Nekromanti [Rotsystem] - Utrustning och vapen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Jag sitter och försöker få ihop Rotsystem till en punkt där det kan speltestas. Just nu funderar jag på utrustning.

De cyberpunkspel jag tittat på har i de flesta fall ganska gedigna utrustningslistor. Dels är de ganska detaljerade - klädesplagg och annat finns med - och dels är de ganska fylliga med märkesnamn och så.

Och någonstans känner jag väl att det här lite till den popkulturella ytlighet som cyberpunken har. Man har minsann inte bara en "pistol", man har en Omni PWN 2000, eller något. Det är väl det här med märkesprodukter som identitetsmarkörer och så. Plus att det säger en del om hur blekt och nihilistiskt och hårt samhället är när man har märkesvapen ungefär som man har märkeskläder.

Grejen är väl att regelsystemet inte gör speciellt stor skillnad mellan olika pistoler eller så. Pistoler är mer lättgömda än gevär; gevär kan skjuta längre än pistoler. Och det är ungefär den skillnad som finns.

Så hur göra?

Lösning 1: Acceptera att Rotsystem aldrig kommer att vara ett utrustningsfokuserat spel. Döpa pistoler till "Pistol" eller "Gevär"; droger till "Hyper" och "Arg" och "Bäst". Allt heter vad det är, så att säga. Minimalistiskt.

Lösning 2: Som ovan, men lista några exempel per vapen/drog/etc. Exemplen får ganska bombastiska namn från flera namnkulturer. Lite maximalistiskt.

När det gäller utrustning av typen rep, ficklampa etc. funderar jag på att bygga ett "frilansarkit" med typ hållbar nylonlina, lätt skyddsdräkt, LED-lampa, och kanske ett par-tre saker till. Och sedan räkna med att SL kan hitta på utrustning om spelarna ber om den.

Alternativet är väl typ att planka Cyberpunk 2020's utrustningslista, översätta och byta lite namn, och köra =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Jag funderar också på ekonomin. Jag hade ju tänkt ha ganska grovkornig ekonomi med belöningar och sådant, så jag tänker mig att ett vapen eller en skyddsdräkt av nåt slag kanske kostar 2-8 kred, droger typ 2-5 doser per kred, och vad gäller övrig utrustning...

Kanske kan man dela upp saker typ:
Billigt: 1/4 kred.
Dyrt: 1/2 kred.

Eller så kan man dela upp det i "kostar kredd" och "välj fritt". Eller så kan man ha en "socialnivå"-stat. Saker som kostar under den nivån kan man bara plocka. Saker som ligger på den nivån betalar man en kredd för. Saker som ligger över den kostar två kred per steg.

Så om man har socialnivå 2 är saker på nivå 1 gratis, nivå 2 kostar 1, nivå 3 kostar 2, nivå 4 kostar 4, nivå 6 kostar 6.

Eller...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,689
Location
Ludvika
krank said:
Och någonstans känner jag väl att det här lite till den popkulturella ytlighet som cyberpunken har. Man har minsann inte bara en "pistol", man har en Omni PWN 2000, eller något. Det är väl det här med märkesprodukter som identitetsmarkörer och så. Plus att det säger en del om hur blekt och nihilistiskt och hårt samhället är när man har märkesvapen ungefär som man har märkeskläder.

Grejen är väl att regelsystemet inte gör speciellt stor skillnad mellan olika pistoler eller så. Pistoler är mer lättgömda än gevär; gevär kan skjuta längre än pistoler. Och det är ungefär den skillnad som finns.
Om det hade varit jag som gjort det här hade jag sett till att det fanns typ tre olika tillval på vapnen. Typ: pyttelite mer skada, pyttelite bättre träffsäkerhet eller pyttelite mer lättgömt (men just en pytteliten modifikation, såvida inte alla modifikationer per automatik blir rätt påtagliga). Sen inte skriva något mer om det i utrustningslistan utan istället fokuserat på det här i miljöbeskrivningar. När du beskriver en SLP så har den SLPn aldrig en pistol utan en grovkalibrig macronetik, eller en slimmad fujitsiba.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Om det hade varit jag som gjort det här hade jag sett till att det fanns typ tre olika tillval på vapnen. Typ: pyttelite mer skada, pyttelite bättre träffsäkerhet eller pyttelite mer lättgömt (men just en pytteliten modifikation, såvida inte alla modifikationer per automatik blir rätt påtagliga).
Det är just det; med en skala på 0-6 på egenskaper, där 1-2 är normalt för en nyskapad rollperson, och man rullar antalet tärningar man har, så blir +1 ganska mycket...

