Nekromanti [Rotsystem] - teknologi och forskning

Cybot

Mest spelbar
nominesine said:
Och då plockar man ner sina gamla amatörradioprylar från vindsförrådet. För du vet att man kan studsa radiovågor mot månen och nå hur långt som helst va? Ja, ja... jag ska sluta tjata. Snart :)
Fast radio är ju utstört av växterna som skapar ett oigenomträngligt brus på alla kanaler.
Det är ju liksom en av grundstenarna i Rotsystem.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
nominesine said:
krank said:
Kanske har man försökt laserkommunicera med de man tror man vet var de borde befinna sig, men inte fått några svar helt enkelt...
Och då plockar man ner sina gamla amatörradioprylar från vindsförrådet. För du vet att man kan studsa radiovågor mot månen och nå hur långt som helst va? Ja, ja... jag ska sluta tjata. Snart :)
Tja, man kan fortfarande inte lita på NÅGONTING som kommer via radiovågor. Eftersom Grönskan kan skapa och manipulera dem.

Så visst, du sitter där med din amatörradioutrustning och lyssnar på brus och skickar iväg "pings" till närmaste arkologi. Du börjar känna dig trött och febrig, och nästa gång du är vid medvetande är du fastspänd i ett hemligt labb av folk som påstår att du gjort dig skyldig till en serie bestialisma mord på högt uppsatta chefer inom olika företag...

Radio är opålitligt. Grönskan kan skapa, störa ut och manipulera. Grönskan kan programmera om och lära sig saker om och manipulera saker som finns i andra änden.

Och säg att du får ett rop på hjälp via radio - hur vet du att det är en människa som skickat det? De första tio gångerna kanske ett företag kan förmås att skicka ut en expedition, men när ingen av dem kommer tillbaks...

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Genesis said:
Hur är det med kemiska bekämpningsmedel? Agent Orange?
Det har du rätt i, det borde jag ju förklara bort på något sätt. Jag vill ju inte att sånt, eller för den delen skogsbrand, ska funka. Och visst skulle jag kunna göra nån form av handwaving, men det är inte lika tillfredsställande som att ha någon form av pseudovetenskaplig förklaring.

Förslag?
Hm.

Det är åtminstone till viss del rimligt att kemiska bekämpningsmedel med tiden blir overksamma för att Grönskan vänjer sig och anpassar sig.

Men hur menar du »sånt inte ska funka«?

En skogsbrand är rätt förödande för en skog, men inte mer än att växtlighet börjar spira där igen efter bara någon dag. Grönskan lär ju dessutom ha möjligheter som vanlig växtlighet normalt inte har, såsom att flytta hela plantor eller transportera näring och vatten över långa sträckor.

krank

Möller said:
Men hur menar du »sånt inte ska funka«?
Framför allt att det inte ska gå att "vinna mot grönskan" på det viset. Det är helt OK om arkologin tvingas använda en del av sina resurser på att bränna sitt närområde varje dag (flera gånger om dagen?) men det är inte OK om det går att bränna ner och börja spridas och återuppbygga och växa igen. Det ska "inte funka" såtillvida att det inte ska kunna bryta den isolerade och utsatta situationen; inte helt och hållet.

Cybot

Mest spelbar
Ska det gå att kunna återta en sektor som har förlorats till grönskan om man lägger tillräckligt mycket energi på det?
Typ att man reparerar alla hål och andra ingångsvägar, sprejar all grönska man hittar med eldkastare (varenda dag i flera veckor), allt medans man kembombarstället med alltifrån frätande kemikalier till toxiner.

P.S: Bör det finnas någon slags immunboosters som kan användas om man ska ge sig ut i grönskan? Inte tillräckligt effektiva för att de ska fungera utan skyddsdräkt (om det inte är väldigt lite sporer) men något som ökar chansen att man överlever om dräkten perforeras (typ, om man blir skjuten). För annars så man man ju tänka sig att sår man får uti i grönskan blir sporinfekterade och börjar mögla över inom en dag.

Kanske gaiakultister till och med använder splitterkulor där insidan är fylld av sporer (så att en träff är i princip en garanterand grönskainfektion).
En tanke som i alla fall får mig att rysa av äckel.

krank

Cybot said:
Ska det gå att kunna återta en sektor som har förlorats till grönskan om man lägger tillräckligt mycket energi på det?
Typ att man reparerar alla hål och andra ingångsvägar, sprejar all grönska man hittar med eldkastare (varenda dag i flera veckor), allt medans man kembombarstället med alltifrån frätande kemikalier till toxiner.
En sektor inuti arkologin? Det tror jag nog. Men i de flesta fall kostar det mer än det smakar, även om befolkningstätheten ökat betänkligt.

