Jag har efter den förra tråden snickrat lite på ett väldigt enkelt system för packning, och tänkte presentera det här. Mitt mål är att ha en hyfsat färdig text i slutet av veckan, så det lär gå undan nu...
Men typ såhär tänkte jag:
Jag abstraherar det hela till att varje människa har ett visst antal slots (bättre namn plx?) hen kan fylla med prylar utan avdrag. Börjar man lasta på sig mer får man -1 på alla slag för varannan extra slot man fyllt med grejer.
Helt outrustad i övrigt kan varje människa fylla sex slots som grund. Med exoskelett och sånt kan man bära mer. Mer om det straxt.
Här är en liten utrustningslista. Efter varje pryl står en siffra som visar hur många slots prylen upptar. De flesta tar bara en slot.
Utöver ovanstående finns ett baspaket, ett lite-av-varjepaket som man kan ha på sig utan avdrag:
Förslag på justeringar, tillägg, annat mottages tacksamt. Jag har mest gått på känsla; om något av ovanstående är helt orimligt så är jag inte den som är den.
Tanken jag har är alltså att det finns filter som låter expeditionen använda vattnet och luften därute. Ibland stöter de dock på områden där filtren inte räcker till. Då behöver de ha extraluft på tub och extravatten.
Men typ såhär tänkte jag:
Jag abstraherar det hela till att varje människa har ett visst antal slots (bättre namn plx?) hen kan fylla med prylar utan avdrag. Börjar man lasta på sig mer får man -1 på alla slag för varannan extra slot man fyllt med grejer.
Helt outrustad i övrigt kan varje människa fylla sex slots som grund. Med exoskelett och sånt kan man bära mer. Mer om det straxt.
Här är en liten utrustningslista. Efter varje pryl står en siffra som visar hur många slots prylen upptar. De flesta tar bara en slot.
Vatten för 1 dag (4L) 1
2 veckors (pulver)mat 1
3 timmars andningsbar luft i behållare 1
2 veckors filter 1
4st små drönare 1
1 mediumdrönare 1
1 stor drönare 3
Portabel 3d-skrivare, 1x1x1dm utskrift 1
Portabel 3d-skrivare, 2x2x2dm utskrift 2
Portabel 3d-skrivare, 4x4x4dm utskfit 4
3d-plastmaterial, 2kg 1
Mekanisk verktygslåda 1
Elektronisk verktygslåda 1
Bärbar dator 1
Tunn skyddsdräkt, ihopvikt 1
Vanlig skyddsdräkt, ihoppackad 4
SKJÖLD engång-skyddsboll 1
Första hjälpen 1
Tunnt tält, enmans 1
Vanligt tält, enmans 2
Portabel spis 1
Överlevnadsfilt 1
Isdubbar 1
Klättringskrokar och ringbultar 1
Säkerhetslina 5m 1
Änterhake, ihopvikbar 1
Tripod+kamera 1
Sensorpaket (rörelse, ljusförändring, IR etc) 1
Laserskärare, programmerbar 1
Korphacka, ihopvikbar 1
Kraftig avbitare 1
Projektor 1
2 veckors (pulver)mat 1
3 timmars andningsbar luft i behållare 1
2 veckors filter 1
4st små drönare 1
1 mediumdrönare 1
1 stor drönare 3
Portabel 3d-skrivare, 1x1x1dm utskrift 1
Portabel 3d-skrivare, 2x2x2dm utskrift 2
Portabel 3d-skrivare, 4x4x4dm utskfit 4
3d-plastmaterial, 2kg 1
Mekanisk verktygslåda 1
Elektronisk verktygslåda 1
Bärbar dator 1
Tunn skyddsdräkt, ihopvikt 1
Vanlig skyddsdräkt, ihoppackad 4
SKJÖLD engång-skyddsboll 1
Första hjälpen 1
Tunnt tält, enmans 1
Vanligt tält, enmans 2
Portabel spis 1
Överlevnadsfilt 1
Isdubbar 1
Klättringskrokar och ringbultar 1
Säkerhetslina 5m 1
Änterhake, ihopvikbar 1
Tripod+kamera 1
Sensorpaket (rörelse, ljusförändring, IR etc) 1
Laserskärare, programmerbar 1
Korphacka, ihopvikbar 1
Kraftig avbitare 1
Projektor 1
Utöver ovanstående finns ett baspaket, ett lite-av-varjepaket som man kan ha på sig utan avdrag:
Filter 1 vecka
Mat 1 vecka
Kniv
Kompass/gyro
Vattenflaska .5L
Ryggsäck
Mat 1 vecka
Kniv
Kompass/gyro
Vattenflaska .5L
Ryggsäck
Förslag på justeringar, tillägg, annat mottages tacksamt. Jag har mest gått på känsla; om något av ovanstående är helt orimligt så är jag inte den som är den.
Tanken jag har är alltså att det finns filter som låter expeditionen använda vattnet och luften därute. Ibland stöter de dock på områden där filtren inte räcker till. Då behöver de ha extraluft på tub och extravatten.