(Vilket delvis är med mening; jag ogillar starkt alltför detaljerade skalor på saker, och +2 på en 100-gradig skala känns så jäkla pyttigt och värdelöst)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,689
Location
Ludvika
Det är pyttigt fram tills dess att man lyckas på grund av den modifikationen :gremwink:

Men jag ser problemet för rotsystem.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Det är pyttigt fram tills dess att man lyckas på grund av den modifikationen :gremwink:
Problemet är att det händer såpass sällan att det inte blir värt besväret att hålla reda på den modifikationen hela tiden =)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,754
Location
Göteborg
Remember Tomorrow är ett cyberpunkspel som löser det här på ett ganska fiffigt sätt. När man gör sin rollperson kryssar man i ett gäng rutor. Man kryssar i en sysselsättning, en motivation, och så vidare. Man har tio alternativ i varje val, så man kan slumpa med en T10 om man vill. Man kryssar också i utrustning och vapen. Men så finns det en ganska finurlig bit. Det finns två listor med varumärken/företagsnamn. En av dem heter "consumer" och en heter "engineering". Här kryssart man i vilket eller vilka märken man använder. Man uppmanas också att fläska ut lite vad det här märket innebär. Till exempel "Jag har en pistol från Lik Sang. De tillverkar vanligtvis designerprylar, så den är moderiktigt utformad och av hög kvalitet. Den kostar runt femtio gånger så mycket som en vanlig pistol med samma kaliber. Lik Sang, 'Feed your senses'".

Typ så. Du som gillar mer förberett material kan ju ha ett gäng färdiga varumärken och skriva lite text om vad de står för och så. En grej med cyberpunk är ju att företagen är megakorporationer, så alla företag tillverkar typ allt (eller kanske uppdelat i kategorier, som konsument/teknik). Du slipper statta upp femtio olika modeller av pistol, utan man säger "Jag har en Stor pistol från LiberT" och alla vet att LiberT står för gedigen kvalitet på bekostnad av design, i ett högre prisregister. De marknadsför sig mot proffs som är mer intresserade av att göra jobbet väl än att se snygga ut. Så oavsett om man har en motorcykel, en pistol eller en handdator från LiberT så kan man snabbt föreställa sig hur den ser ut och den ger en massa känsla till karaktären, utan att man behöver skriva ut en massa olika modeller av motorcyklar, pistoler och handdatorer.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Genesis said:
Remember Tomorrow är ett cyberpunkspel som löser det här på ett ganska fiffigt sätt. När man gör sin rollperson kryssar man i ett gäng rutor. Man kryssar i en sysselsättning, en motivation, och så vidare. Man har tio alternativ i varje val, så man kan slumpa med en T10 om man vill. Man kryssar också i utrustning och vapen. Men så finns det en ganska finurlig bit. Det finns två listor med varumärken/företagsnamn. En av dem heter "consumer" och en heter "engineering". Här kryssart man i vilket eller vilka märken man använder. Man uppmanas också att fläska ut lite vad det här märket innebär. Till exempel "Jag har en pistol från Lik Sang. De tillverkar vanligtvis designerprylar, så den är moderiktigt utformad och av hög kvalitet. Den kostar runt femtio gånger så mycket som en vanlig pistol med samma kaliber. Lik Sang, 'Feed your senses'".

Typ så. Du som gillar mer förberett material kan ju ha ett gäng färdiga varumärken och skriva lite text om vad de står för och så. En grej med cyberpunk är ju att företagen är megakorporationer, så alla företag tillverkar typ allt (eller kanske uppdelat i kategorier, som konsument/teknik). Du slipper statta upp femtio olika modeller av pistol, utan man säger "Jag har en Stor pistol från LiberT" och alla vet att LiberT står för gedigen kvalitet på bekostnad av design, i ett högre prisregister. De marknadsför sig mot proffs som är mer intresserade av att göra jobbet väl än att se snygga ut. Så oavsett om man har en motorcykel, en pistol eller en handdator från LiberT så kan man snabbt föreställa sig hur den ser ut och den ger en massa känsla till karaktären, utan att man behöver skriva ut en massa olika modeller av motorcyklar, pistoler och handdatorer.
Låter som en bra grundidé. Just exemplet med en extra dyr pryl tror jag att jag får skippa dock; jag har ju ekonomi i spelet med cash man köper saker för och så. Så om spelarna helt enkelt kan välja "jag har en skitdyr pistol" redan från början så hindrar ju inget dem från att sälja den i första äventyret och köpa något med mer skada istället, och spendera mellanskillnaden på kroppspansar. Eller nåt. =)

