Nekromanti [Rotsystem] - Växter och radiokommunikation

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I Rotsystem är en av de centrala grejerna att växter utvecklat en mutation som låter dem kommunicera med varandra via radiovågor. Hittills har jag undvikit att tala om exakt hur detta skulle gå till, och egentligen är jag beredd att inte gå in på det alls och låta det vara något man helt enkelt får köpa.

Men jag undrar om det finns några kunniga forumiter som skulle kunna ge någon form av någorlunda nästan-vetenskaplig förklaring på hur det skulle kunna gå till?

Jag tänker mig att det inte behöver vara sådär fruktansvärt komplexa meddelanden. Nu när jag tänker efter har jag faktiskt rätt så väldigt dålig koll på hur radio funkar överhuvudtaget...

Krille

Super Moderator
Börja med den här wikipedia-artikeln.

Så mutationen kan börja med en alternativ form av klorofyll som reagerar på mycket längre våglängder (dvs radio). De har redan elektriska signaler för intern kommunikation och responser, och dessa elektriska signaler ger ifrån sig elektromagnetiska vågor (dvs radiovågor). Då har växterna plötsligt fått ett snabbt kommunikationssätt, och det ger växter med den mutationen en väldig fördel i en pressad ekologi.

Min gissning är att det här börjar bland encelliga växter, eftersom dessa förökar sig snabbast och har mest att vinna på en snabb kommunikation. Då blir inte en algkoloni en samling flytande slem, utan en samling flytande slem som kan koordinerat spy ur sig gift om det hotas.

Sen ingår andra växter en symbios med de encelliga växterna, och eventuellt flyttar wifi-genen över till andra arter genom bakterier och/eller virus eller alg-infektioner.

Dessa växter som antingen får ta över wifi-mutationen eller växer i symbios med encelliga växter som har den får en rejäl fördel i ett ansträngt livsrum, och kan till och med börja tränga in. Allt eftersom evolutionen går så pressas den här mutationen och blir mer och mer effektiv och samverkande över flera olika arter.

Kommunikationen som sådan är egentligen väldigt basal: det är mer likt hur synapser kommunicerar i hjärnan än ett språk. Det är en signal som skickas, och sedan tas emot och behandlas efter ett antal olika stimuli inklusive andra signaler, och sedan skickas vidare igen. Med en radiokamera i rymden så skulle man kunna se pulser eller vågor av aktivitet som väller fram och tillbaka i en skog, inte helt olikt hur hjärnan ser ut i en magnetröntgen.

I och med att den började hos encelliga varelser så är det heller inte otänkbart att till och med animalia kan infekteras av den i olika former. Allt hänger egentligen på bärar-bakterien eller viruset.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lysande, Krille! Det där stjäl jag nog mer eller mindre rakt av, om ingen annan kommer med något ännu bättre.

Krille said:
Kommunikationen som sådan är egentligen väldigt basal: det är mer likt hur synapser kommunicerar i hjärnan än ett språk. Det är en signal som skickas, och sedan tas emot och behandlas efter ett antal olika stimuli inklusive andra signaler, och sedan skickas vidare igen. Med en radiokamera i rymden så skulle man kunna se pulser eller vågor av aktivitet som väller fram och tillbaka i en skog, inte helt olikt hur hjärnan ser ut i en magnetröntgen.
Vilket såklart passar mina syften ypperligt... =)

//Krank, som tänker placera sånt här "hur Grönskan egentligen funkar"-grejs i något lämpligt SL-hemlighetskapitel även om alla på WRNU som vill veta väl redan har koll...