Nekromanti [Rotsystem] - Utomhuskarta

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har just suttit och knåpat lite med en utomhuskarta. Den föreställer en bit av arkologins tak.

Såhär ser tillhörande text ut:

Rollpersonerna börjar i ruta A4. De anländer till en övergiven T-banestation. Här finns bara damm och bråte, och resterna av gamla humanoida robotar. Deras mål, byggnaden som innehåller TA01, ligger i ruta C3.

Längsmed hela B3 och B4 ligger ett urspårat tåg. Dess upphöjda plattform har fallit ner och krossats mot marken. I tåget sitter ett par dussin skelett täckta av växtlighet och iförda klädesrester.

I B2 och C2 har rälsen också fallit, men man kan - med viss svårighet - ta sig förbi. Här finns dock massor av utstickande metallbitar och annat man kan råka ta sönder sin skyddsdräkt på, och här och var behöver man klättra.

Ingen av byggnaderna i A- eller B-raderna är intakta; de är nästan jämnade med marken. Resterna av dem ligger utspridda över hela området och försvårar framkomsten. Här och var syns rester av ett annat liv; en docka, en cykel, en övervuxen fontän.

Den mest intakta byggnaden i B-raden är den i B3. Där kan man klättra upp till den tredje våningen, och där finns en kabel som förbinder byggnaden med rollpersonernas mål; den tionde våningen av byggnaden i C3.

I kanten mellan kolumn C och D finns en lång spricka, som rollpersonerna kommer att behöva ta sig över. Mellan C4 och D4 finns en "bro" bestående av huset från C4 som fallit över sprickan.

D1-2 och E1-2 kontrolleras av en flock förvildade hundar. Ingen av dem har sett en människa förut, men de känner igen ett hot när de ser ett. De har en ledare, en extra stor, hårig och vildsint best. Ledaren är infekterad med cordyceps och Grönskan kan ta kontroll över honom om den upptäcker att han står i begrepp att anfalla människor. Då kommer han att börja använda betydligt lurigare taktiker, visa tecken på att tänka i flera steg och utan att tveka offra sina flockmedlemmar för att försöka få rollpersonerna i en lämplig fälla.
B5 och C5 har ett stort antal ordentliga hål, och marken mellan hålen känns inte helt stabil den heller.

I D5 finns en övergiven militär svävare av Sigmatecsnitt. I den finns ett par fungerande automatkarbiner och två halvt urladdade E-pack.

Tanken är att rollpersonerna inte ska se mer än ett par rutor runt sig, och därmed ska behöva utforska, prioritera sin tid, och försöka välja risker att ta för att lyckas komma in till huset i mitten.

Attachments

krank

Om jag ids kanske jag gör fler "raserade hus"-markörer med lite mer varierande höjd, kanske.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Om jag ids kanske jag gör fler "raserade hus"-markörer med lite mer varierande höjd, kanske.
Det tror jag kan vara en ide.

En annan tanke är att lägga in lite fler saker att upptäcka/problematisera miljön, nu känns det som om du har en stor men tom karta. Typ.

krank

anth said:
Vad är skalan? Hur lång är en sida?
Jag har inte räknat jättedetaljerat på det, men tanken är väl att byggnaderna ska vara ganska stora skyskrapor; eller ha varit iaf.

krank

Tony.M.Meijer said:
nu känns det som om du har en stor men tom karta. Typ.
Tänker du enbart på kartan nu, eller har du räknat med beskrivningen av varje ruta? Jag valde att inte försöka plottra in alltför mycket; om, jag t.ex. skulle försöka rita en massa små vildhundar eller så, så tänker jag mig att kartan mest skulle bli svårläst samtidigt som det blev svårt att se vad det egentligen var jag ritat...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Tony.M.Meijer said:
Tänker du enbart på kartan nu, eller har du räknat med beskrivningen av varje ruta? Jag valde att inte försöka plottra in alltför mycket; om, jag t.ex. skulle försöka rita en massa små vildhundar eller så, så tänker jag mig att kartan mest skulle bli svårläst samtidigt som det blev svårt att se vad det egentligen var jag ritat...
Jag tänker på beskrivningarna av varje ruta mest sådär, bilderna är ok utöver att de saknar variation imho.

krank

Tony.M.Meijer said:
krank said:
Tony.M.Meijer said:
Jag tänker på beskrivningarna av varje ruta mest sådär, bilderna är ok utöver att de saknar variation imho.
Vilken typ av saker tycker du saknas?

