Nekromanti [Rotsystem] Utkast till system för packning och utrustning...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag har efter den förra tråden snickrat lite på ett väldigt enkelt system för packning, och tänkte presentera det här. Mitt mål är att ha en hyfsat färdig text i slutet av veckan, så det lär gå undan nu...

Men typ såhär tänkte jag:

Jag abstraherar det hela till att varje människa har ett visst antal slots (bättre namn plx?) hen kan fylla med prylar utan avdrag. Börjar man lasta på sig mer får man -1 på alla slag för varannan extra slot man fyllt med grejer.

Helt outrustad i övrigt kan varje människa fylla sex slots som grund. Med exoskelett och sånt kan man bära mer. Mer om det straxt.

Här är en liten utrustningslista. Efter varje pryl står en siffra som visar hur många slots prylen upptar. De flesta tar bara en slot.

Vatten för 1 dag (4L) 1
2 veckors (pulver)mat 1
3 timmars andningsbar luft i behållare 1
2 veckors filter 1
4st små drönare 1
1 mediumdrönare 1
1 stor drönare 3
Portabel 3d-skrivare, 1x1x1dm utskrift 1
Portabel 3d-skrivare, 2x2x2dm utskrift 2
Portabel 3d-skrivare, 4x4x4dm utskfit 4
3d-plastmaterial, 2kg 1
Mekanisk verktygslåda 1
Elektronisk verktygslåda 1
Bärbar dator 1
Tunn skyddsdräkt, ihopvikt 1
Vanlig skyddsdräkt, ihoppackad 4
SKJÖLD engång-skyddsboll 1
Första hjälpen 1
Tunnt tält, enmans 1
Vanligt tält, enmans 2
Portabel spis 1
Överlevnadsfilt 1
Isdubbar 1
Klättringskrokar och ringbultar 1
Säkerhetslina 5m 1
Änterhake, ihopvikbar 1
Tripod+kamera 1
Sensorpaket (rörelse, ljusförändring, IR etc) 1
Laserskärare, programmerbar 1
Korphacka, ihopvikbar 1
Kraftig avbitare 1
Projektor 1

Utöver ovanstående finns ett baspaket, ett lite-av-varjepaket som man kan ha på sig utan avdrag:
Filter 1 vecka
Mat 1 vecka
Kniv
Kompass/gyro
Vattenflaska .5L
Ryggsäck

Förslag på justeringar, tillägg, annat mottages tacksamt. Jag har mest gått på känsla; om något av ovanstående är helt orimligt så är jag inte den som är den.

Tanken jag har är alltså att det finns filter som låter expeditionen använda vattnet och luften därute. Ibland stöter de dock på områden där filtren inte räcker till. Då behöver de ha extraluft på tub och extravatten.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
För skyddsdräkter har jag tänkt mig typ såhär:

Lätt skyddsdräkt - tunn, går lätt sönder, duger i nödfall, lätt och smidig.
Vanlig skyddsdräkt - stadigare; skyddad mot revor men inte mot kulor typ.

Sedan finns ett gäng tillbehör, typ:
  • Hazmat: skyddar mot strålning (mest pga förhindrar kontakt med partiklar), surt regn, etc.
  • Powered: ger plus på styrka och skada och sånt. Ger +2 slots i bärkraft.
  • Isolering: ger skydd mot kyla
  • Kylsystem och ventilation: ger skydd mot värme
  • Vattentålig: elsystem isolerade och skyddade mot vattenskador.
  • Tryck: kan användas som dykardräkt på djupet.
  • Hopp: har inbyggda raketer eller förstärkta ben som tillåter hopp upp till dubbla höjden och fyrdubbla längden mot rollpersonens vanliga.
  • Inbyggda vapensystem
  • Skydd
Och så har jag tänkt mig något sånt här vad gäller fordon och sådant:
  • Bilar och bandvagnar Stora, tunga, låter, svåra att få över klyftor och vattendrag. Kan ta med mängder av föremål.
  • Motorcyklar Tunga, låter, något lättare att transportera, ger +15 föremålsplatser
  • Robotmulor Smidiga, ger +10 föremålsplatser, kan transportera sig själva, kan hackas. Finns som två- fyra- och sexbenta.
Den här lösningen känns relativt "Rotsystem" för mig; systemet är enkelt och ändå ganska konkret. Vad tycker ni?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag funderar på att kalla det "bärförmåga" om jag inte hittar något bättre namn för "slots". Att man har 6 poäng bärförmåga i en vanlig dräkt, och sen drar man av 1+ poäng per pryl, normalfallet 1 poäng.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,598
Location
Ludvika
krank;n134788 said:
Jag funderar på att kalla det "bärförmåga" om jag inte hittar något bättre namn för "slots". Att man har 6 poäng bärförmåga i en vanlig dräkt, och sen drar man av 1+ poäng per pryl, normalfallet 1 poäng.
Det här var det förslag jag tänkte på innan jag såg att du föreslog det själv. I det här sammanhanget tycker jag bärförmåga och belastningspoäng funkar bra som termer, men jag hade kanske föreslagit att istället för att dra av från bärförmågan när man lastar på sig saker, så räknar man ihop vikten man bär på till ett separat värde som man bara jämför mot bärförmågan.

