Hjul eller magnet.

Medicin: Vanlig sjukvård tillgänglig för de flesta. Organ kan skrivas ut och kostar E, liksom blod för transfusioner. Ibland brist på droger, beroende på tillgänglig teknik. Sjukhus har egna maskiner, mindre kliniker har inte alltid allt. För de allra rikaste (1%) finns rejuvenering; kroppen föryngras (utom hjärnan), man återställer kroppens klocka. För den som kan betala finns också återställning av skadade kroppsdelar etc; man klonar och bygger nytt. För de flesta är sådant inte relevant.

Rymdforskning: I princip avstannad. Man har inte längre någon kontakt med satelliter man skickat upp och man har tappat kontakten med kolonierna på Mars och Europa. Det finns de som byggt teleskop, och de funkar bättre i den rena, smogfria luften, men atmosfären ställer till det och gör observationer svåra.

Biologi, botanik: Här läggs omfattande resurser, framför allt vad gäller att förstå Grönskan. Olyckligtvis finns också viss risk inblandad när det gäller praktiska experiment, provtagning, etc. Därför går det inte speciellt snabbt.

Jag har försökt fokusera på sånt som kan vara intressant och relevant/inspirerande, och tanken är att försöka utgå från att det rör sig om en hyfsat avancerad kultur som nu begränsas i vilken teknik och liknande som finns tillgänglig.

Vad tycker ni? Saknas något område? Finns det nåt som skulle påverkas på nåt coolt sätt? Har jag tänkt fel/tråkigt nånstans?

nominesine

Veteran
I mina öron låter det mer än tillräckligt. Jag gillar framförallt det där med att det bara finns lokala nätverk, av säkerhetsskäl. En fråga dock. Varför ingen radio? Om det är av berättartekniska skäl så förstår jag. Men annars fattar jag inte riktigt.

Tycker det skulle vara ganska coolt om alla dessa separata arkologier försökte kommunicera med varandra med all gammal "säker" lågteknologi de kan uppbringa. Typ heliografer, väderbalonger, gnistradio eller vad det vara månne. Vi pratar ju ändå om en fungerande civilisation, eller hur? Och behovet av att kommunicera med andra samhällen borde vara ganska starkt.

krank

nominesine said:
I mina öron låter det mer än tillräckligt. Jag gillar framförallt det där med att det bara finns lokala nätverk, av säkerhetsskäl. En fråga dock. Varför ingen radio? Om det är av berättartekniska skäl så förstår jag. Men annars fattar jag inte riktigt.
Min tanke var att tvinga fram mer retrocyberpunk: Mindre trådlösa nätverk, mer hårda kablar.

Och så kom jag på Grönskan, som ju är en massa växter (global skala) som kommunicerar via radiovågor. Det blir ett nätverk, och i nätverket har en intelligens uppstått. En världsomspännande sådan.

Så då tänkte jag att givetvis är det pga grönskans radiovågor man inte kan ha trådlösa nätverk. För grönskan har en hel världs samlade processorkraft, så att säga. Klart den kan knäcka krypteringar. Den kanske inte ens gör det medvetet, det är bara en subrutin, något den gör undermedvetet. Så trådlösa nätverk betyder att Grönskan kan styra datorer - alltså slutar man använda trådlösa nätverk.

När det gäller traditionell radio så är det dels för konsekvensens skull. Kan grönskan hacka datorer kan den säkerligen både störa ut våra radiovågor och kommunicera med oss. Kanske programmera om oss? Vi är trots allt också bara datorer i robotkroppar, om än biologiska. Och då tyckte jag att det kändes förbaskat coolt med folk som blev galna av att ha lyssnat på radiobrus, och så.

Sedan förstärker det känslan av isolation, av fara, av spänning. Inga mobiltelefoner, ingen GPS.

nominesine said:
Tycker det skulle vara ganska coolt om alla dessa separata arkologier försökte kommunicera med varandra med all gammal "säker" lågteknologi de kan uppbringa. Typ heliografer, väderbalonger, gnistradio eller vad det vara månne. Vi pratar ju ändå om en fungerande civilisation, eller hur? Och behovet av att kommunicera med andra samhällen borde vara ganska starkt.
Mjodå; min tanke var ju att spela en del just på arkologin som ensam, som avskuren, att man ska känna det som att "universum" består av arkologin och det som finns kring den. Komma bort från det strikt globala.