Men, det är ju bara att tweaka så att skillnaden mellan företagen inte har med priset att göra.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Visst valde man en arketyp och ett antal bakgrunder för att bilda sin rollperson i Rotsystem? Jag känner att jag inte helt hängt med ...

Men, jag tycker du ska ha ett liknande system för utrustning. Göra listor för varje arketyp och låta spelarna välja ett antal grejer. Då kan man få in en fin känsla i utrustningen utan att göra en pistol annorlunda en annan.

I en utvidgad tanke kan ju detta sträckas ut till bakgrundshändelser etc. Att man besitter en släktklenod från sin tid som förvaltare av ett bankvalv eller nått.

Fast, om nu krediter ska vara så viktiga så fungerar det kanske inte. Om du nu inte bara kan acceptera att alla rollpersoner inte är lika rika från start.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Murkla said:
Visst valde man en arketyp och ett antal bakgrunder för att bilda sin rollperson i Rotsystem? Jag känner att jag inte helt hängt med ...
Det är lite olika system. Men ja, man ska välja en uppväxt och 1+ yrkesbanor typ. Och så ska man slumpa eller välja händelser.

Murkla said:
Men, jag tycker du ska ha ett liknande system för utrustning. Göra listor för varje arketyp och låta spelarna välja ett antal grejer. Då kan man få in en fin känsla i utrustningen utan att göra en pistol annorlunda en annan.
Jag känner att jag inte riktigt förstår hur du menar, kan du ge exempel?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Funderingar kring ammunition:

Tidigare hade jag en tanke om att ha E-kred som ammo för vapen, att varje skott skulle dra typ .1 eller .2 E-kred. Jag har fortfarande inte bestämt mig. Fördelen är att det ger rollpersoner en anledning att inte skjuta hursomhelst. Å andra sidan vet jag inte hur cyberpunk det känns att få slut på ammo? Det känns väldigt, väldigt 80/90-tal att räkna ammunition. Vilket i och för sig inte är enbart negativt. Men det tillför bokföring... (som kan förenklas genom rutor på rollformuläret iofs)

Sedan blir det ju så att jag ev. måste förklara vad det är för ena bössor man inte laddar med skott utan med energi. Vad skjuter de egentligen?

Alternativet är väl att helt strunta i ammo som regelmässig grej, alternativt försöka hitta någon form av abstrakt system för att lösa det.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Om utrustningsregler:

Vapen lägger till +1 på ens värde i att träffa, och eftersom antalet lyckade i träffslaget också är mängd skada så gör de alltså också mer skada än att bara slåss.

(Recap: man har alltså egenskapsvärde 0-6, normalt 1-2, och rullar så många tärningar. 4+ är lyckat, minst en lyckad tärning = man träffar)


Jag funderar på om det kanske finns uppgraderingar att göra på sina vapen. Normalt sett har ju varje vapen en fördel (pistoler är lätta att dölja, gevär skjuter långt). Kanske kan man lägga till ytterligare fördelar genom att modda?

Exempel på moddar:
- Personlig (vapnet kan bara användas av en ägare)
- Inbyggt siktningssystem (+1 på att träffa)
- Dermalkoppling (kopplar vapnet till bärarens vanliga inbyggda cybersystem; +1 på att träffa, ej kumulativt med siktningssystemet)
- Ammo: Extra skada (addera +1 till skadan efter att träffslaget gjorts).
- Ammo: Högexplosiv (kan användas för att spränga saker, t.ex. väggar, tak, bilar etc).
- Ammo: Ospårbar (vad det låter som; kulor som upplöses eller på annat sätt försvinner eller blir värdelösa som ledtrådar i sig).