Jag vet inte om det är bättre eller bara personlig smak. Man slipper subtraktion men får ytterligare ett värde som ska skrivas upp. Sen beror det lite på vad man gör med det. Jag hade ju exempelvis haft som allternativ att bärförmågan kan sänkas på grund av utmattning och sånt (behöver inte növändigtvis vara regelreglerat utan kan vara SLs judgementcall), och då tänker jag att separata värden kan göra det enklare att håll koll på vad som pågår.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag tänker att det matematiskt är samma sak och mest en fråga om hur man tänker på det - jag tänkte mig ju som sagt ett antal "sluts", lite som i datorrollspel. Räknar man antalet slots man har kvar eller antal slots man använt? En fråga om perspektiv...

Jag är lite emot att ha fler termer än vad som behövs, men ska fundera på det.


I övrigt överväger jag en frivillig regel: Bärförmåga = 3 + Styrka. Det ger lite mer krångel, en grej till att räkna ut och hålla reda på, men kan kanske tillfredsställa den där sortens spelare som gestikulerar upprört och tycker att det är HELT OREALISTISKT att hens rollperson som är jättestark kan bära lika mycket som en rollperson som är jättesvag. Bärförmåga varierar då mellan typ 3 och 9, där normalt ligger på typ 5. (Folk har sällan mer än 2 om man inte specialiserar sig).

Alternativt Bärförmåga = 4 + (Styrka), om man vill ha 6 som norm även i det systemet, med då ett max på 10. Eller 11-12 om man inte bara är kroppsbyggarmonster utan dessutom styrkeskarvad som fan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,598
Location
Ludvika
krank;n134825 said:
Räknar man antalet slots man har kvar eller antal slots man använt? En fråga om perspektiv...
Absolut, jag är som sagt inte övertygad om att det är något annat än ren smak från min sida. Jag förstår ju vad du är ute efter, det där man i dataspel har en låda med rutnät och olika prylar tar upp olika många rutor (en rustning tar upp sex rutor, en hillebard 3, en kniv 1 ruta....), men såvida du inte faktiskt kommer att ha ett rutnät på karaktärsbladet där det är meningen att man ska rita in sin utrustning så kommer det ju bli en annan grej hur man än vrider och vänder på det.

Fast ett rutnät vore ju faktiskt coolt. Då får man fram känslan av att behöva stuva om sin packning ibland. Man hittar något som tar upp två slots, men fastän man har två slots fria i packningen ligger de inte bredvid varandra, så man måste antingen stanna och packa om eller bära den i händerna tills vidare =)




krank;n134825 said:
I övrigt överväger jag en frivillig regel: Bärförmåga = 3 + Styrka. Det ger lite mer krångel, en grej till att räkna ut och hålla reda på, men kan kanske tillfredsställa den där sortens spelare som gestikulerar upprört och tycker att det är HELT OREALISTISKT att hens rollperson som är jättestark kan bära lika mycket som en rollperson som är jättesvag. Bärförmåga varierar då mellan typ 3 och 9, där normalt ligger på typ 5. (Folk har sällan mer än 2 om man inte specialiserar sig).

Alternativt Bärförmåga = 4 + (Styrka), om man vill ha 6 som norm även i det systemet, med då ett max på 10. Eller 11-12 om man inte bara är kroppsbyggarmonster utan dessutom styrkeskarvad som fan.
Om det ska vara +3 eller +4 har jag ingen åsikt om, men jag diggar ju det här konceptet eftersom det öppnar upp för en karaktär att agera rollen som "mula". Den där kromlastade muskelknutten vars jobb i princip är att släppa hälften av all utrustning när gruppen inte har råd att skaffa en faktisk mula.
 
Top