Nekromanti [Rotsystem] - Utrustning och vapen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rymdhamster said:
krank said:
En strukturell fundering... Ska den här informationen ligga under varje megakorporation, eller i utrustningskapitlet?
Jag tycker gott att det här kan ligga i utrustningskapitlet. Jag gillar när fluffet är lite uppdelat så man kan läsa in sig på just det som är relevant för det man tittar på just nu, istället för att först vara tvungen att memorisera allt från ett enda stycke och sen ha det i åtanke när jag läser andra kapitel.
Ja, så tänker jag också.

Sen om man skulle börja släppa "Megakorp-infoblad" med nya megakorporationer kan man ju ha saker samlade där. Man måste ju inte göra likadant i grundbok som i expansioner =)

Snow

Swashbuckler
krank said:
Funderingar kring ammunition:
Alternativet är väl att helt strunta i ammo som regelmässig grej, alternativt försöka hitta någon form av abstrakt system för att lösa det.
Säg att man köper ammo i boxar (abstrakt enhet). Varken spelare eller spelledare vet exakt hur mycket det är. En box är en ruta på rollformuläret.

Vid vissa resultat (tex fummel, men kan också vara något annat som kommer statistisk lagom ofta) bockar man av en ammobox. När ammoboxarna är slut kan man inte skjuta längre.

Vissa vapen kan man gödsla med skott med. Typ lång salva med en kulspruta eller tömma magget på en ak. Detta ger extra skada eller så men kostar en ammobox.

Olika stora vapen har olika många ammoboxar. En liten pistol med klen kaliber kan ha många. Den stora kulsprutan har några få. Sen kan man ju ange att man har mer skott att fylla på bara man kommer hem eller till sitt fordon.

Max Raven

T12-kultist
För ammunition hade jag en fundering till mitt rymdutforskarspels system (som jag går i tankarna att fulhacka till ett postapokalyps) - jag har 2 tärningar och 2 av samma siffra vid misslyckande är komplikationer (som slås fram) - varav en av dessa är att man gör slut på/har sönder vad man använder (ammunition, dyrkar, ransoner, etc). Jag tänkte vikta tabellen lite grann för att göra det här vanligare. Sedan så kan man välja utrustning såsom "extra ammunition" vilket låter en ignorera första gången man får resultatet att man gjort slut på den (och en Mod/Fördel där man kan spendera energi för att undkomma att få slut på den - fast i postapokalypsen blir det nog "en kula kvar" istället).

Nu beror det här förstås på systemet man använder - jag vill gärna att komplikationer ska hända lite oftare än fummel brukade i en del BRP, t ex, men kanske inte ha gott om brutala konsekvenser.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Såhär ser lösningarna ut just nu:

Vapen får minimalistiska namn i en vapenlista. Sedan finns det en lista med tillverkare, där jag bland annat noterar om de brukar ha någon speciell namnkultur eller så på sina vapen. Så får spelare kombinera själva.

Ammunition löses genom följande:
Äventyr utan strid: Inget E-pack dras.
Äventyr med 1-4 strider ungefär: 1 E-pack dras.
Äventyr med fler strider: Dra E-pack efter behov.

Om det blir en strid där det skjuts väldigt mycket, till exempel med automatvapen, kan det gå mer. Spelledaren gör en bedömning, och säger till efter striden huruvida det kommer behöva bytas ammo innan nästa strid.