Så jag tänkte mig att man kanske har en enstaka arkologi per land, eller möjligen rentav per kontinent. Att det hursomhelst är såpass långt till nästa att alla försök att skicka expeditioner dit hittills misslyckats.

Arkologin motsvarar alltså inte en stad i dagsläget, utan närmare ett land. Det finns definitivt inte fler i Sverige än den Rotsystem handlar om. Kanske finns det inga andra i Norden, rentav.

Eller så finns det fler i Norden, och man har lyckats skicka expeditioner dit - men de är alldeles urblåsta, övergivna, döda. Och de styrande har inte velat berätta det för någon, för att det skulle ha för dålig effekt på moralen.

krank

Genesis said:
Hur är det med kemiska bekämpningsmedel? Agent Orange?
Det har du rätt i, det borde jag ju förklara bort på något sätt. Jag vill ju inte att sånt, eller för den delen skogsbrand, ska funka. Och visst skulle jag kunna göra nån form av handwaving, men det är inte lika tillfredsställande som att ha någon form av pseudovetenskaplig förklaring.

Förslag?

nominesine

Veteran
krank said:
Kan grönskan hacka datorer kan den säkerligen både störa ut våra radiovågor och kommunicera med oss.
Okej. Det köper jag rakt av.

krank said:
jag tänkte mig att man kanske har en enstaka arkologi per land, eller möjligen rentav per kontinent. Att det hursomhelst är såpass långt till nästa att alla försök att skicka expeditioner dit hittills misslyckats. Arkologin motsvarar alltså inte en stad i dagsläget, utan närmare ett land. Det finns definitivt inte fler i Sverige än den Rotsystem handlar om. Kanske finns det inga andra i Norden, rentav.
Protest! Jag köper att de inte kan kommunicera med varandra. Men de kan väl få försöka ändå? Jag skulle vilja se de där obotliga drömmarna, som inte ger upp hoppet. En hopplös romantiker som kryper upp i den högsta kupolen på kvällen, och söker frenetiskt bland frekvenserna på sin hemmabyggda amatörsändare för att hitta en likasinnad, någonstans långt långt borta.

Eller ett annat liknande uppslag. Kanske ett barn som prövar att skicka vanliga solkatter ut i grönskan... och plötsligt får ett svar. Tada! Coolt va?

Dessutom borde det kanske finnas isolerade öar inne i arkolgierna. Kvarter eller stadsdelar som skurits av från resten av tryggheten, men fortfarande kan hålla grönskan ute. De vill väl kommunicera med sina gamla grannar, som kanske till och med finns inom synhåll?!? Fast ändå ouppnåeliga. Då blir det lite som i Umberto Ecos roman Gårdagens ö.

Whatever. Jag driver ifrån ämnet här, och det är ditt spel. Men det där skulle jag gilla. Det skulle kännas tillräckligt pseudorealistiskt för att funka för mig iaf. Radioamatören är väl kanske mer ett yrke. En arketyp som ger känsla åt spelvärlden. Barnet med solkatten kanske mest är en udda detalj. Eller ett litet äventyrsuppslag. Men ändå... amatörradio. Mmmm...

Cybot

Mest spelbar
Tycker att man borde kunna kommunicera med laser.
Men laser fungerar bara bort till horisonten.
Tidigare hade man kunnat studsa lasern på satelliter, men satelliterna var radiostyrda så när radiokommunaktionen stördes ut så kunde man inte ge några styrkommandon till satelliterna. Inga styrkommandon, ingen möjlighet att justera speglarna för att träffa rätt mål.

