Nekromanti [Rotsystem] Utomhushinder?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad kan tänkas hindra rollpersoners framfart utomhus? Om vi nu hoppar över världens monstruösa växter och djur och så och fokuserar på rena miljöfeatures så känns det som att de huvudsakliga problemen typ blir:
  • Höjdskillnader (klättra upp/ner/gå runt)
  • Vatten (bro/båt/gå runt)
  • Snårig eller svårframkomlig terräng, som träskmark eller snårskog (hugga sig genom/ha specialfarkost/gå runt)
Sen finns det såklart varianter; saker som är mer eller mindre svårklättrade på olika sätt till exempel. Och kombinationer, där man till exempel måste klättra ner, ta sig över en flod, och sen klättra upp igen.

Ovanstående bygger mest på sånt jag tycker mig läst i olika böcker att det orsakat problem för berättelsens hjältar. Jag har ju nästintill inga personliga erfarenheter av längre eller problemfyllda promenader ute i det Gröna.

(Jag skriver alltså på den utlovade expeditionsmodulen till Rotsystem, och försöker skapa listor att välja/slumpa ur; jag kommer att ha separata listor för naturliga/urbana utomhusmiljöer och inomhusmiljöer, och sedan ett separat avsnitt om djur och växter, som båda kan stoppas in i vilken som helst av de fyra platstyperna...).

Cybot

Mest spelbar
Terräng som har dolda hot. Typ dolda glaciärsprickor, tunn is, undergrävda vägar, broar där underhållet är eftersatt med cirka 50 år, minfält (och andra typer av försåtsminerad terräng).

Annan svårframkomlig terräng är igenkorkade vägar, barrikaderade gator, nerrasade tunnlar (övergivet tunnelbanesystem?).

krank

Cybot;n114359 said:
Terräng som har dolda hot. Typ dolda glaciärsprickor, tunn is, undergrävda vägar, broar där underhållet är eftersatt med cirka 50 år, minfält (och andra typer av försåtsminerad terräng).
Bra grejer!

Cybot;n114359 said:
Annan svårframkomlig terräng är igenkorkade vägar, barrikaderade gator, nerrasade tunnlar (övergivet tunnelbanesystem?).
De här tar jag definitivt med mig när jag skriver om urbana utom- och inomhusmiljöer sen! Tackar!

Krille

Super Moderator
Väder. Väder är typ den enskilt största och svåraste hinderfaktorn i vildmarken. Från snöfall till översvämningar till trädfällande stormar till värmeböljor till köldknäppar till vanligt hederligt nedkylande regn.

krank

Krille;n114407 said:
Väder. Väder är typ den enskilt största och svåraste hinderfaktorn i vildmarken. Från snöfall till översvämningar till trädfällande stormar till värmeböljor till köldknäppar till vanligt hederligt nedkylande regn.
Tack för påminnelsen! Jag ska definitivt ha med något generellt om väder och vädertyper (och grader). Det känns som nåt som inte borde vara helt omöjligt att spalta upp på något sätt...

EDIT: Det blir nog faktiskt ett helt eget avsnitt om årstider, klimat och väder. Och sedan referenser dit från framför allt avsnitten om naturliga och urbana utomhusmiljöer...

Krille

Super Moderator
Mouse Guard har faktiskt ett rätt bra avsnitt om årstider, väder och resor utomhus. Det kan vara värt att kika på.