Nekromanti [Rotsystem] Tyckartråd om rollformulär

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rotsystem har ett (nytt) rollformulär!

Här är det: https://copy.com/BDKy7javFLu3sksE

Såhär ser det typ ut, även om det verkar bli lite renderingsfel på skärmar:

Det är alltså tänkt att skrivas ut i A5-format.

För jämförelse, här är det ursprungliga formuläret, det som var tänkt att vara lite skönt retro: https://copy.com/KYTAhwmCbcGTKLHd

Och här är ett liggande som är närmare det nya: https://copy.com/giBdrBzXeUSw4b1G

Rutan där man kan rita sin rollperson är, som ni ser, borta. Jag offrade den till förmån för fler rader att skriva bakgrunder och annat på.

Jag tänker att det nog ska finnas ett alternativt formulär också, som är mer retro med blockiga block och tjocka kanter. Men att det ligger på hemsidan där den som vill ha lite Svarta Mutant-nostalgi, medan det här som är lite mer modernt/luftigt/lättkopierat följer med i boken.

Tankar?

rollspelspiraten

Swordsman
Gillar att du kör A5-format. Smidigt att transportera om inte annat. Gillar även att rutan för eventuell illustration av karaktären är borta.
Det tvingar spelarna samt spelledaren till att bilda sig sin egen inre bild av karaktärerna och skulle man vilja illustrera karaktären ändå så väljer man att göra det på baksidan förslagsvis. Jag ser enbart +++ med rollformuläret. Snyggt jobbat!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
pappapiraten;n9275 said:
Det tvingar spelarna samt spelledaren till att bilda sig sin egen inre bild av karaktärerna och skulle man vilja illustrera karaktären ändå så väljer man att göra det på baksidan förslagsvis.
Jag undrar om inte retroformuläret ska ha en sån ruta ändå. Med en silhuett av en människa, så att man om man vill bara kan fylla i med typ kläder och sånt och inte behöver oroa sig så mycket för proportioner. Eventuellt en PDF med lager där varje lager är en ny silhuett... Men det blir verkligen en senare fråga =) Jag gillar tanken på att rita och pyssla med sin rollperson t.ex. mellan spelmötena, men har fått inse att det sällan blir så mycket av med det i praktiken...

pappapiraten;n9275 said:
. Jag ser enbart +++ med rollformuläret. Snyggt jobbat!
Tackar! Hittar jag inget allvarligt fel på det så kör jag nog på det. Ska försöka layouta hela spelet under veckan, med målet att ha tryckfärdig PDF kring söndag eller måndag ungefär. Så det är rätt bra om jag börjar producera och inte lägger för mycket tid på att ändra på saker =)

Tre solar

Hero
Jag tycker det är mycket tomt - särskilt på vänsterkanten.
Dessutom är det lite tråkigt med så många tomma rader (längst ned). Finns det någon ruta eller annat avbrott som du kan lägga till för avhjälpa anteckningsblocks-känslan?
krank said:
Problemet ser ut såhär: Olika rollpersoner kommer att ha olika mycket cybernetik, olika mycket mjukvara och olika mycket utrustning. Om jag delar upp dem i separata rutor så kommer det att bli för få rader per ruta utom för de rollpersoner vars antal i respektive kategori håller sig inom ett ganska snävt spann. Mina speltestare tyckte att det fanns för få rader att skriva på - alltså ökade jag. Jag håller i viss mån med om att det inte är perfekt -- det är lite grafiskt störande -- men jag har inte hittat någon bättre lösning.

Det tomma utrymmet på vänstersidan är lättförklarat: Den sidan kommer att vara in mot bokens rygg, så extra utrymme innebär att man faktiskt kommer att kunna se hela formuläret. Annars skulle delar av det försvinna in i ryggen.
krank said:
Ett alternativ SKULLE kunna vara att bygga flera olika formulär, med olika stora rutor för cybernetik, utrustning och mjukvara. Men det blir isåfall en senare fråga tror jag.

rollspelspiraten

Swordsman
Jag håller inte med Tre solar, jag tycker att det är super med så många tomma rader. Det lämnar fritt spelrum att beskriva sin karaktär ännu mer på ett sätt som man själv väljer, istället för att som brukligt stolpa upp de olika attributen, utrustningen eller cybernetiken.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Det nya formuläret är väldigt tjusigt, luftigt är bra!

Varför är det en tom rad under Zoologi? En egen färdighet? Men varför är det bara en då?

Men en sak som stör mig en smula är att Alias, Spelare, Beskrivning och Bakgruner är till höger, jag skulle vilja ha det till vänster. Det känns mer som ett riktigt rollformulär av någon anledning.

Sen tycker jag det liggande nya är snyggare än det stående nya.
krank said:
Den tomma raden är tänkt utifall att spelgruppen kommer på ett expertområde de vill ha med och som inte finns bland de existerande. Alternativet till att ha en tom rad där är att ha en rad mindre att skriva Bakgrunder på, eftersom jag inte vill ha mer utrymme mellan Hälsa och Expertområden än jag redan har, samtidigt som jag vill att Hälsas nedre del ska linjera med Egenskapers nedre del. Allt hänger ihop! =)

Vad gäller kolumnernas placering (persondata kontra expertiser) så kan jag bygga en version där de är omvända under dagen, så postar jag en bild.

Anledningen till att jag inte kör liggande är för att det existerande liggande har för små marginaler, och det skulle vara klurigt att lägga in de marginaler som behövs utan att bli av med varken skrivutrymme eller annat viktigt. Kanske gör jag experiment senare; jag föredrar egentligen också liggande formulär.