Free-space optical communication

krank

Cybot said:
Men om vi nu säger att jag vill att man inte ska kunna det - hur förklarar vi att man inte kan?

krank

nominesine said:
Protest! Jag köper att de inte kan kommunicera med varandra. Men de kan väl få försöka ändå? Jag skulle vilja se de där obotliga drömmarna, som inte ger upp hoppet. En hopplös romantiker som kryper upp i den högsta kupolen på kvällen, och söker frenetiskt bland frekvenserna på sin hemmabyggda amatörsändare för att hitta en likasinnad, någonstans långt långt borta.

Eller ett annat liknande uppslag. Kanske ett barn som prövar att skicka vanliga solkatter ut i grönskan... och plötsligt får ett svar. Tada! Coolt va?

Dessutom borde det kanske finnas isolerade öar inne i arkolgierna. Kvarter eller stadsdelar som skurits av från resten av tryggheten, men fortfarande kan hålla grönskan ute. De vill väl kommunicera med sina gamla grannar, som kanske till och med finns inom synhåll?!? Fast ändå ouppnåeliga. Då blir det lite som i Umberto Ecos roman Gårdagens ö.

De försöker säkerligen. Skickar ut expeditioner och så.

Radioamatör känns farligt; definitivt något man kan bygga äventyr på: Någon beter sig underligt, det visar sig att det berodde på att han var radioamatör och lyssnat påå Grönskans brus.

Vad gäller isolerat folk utanför så finns det små grupper survivalister utanför arkologin, som valt att lämna civilisationen till förmån för den skitfarliga och svårtämjda naturen. De lever i tätt förslutna hem, och måste ha skyddsdräkt för att gå utomhus och inte smittas av sporer eller annat...

nominesine

Veteran
krank said:
Cybot said:
Men om vi nu säger att jag vill att man inte ska kunna det - hur förklarar vi att man inte kan?
Eftersom du nämnde att luften är full av sporer: Laser fungerar väl sämre som signalinstrument i damm, stoft och dylikt. Kan du inte säga att det är så mycket sporer i luften att det inte går? Inte så bra i alla fall...

krank

nominesine said:
Eftersom du nämnde att luften är full av sporer: Laser fungerar väl sämre som signalinstrument i damm, stoft och dylikt. Kan du inte säga att det är så mycket sporer i luften att det inte går? Inte så bra i alla fall...
Ingen tokig idé. Jag skulle dessutom kunna tänka mig att ha scenarier där man testar laserkommunikation eller liknande men att Grönsakan stör ut medvetet, förvrider signalerna genom att ändra hur mycket sporer och grejer det finns ivägen... kanske.

nominesine

Veteran
Åsså kommer jag där, i sällskap av mina glada radioamatörer, och vänder upp och ner på hela spelet :)

Jag visste inte så mycket om Rotsystem innan jag började svara på dina frågor. Nu är jag jäkligt sugen på att testa. När är det klart?

krank

nominesine said:
Jag visste inte så mycket om Rotsystem innan jag började svara på dina frågor. Nu är jag jäkligt sugen på att testa. När är det klart?
Om historien är något att gå efter (mina tidigare spel) så borde texten vara skriven kring oktober, och sedan korras till december-januari-februari nån gång, och sedan layoutas i nån månad, och slutligen tryckas och lanseras lagom till Gothcon påsken 2014.

Korrläsningen kommer att vara öppen.

nominesine

Veteran
Säg till om du behöver speltestare. Jag kan inte lova att jag hinner prova på riktigt. Men jag gör ett tappert försök att läsa ordentligt, hitta plus och minus, samt skicka tillbaka feedback.

krank

nominesine said:
Säg till om du behöver speltestare. Jag kan inte lova att jag hinner prova på riktigt. Men jag gör ett tappert försök att läsa ordentligt, hitta plus och minus, samt skicka tillbaka feedback.
Jag siktar på tidiga externa speltest den här gången; jag har ett äventyr jag tänker skriva ihop under de närmaste månaderna och ett "snabbt intropaket" som förklarar det mest grundläggande man behöver veta om världen och så.