Jag tänker mig att varje modd kostar en del Kreds.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Jag har också funderat mer på mitt tänkta frilansarkit och på det här med startutrustning. Tills jag förstått Murklas förslag är min tanke såhär typ:

Frilansarkit: Lätt pistol, licens för lätt pistol inom Omni, Skyddsdräkt, hållbart klätterrep, liten ficklampa med ställbar ljusstyrka, en ask med tre små buggar som spelar in ljud.

I övrigt kan man välja sina kläder och personliga stil ganska fritt; man förväntas ha kläder och sådant.

Sedan kan man konvertera poäng från rollpersonsskapandet till E-kred; 1 poäng = 5 E-kred.
5 E-kred är också lagom för att köpa ett vapen med en fördel (alltså typ en vanlig pistol eller ett vanligt gevär), eller en licens till ett vapen.

Andra mycket, MYCKET skissartade kostnader:

Uppgradering till vapnet 2 kred
Skyddsdräkt 1 kred
Skottsäkra kläder 2 kred
Bepansrad skyddsdräkt 4 kred
Annan utrustning 1 kred
Skrotig bil 10-15 kred
Bra bil 20-25 kred
Motorcykel 15-20 kred
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,788
Location
Helsingborg
krank said:
Funderingar kring ammunition:

Tidigare hade jag en tanke om att ha E-kred som ammo för vapen, att varje skott skulle dra typ .1 eller .2 E-kred. Jag har fortfarande inte bestämt mig. Fördelen är att det ger rollpersoner en anledning att inte skjuta hursomhelst. Å andra sidan vet jag inte hur cyberpunk det känns att få slut på ammo? Det känns väldigt, väldigt 80/90-tal att räkna ammunition. Vilket i och för sig inte är enbart negativt. Men det tillför bokföring... (som kan förenklas genom rutor på rollformuläret iofs)

Sedan blir det ju så att jag ev. måste förklara vad det är för ena bössor man inte laddar med skott utan med energi. Vad skjuter de egentligen?

Alternativet är väl att helt strunta i ammo som regelmässig grej, alternativt försöka hitta någon form av abstrakt system för att lösa det.
"Vad skjuter de?"

Det finns en rad olika ammunitionslösningar men jag tänker mig framför allt tre.
1. Energibössan. Det kan vara en laser, maser (mikrovågslaser), plasmapistol eller elektrolaser (lasern ioniserar luften så att den blir elektriskt ledande, mikrosekunden senare så skjuter man en elchock längs din temporära elkabel med allt ifrån tazer till "extra crispy" som resultat).
2. Ammunitionen är också 3D printad.
3. Du använder railgunprincipen för att skjuta iväg din projektil. Väldigt utrymmeseffektivt om man har bra batterier.

"Hur räknar man ammunition".
Räkna inte ammunition.
Säg att du får en vapenbonus. Slå de tärningarna separate eller i en speciell färg.
Om du slår två lika på någon av de tärningarna så har du spenderat en e-kred. Bonusar för automateld går in här också.
Fördelar är att ju maffigare vapnet är och ju mer du skjuter automateld, destå snabbare går krediterna.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Cybot said:
Räkna inte ammunition.
Säg att du får en vapenbonus. Slå de tärningarna separate eller i en speciell färg.
Om du slår två lika på någon av de tärningarna så har du spenderat en e-kred. Bonusar för automateld går in här också.
Fördelar är att ju maffigare vapnet är och ju mer du skjuter automateld, destå snabbare går krediterna.
Nackdelen är att jag skulle behöva skala om skadesystemet då. Just nu har alla vapen normalt sett samma skada; de adderar 1 tärning till träffslaget, oavsett om det rör sig om en pistol, ett gevär, en kniv eller en monofilamentpiska. Och det känns ganska bekvämt =)

Just nu har jag inte ens några automateldsregler. Skissen jag har är typ att automatvapen får anfalla flera mål med samma anfall, men gör inte mer i skada per mål.

Jag skulle kunna kolla "slår lika" på hela pölen, men då blir man ju mer slösaktig med skotten ju duktigare man blir och det känns inte riktigt rätt...

