Jag sitter och försöker få ihop Rotsystem till en punkt där det kan speltestas. Just nu funderar jag på utrustning.
De cyberpunkspel jag tittat på har i de flesta fall ganska gedigna utrustningslistor. Dels är de ganska detaljerade - klädesplagg och annat finns med - och dels är de ganska fylliga med märkesnamn och så.
Och någonstans känner jag väl att det här lite till den popkulturella ytlighet som cyberpunken har. Man har minsann inte bara en "pistol", man har en Omni PWN 2000, eller något. Det är väl det här med märkesprodukter som identitetsmarkörer och så. Plus att det säger en del om hur blekt och nihilistiskt och hårt samhället är när man har märkesvapen ungefär som man har märkeskläder.
Grejen är väl att regelsystemet inte gör speciellt stor skillnad mellan olika pistoler eller så. Pistoler är mer lättgömda än gevär; gevär kan skjuta längre än pistoler. Och det är ungefär den skillnad som finns.
Så hur göra?
Lösning 1: Acceptera att Rotsystem aldrig kommer att vara ett utrustningsfokuserat spel. Döpa pistoler till "Pistol" eller "Gevär"; droger till "Hyper" och "Arg" och "Bäst". Allt heter vad det är, så att säga. Minimalistiskt.
Lösning 2: Som ovan, men lista några exempel per vapen/drog/etc. Exemplen får ganska bombastiska namn från flera namnkulturer. Lite maximalistiskt.
När det gäller utrustning av typen rep, ficklampa etc. funderar jag på att bygga ett "frilansarkit" med typ hållbar nylonlina, lätt skyddsdräkt, LED-lampa, och kanske ett par-tre saker till. Och sedan räkna med att SL kan hitta på utrustning om spelarna ber om den.
Alternativet är väl typ att planka Cyberpunk 2020's utrustningslista, översätta och byta lite namn, och köra =)
De cyberpunkspel jag tittat på har i de flesta fall ganska gedigna utrustningslistor. Dels är de ganska detaljerade - klädesplagg och annat finns med - och dels är de ganska fylliga med märkesnamn och så.
Och någonstans känner jag väl att det här lite till den popkulturella ytlighet som cyberpunken har. Man har minsann inte bara en "pistol", man har en Omni PWN 2000, eller något. Det är väl det här med märkesprodukter som identitetsmarkörer och så. Plus att det säger en del om hur blekt och nihilistiskt och hårt samhället är när man har märkesvapen ungefär som man har märkeskläder.
Grejen är väl att regelsystemet inte gör speciellt stor skillnad mellan olika pistoler eller så. Pistoler är mer lättgömda än gevär; gevär kan skjuta längre än pistoler. Och det är ungefär den skillnad som finns.
Så hur göra?
Lösning 1: Acceptera att Rotsystem aldrig kommer att vara ett utrustningsfokuserat spel. Döpa pistoler till "Pistol" eller "Gevär"; droger till "Hyper" och "Arg" och "Bäst". Allt heter vad det är, så att säga. Minimalistiskt.
Lösning 2: Som ovan, men lista några exempel per vapen/drog/etc. Exemplen får ganska bombastiska namn från flera namnkulturer. Lite maximalistiskt.
När det gäller utrustning av typen rep, ficklampa etc. funderar jag på att bygga ett "frilansarkit" med typ hållbar nylonlina, lätt skyddsdräkt, LED-lampa, och kanske ett par-tre saker till. Och sedan räkna med att SL kan hitta på utrustning om spelarna ber om den.
Alternativet är väl typ att planka Cyberpunk 2020's utrustningslista, översätta och byta lite namn, och köra =)