Sereg said:
du skriver själv om "utommänskligt, obegripligt intellekt", så varför skall man ha en förklaring till varför växterna skickar ut radiovågor?
För att jag föredrar att ha förklaringar där det går. Jag hatar inställningen "ameh om du har nånting fantastiskt så äre ju anthing goes sen, finns det drakar kan ju vadsomhelst finnas". Mitt mål är trovärdighet, en känsla av konsekvens. Jag vill så långt det går förklara saker vetenskapligt, helt enkelt.
Så mycket som möjligt förklaras vetenskapligt.
Det som inte kan förklaras vetenskapligt, förklaras pseudovetenskapligt.
Endast om man inte ens kommer på en pseudovetenskaplig förklaring, kan jag tänka mig "a wizard dit it".
Och oavsett vilket av ovanstående så behövs konsekvenser.
Jag tycker om min scifi så hård som möjligt =) Det som för att de fantastiska elementen funkar är ju att allting runt omkring dem beskrivs på ett vettigt sätt.
Vad gäller det omänskliga intellektet: Tanken här är alltså att, rent pseudovetenskapligt, växtligheten/naturen kopplas samman genom att signaler kan skickas hit eller dit. Hela världen som en enda stor hjärna, så att säga. Anledningen till att det är utommänskligt och obegripligt är ju just för att ett intellekt som är utspritt över en hel planet, och inte bygger på vår biologi, och inte har vuxit upp i vår kultur (så att säga) liksom av nödvändighet blir just utommänskligt och om inte o- så åtminstone väldigt svårbegripligt och svårt att resonera med, finna "common ground" med.