Cybot said:
P.S: Bör det finnas någon slags immunboosters som kan användas om man ska ge sig ut i grönskan? Inte tillräckligt effektiva för att de ska fungera utan skyddsdräkt (om det inte är väldigt lite sporer) men något som ökar chansen att man överlever om dräkten perforeras (typ, om man blir skjuten). För annars så man man ju tänka sig att sår man får uti i grönskan blir sporinfekterade och börjar mögla över inom en dag.

Kanske gaiakultister till och med använder splitterkulor där insidan är fylld av sporer (så att en träff är i princip en garanterand grönskainfektion).
En tanke som i alla fall får mig att rysa av äckel.
Immunboosters eller kanske att man har någon form av spray-on-nanomaterial som "sista skydd". Man sprayar sig med ett lager, som segar ner/försvårar för sporerna... Kanske.

krank

En fundering jag har är hur detaljerat man ska göra tekniknörderiet. Jag är ju i grunden datornörd, så för mig är ju såna delar väldigt intressanta. Framför allt i en SF-kontext; jag är nästan alltid som mest intresserad av "Så funkar det"- delarna.

Men hur djupt är det egentligen intressant att gå? Någonstans har jag ju tanken att Rotsystem ska ligga närmare Evolutionens Barn i tjocklek än More than Human, men det skulle betyda att allting fick beskrivas extremt kortfattat och att en hel del av de balla förklaringarna vi hittat på i den här tråden kanske skulle få kapas.

Av någon anledning har jag tänkt mig Rotsystem lite som Mutanr RYMD i tjocklek; jag kanske borde läsa om de böckerna/häftena. De är ju inte så tjocka. Det vore ju en lite intressant utmaning för mig att lyckas skriva såpass kort...

Men som ett exempel då: Är det intressant att tala t.ex. om olika sorters displayer som används? Typ kort om hur E-ink funkar och varför det är vanligast, primitiva LCD-skärmar med gameboyfärger, etc.

Jag har redan skrotat tanken på att ha en fast tidslinje till förmån för att ha olika referenser till historiska skeden som inte förklaras fullt ut ("korporationskrigen", hur samhället egentligen såg ut innan Grönskan). Ska jag kapa min älskade teknik också?

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Men som ett exempel då: Är det intressant att tala t.ex. om olika sorters displayer som används? Typ kort om hur E-ink funkar och varför det är vanligast, primitiva LCD-skärmar med gameboyfärger, etc.
Hur E-ink funkar? Gee, har du inte lärt dig något av de fluff-tunga indie- och neotradspel du inte har spelat?

Nej, det är knappast intressant varför. Varför Grönskan skapade/tog över är intressant, liksom endel om varför arkeologin ryms i megaskrapor t.ex.

Men vissa grejer är charmig kosmetika. Inte alls oviktig för det, sådanadär grejer är skitbra när SL pitchar settingen. Stämningshöjande är det också när man får med det i spel, »er kontakt sitter hukad och tycks försöka tyda en handhållen, lågupplöst LCD-skärm«. Men varför? Nej, jag vill inte bygga några äventyr om E-ink-fabriker.

krank

Möller said:
Men vissa grejer är charmig kosmetika. Inte alls oviktig för det, sådanadär grejer är skitbra när SL pitchar settingen. Stämningshöjande är det också när man får med det i spel, »er kontakt sitter hukad och tycks försöka tyda en handhållen, lågupplöst LCD-skärm«. Men varför? Nej, jag vill inte bygga några äventyr om E-ink-fabriker.
Jag tänkte mer "E-ink drar mindre energi genom att det inte kostar något att bara visa saker; det går bara åt energi när något på skärmen ska ändras".

Inte fabriker, således, utan kanske en tanke om vad som skulle kunna användas var. Men som du säger, det är ju kosmetika.

Möller

Hubert Hortlax
Jag skulle gilla en liten lista med »tidbits«, prylar, teknik, mode och kläder, mat, etc. som man som spelare kan läsa för att få lite setting-smak och som SL kan läsa flera gånger för att snabbt kunna nämna i spel.

Och visst, där kan det stå »E-ink, för det är energisnålt. Jazz och blåsinstrument har en renässans. Alla har alltid en lite metan-brännare, mot Grönskans sporer.«

nominesine

Veteran
Jag tror Möller slog huvudet på spiken här. Författarens egna intressen är ofta charmig kosmetika. Men bara det. Inget annat. Spelet ska ju också vara tilltalande för spelare som inte är teknikintresserade, eller hur? Kill your darlings, säger vi i journalistiken. Det betyder: stryk allt oviktigt.