Eventuellt skulle man kunna sköta det med SL-fiat. Efter äventyret, när rollpersonerna ska få sin belöning: "...och så sköt ni ganska mycket idag, dra av en kred per person..." men det skulle vara lite elakt =)

Eller så säger man att ett E-kred generellt räcker för ett äventyr. Om det blir mycket strid kan SL säga att maggen börjar ta slut och att de måste ladda om.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,788
Location
Helsingborg
krank said:
Jag skulle kunna kolla "slår lika" på hela pölen, men då blir man ju mer slösaktig med skotten ju duktigare man blir och det känns inte riktigt rätt...
"Är fler än hälften av dina tärningar på samma siffra = 1 ekred"
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Cybot said:
"Är fler än hälften av dina tärningar på samma siffra = 1 ekred"
Jag är nog för dum för att direkt se hur sannolikheten påverkas av ökat antal tärningar där... eller om den alls påverkas.

//krank, som inte är emot tanken på att ha två olika system där det ena är "frivillig, lite mer krånglig regel" a' Neogames-spelen...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
krank said:
Jag känner att jag inte riktigt förstår hur du menar, kan du ge exempel?
Alltså, varje yrkesbana har en tillhörande lista utrustning. Så när man skapat rollpersonen får man göra säg 3 val på en sådan lista också (om man har flera yrkesbanor har man tillgång till alla tillhörande utrustningslistor tänker jag mig).

Så, på listan för Yrkeskriminell kanske du har
-En uppsättning dyrkar och verktyg för att bryta dörrar
-En liten och smidig Clearshot 550 (Räknas som Pistol)
-Två rökgranater

Och på en lista för Säkerhetsvakt finns
-En elektrisk batong (Räknas som Närstridsvapen)
-En skottsäker väst
-En muta (vad är det?)

De kan, och bör antagligen, göras lite mer personliga (men jag är hungrig och fantasin tryter). Tänk som valen i bakgrundslistan, fast istället för bara flavour får du en utrustningsdetalj också.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Nu har jag spunnit vidare på grejen Genesis snackade om och sann ihop några tillverkare. Tillverkarna här är också de som kommer att finnas med som mer detaljerat beskrivna megakorporationer i annan del av boken:

IDKFA Industries
Ganska stora, klumpiga vapen. Mycket medvetet designade för att se ordentligt mäktiga ut; IDKFA's designer används ofta i actionfilmer och liknande.

Omni
Praktiska, funktionella vapen, ofta med ganska raka kanter. Industridesign, typ. Är inte rädda att visa delar av innanmätet eller ha tomma ytor utan utsmyckning.

Sigmatec
Asiatiskt inspirerad futurism; många mjuka kurvor. Design kommer ibland ivägen för funktionalitet, men prylarna är åtminstone generellt ganska smidiga och ergonomiska.

Panoptikum
Specialiserar sig på att ha så få lösa delar som möjligt kombinerat med väldigt rigorösa säkerhetssystem. En bössa från Panoptikum är nästan alltid inställd på att bara fungera ihop med en specifik ägare, och är extremt svår att ta isär utan att den exploderar. Designmässigt ser deras prylar ofta ut att vara mer eller mindre helgjutna och väldigt funktionella.

Ifrit
Bygger mycket med design inspirerad från naturen, men tillräckligt syntetiskt för att det inte ska upplevas som alltför obehagligt — möjligen lite smaklöst. Har de hydrauliska cyberbenen "Satyr", allehanda cybernetiska husdjur och så vidare. Vapnen är ofta inspirerat av något speciellt djurs "estetik"; det är alltså inte fråga om rak avbildning av djuren utan mer former och övergripande känsla.

Lucid
Väldigt minimalistisk och miniatyriserad teknologi. De minsta pistolerna, skyddsdräkterna som nästan känns som en andra hud. Använder sällan mer än två färger per produkt, och ofta är den ena då svart eller vitt. Döljer alltid allt innenmäte bakom blanka sköldar och skal.

En strukturell fundering... Ska den här informationen ligga under varje megakorporation, eller i utrustningskapitlet?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,689
Location
Ludvika
krank said:
En strukturell fundering... Ska den här informationen ligga under varje megakorporation, eller i utrustningskapitlet?
Jag tycker gott att det här kan ligga i utrustningskapitlet. Jag gillar när fluffet är lite uppdelat så man kan läsa in sig på just det som är relevant för det man tittar på just nu, istället för att först vara tvungen att memorisera allt från ett enda stycke och sen ha det i åtanke när jag läser andra kapitel.
 
Top