Troberg

Sinister eater
Nu vet jag inte om rutorna är i skala, men det känns som om det är mycket utrymme mellan husen/ruinerna. Det hänns inte "tight och ruinigt", utan mer som "ett öppet fält med lite utspridda ruiner".

Men, som sagt, jag vet inte vad du är ute efter.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Jag har inte räknat jättedetaljerat på det, men tanken är väl att byggnaderna ska vara ganska stora skyskrapor; eller ha varit iaf.
Hur har de kunnat rasa utan att braka rakt genom hela konstruktionen under? Detta är väl ovansidan på ett massivt habitat?

krank

Troberg said:
Nu vet jag inte om rutorna är i skala, men det känns som om det är mycket utrymme mellan husen/ruinerna. Det hänns inte "tight och ruinigt", utan mer som "ett öppet fält med lite utspridda ruiner".

Det är pretty much det jag är ute efter. Det här är ruinerna av ett ganska utopiskt samhälle; med "luft och ljus och breda boulevarder".

krank

Troberg said:
Hur har de kunnat rasa utan att braka rakt genom hela konstruktionen under? Detta är väl ovansidan på ett massivt habitat?
Taket är gjort av väldigt tjockt, massivt material. Liksom väggarna. För att hålla naturen ute. Sedan har man skitit i det som råkade hamna ovanför när man lade på taket; väder + vind + destruktiv Grönska har gjort sitt med åren.

Eller hur tänker du?

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Troberg said:

Det är pretty much det jag är ute efter. Det här är ruinerna av ett ganska utopiskt samhälle; med "luft och ljus och breda boulevarder".
Mitt ganska utopiska samhälle skulle kanske inte vara riktigt så inrutat och enformigt =)

Och förresten tycker jag att ruinerna ser ut alldeles för mycket som björnsaxar.

krank

Möller said:
Mitt ganska utopiska samhälle skulle kanske inte vara riktigt så inrutat och enformigt =)
Pffft! Enformigt, välordnat - potato, tomato... =)

Möller said:
Och förresten tycker jag att ruinerna ser ut alldeles för mycket som björnsaxar.
Björnsaxar? Det har jag inte ens tänkt på. Jag ska fundera på om jag kan göra dem lite mindre björnsaxiga.

anth

Vetefan
krank said:
anth said:
Vad är skalan? Hur lång är en sida?
Ah, en ruta är som ett kvarter ungefär.
Det är tillräckligt exakt för mig.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Troberg said:
Taket är gjort av väldigt tjockt, massivt material. Liksom väggarna. För att hålla naturen ute. Sedan har man skitit i det som råkade hamna ovanför när man lade på taket; väder + vind + destruktiv Grönska har gjort sitt med åren.

Eller hur tänker du?
Nja, jag bara tänkte på videosarna för WTC-incidenten och tänkte att det måste vara jäkligt hållbart för att ta en sådan massiv anstormning av byggnadsmaterial utan att det ska bli en kedjereaktion hela vägen ner till botten.

Kanske lite rimligare om man hittar på någon pseudovetenskaplig förklaring, tex "man plundrade byggnaderna på material för att bygga taket, ruinerna är det som inte var användbart och blev kvar".

Troberg

Sinister eater
Re: [Rotsystem] - Utomhuskarta (Edit)

krank said:
Troberg said:

OK, då köper jag det. No problem.

Edit: Kanske göra kartan lite mindre "artificiell" genom att faktiskt rita gator istället för en graticule. Det ger också lite mer känsla för stället.

RasmusL

Champion
Coolt! Personligen gillar jag den väldigt "konstgjorda" känslan i kartan, lite som om den vore ett kallt och byråkratiskt verktyg. Är detta en ok känsla att förmedla så gillar jag att ruinmarkörerna är identiska.

krank

Nytt snabbt experiment.

- Har testat bygga två nya varianter av husruinerna. En som är lite, lite högre än de tidigare och en som är ett par våningar högre.
- Ja, jag vet att jag inte uppdaterat de förklarande symbolerna. Jag tänker att de funkar ändå.
- Förlängde de fallna spåren lite så att de går ner i sprickan.

EDIT: Ni får nog f.ö. ta och högerklicka på bilden och välja "visa bild" eller motsvarande, för detaljerna tenderar att försvinna när wrnu ska minska storleken... Eller klocka på filnamnet här nedan.

Attachments