Och jag kommer garanterat att skrika om detta på forumet =)

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Ingen tokig idé. Jag skulle dessutom kunna tänka mig att ha scenarier där man testar laserkommunikation eller liknande men att Grönsakan stör ut medvetet, förvrider signalerna genom att ändra hur mycket sporer och grejer det finns ivägen... kanske.
Då får man också se till att utomhusbilder visar på hur jäkla packad luften är med sporer.
Typ så här fast istället för dimma så är det sådant här gojs.

P.S: Skulle vara ganska coolt också om en del av radiovågorna är för att det handlar om decentraliserade växter som kontrollerar sina moln av sporer där uppe i luften där de absorberar solljus och energi på högre höjd och sedan, genom radiokontroll, återvänder till växten packade med näring.

krank

Cybot said:
Då får man också se till att utomhusbilder visar på hur jäkla packad luften är med sporer.
Jag vill nog inte ha konstant sådan dimma, så jag hör gärna alternativ. Kanske har man försökt laserkommunicera med de man tror man vet var de borde befinna sig, men inte fått några svar helt enkelt...

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Cybot said:
Jag vill nog inte ha konstant sådan dimma, så jag hör gärna alternativ. Kanske har man försökt laserkommunicera med de man tror man vet var de borde befinna sig, men inte fått några svar helt enkelt...
Fast grejen är ju att lasrar bara fungerar bort till horisonten. Om du befinner dig 1km upp (det är väl så högt en arkeologi kan bli) så har du en maximal räckvidd på 12 mil, eller det dubbla om du kommunicerar med någon annan som befinner sig en km upp. Dvs, om du inte kan använda speglar på satelliter (och praktiskt sett, utan radiokontroll så har man inte några funktionella satelliter).

Och det är om du vet precis var din mottagare är.

Så "inom 12 mil om du vet precis var de befinner sig". Tillräckligt för att kunna kommunicera med utliggande kolonier, illegala forskningstationer osv, men inte mer...om inte någon av apparaterna blir skadade. Om inte det blir ett tillfälligt spormoln som lägger sig över linser osv. Väldigt osäkert i en operfekt värld.

P.S: Så här långt bort skulle t.ex. en arkeologi i stockholm kunna kommunicera med en annan arkeologi. Hälften med en markbaserad mottagare.
Stockholm med 24 mils radius

krank

Cybot said:
Fast grejen är ju att lasrar bara fungerar bort till horisonten. Om du befinner dig 1km upp (det är väl så högt en arkeologi kan bli) så har du en maximal räckvidd på 12 mil, eller det dubbla om du kommunicerar med någon annan som befinner sig en km upp. Dvs, om du inte kan använda speglar på satelliter (och praktiskt sett, utan radiokontroll så har man inte några funktionella satelliter).

Och det är om du vet precis var din mottagare är.

Så "inom 12 mil om du vet precis var de befinner sig". Tillräckligt för att kunna kommunicera med utliggande kolonier, illegala forskningstationer osv, men inte mer...om inte någon av apparaterna blir skadade. Om inte det blir ett tillfälligt spormoln som lägger sig över linser osv. Väldigt osäkert i en operfekt värld.
Mycket bra poänger. Jag har ju tänkt mig en arkologi på 1km ovanför markytan och lika mycket under (en kub där alla sidor är 2km, som sedan plattats till och blivit lite pyramidlik så bottnen är större än toppen), så de där siffrorna ser vettiga ut. Det finns ytterligare gamla (numera överhivna) byggnader på arkologins "tak", eventuellt kan man komma högre upp med sin sändare genom att försöka montera den högt på dem, eller så skulle man kunna använda sig av någon form av luftbalong... Men jag tror att den här sortens kommunikationsexperiment pågår kontinuerligt, men att man pga resursbrist också har en massa annat att fördela resurser till.

nominesine

Veteran
krank said:
Kanske har man försökt laserkommunicera med de man tror man vet var de borde befinna sig, men inte fått några svar helt enkelt...
Och då plockar man ner sina gamla amatörradioprylar från vindsförrådet. För du vet att man kan studsa radiovågor mot månen och nå hur långt som helst va? Ja, ja... jag ska sluta tjata. Snart :)