Nekromanti [Rotsystem] - Vapenegenskaper?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Murkla said:
Har du inget system för att slås ut, fällas etc. utöver att personen aktivt ger upp?

Om inte så skulle du kanske fundera på att skaffa ett sådant.
Absolut. "Utslagen", så att säga. Även om tanken är att man ska undvika strid så mycket man överhuvudtaget kan...

Murkla said:
Kanske att en person som går ner på 0 hitpoints är svårt skadad, utslagen (men inte nödvändigtvis medvetslös). Först när riktig dödliga vapen använts (vi iof blir flera närstrids- och de flesta skjutvapnen) så används beskrivningar som död och döende. Istället för att räkna 0 som död och allt annat som undantag alltså, tänkte jag.
I och med att det dödliga är det vanliga (=de allra flesta vapen) känns det för mig mer rimligt att ha det som default och låta "svårt skadad, utslagen" vara undantaget som inträffar när det blir 0 vid vissa vapen. Det blir ju egentligen samma sak, utom att undantagen blir... öh, undantagen. Eller? Just nu tror jag rentav att det bara är batongen som inte är just dödligt. Då känns det lite konstigt för mig om den skulle vara default. Eller OK batongen, knytnävar och antagligen knogjärn också...

(Det är alltså typ frågan om man ska skriva "+dödligt" på många vapen eller "+trubbigt" på ett fåtal. Samma effekt egentligen).

Just nu är skadorna typ: du har 4 hp. Blir du av med tre är du dödligt skadad, kommer behöva läkarhjälp efter striden för att inte förblöda eller så. Blir du av med två till är du död. (Eller utslagen/medvetslös då, om man antingen kör med snällare och mindre dödliga regler eller har använt ett trubbigt vapen).

krank

Jag har byggt om lite. Nu kan man ändå döda folk även med teleskopbatong, men slår man nån med teleskopbatong så hen blir döende, så blir hen också utslagen.

Dvs:

Blir man av med sin tredje eller fjärde KP och nån högg en med kniv så blir man döende. Man kan göra ett sista anfall om man vill men man kommer att dö om man inte får läkarhjälp efter striden och man mår inte speciellt bra. Allt det röda rinner ut, så att säga.

Blir man däremot av med sin tredje eller fjärde KP och nån slog en med teleskopbatong så har man antagligen fått en hjärnskakning eller en bruten arm eller så, och gör inte så mycket mer den striden. Man är utslagen och uträknad.

Det här gör att knivar är mer dödliga, men teleskopbatongen har bättre stoppverkan så att säga.

Här är dokumentet där jag sammanfattar allt det här, typ. Kommer nog komma en del i kapitlet med stridsregler också.

Jarl

Hero
krank said:
Jag är en sucker för ickemekaniska regler: "Lätt att gömma" och "klumpigt att bära runt på" är ganska lätt att visualisera utan att man behöver använda siffror;
Lite intressant, för jag tänker tvärtom; det är bättre att *bara* ha egenskaper som har en mekanisk påverkan: dels så blir det färre egenskaper att minnas och dels slipper man stelbenheten i relationen till fiktionen. "Varför kan jag inte gömma mitt hagelgevär, jag har gjort ditt och datt och klätt mig så här?" "Nope, hagelgevär har inte egenskapen 'lättgömd'". Är vinsten av att det är tydligt så stor att den uppväger oflexibiliteten? Eller är egenskaper bara riktmärken, men isf, vilka egenskaper är det och inte?

krank

Jarl said:
"Varför kan jag inte gömma mitt hagelgevär, jag har gjort ditt och datt och klätt mig så här?" "Nope, hagelgevär har inte egenskapen 'lättgömd'". Är vinsten av att det är tydligt så stor att den uppväger oflexibiliteten? Eller är egenskaper bara riktmärken, men isf, vilka egenskaper är det och inte?
Jag tänker att jag nog vill utgå från att SL inte är ett asshole. 'Lättgömd' betyder till exempel inte 'omöjlig att gömma'. Tyckte jag. Med andra ord; spelaren får anstränga sig mer när hen kommer på hur hen ska kunna gömma geväret än om det varit en pistol. SL får helt enkelt göra en avvägning. Jag har inga problem med 'GM's fiat'.

Ska sägas att det just nu inte är skrivet som "tags" heller, utan som löptext.

För mig är regelmekanik något som bör hållas till ett absolut minimum. Mekanik är något man måste lära sig, ett stelbent metasystem som kräver metabeslut. Jag flyttar därför hellre över saker till fiktionen och har ett minimalistiskt system och så få värden som möjligt. Och vapentabeller är bland det tråkigaste som finns.

Möller

Hubert Hortlax
Låter bra med en extra runda för knivskurna men i gengäld döende!

Hur gör du med katanor och skjutvapen? Enklast vore kanske att låta dem resultera i döende utan extrarunda, det är inte helt orimligt.

Förövrigt, ett antal andra närstridsvapen borde göra teleskop-batongen sällskap. Basebollträ, kedja (med eller utan cementblock i änden) och gamla hederliga armeringsjärn och järnrör ingår väl i cyperpunksgängens arsenal? De lär ju inte behöva mer regler än att de räknas som vapen och att de inte är jättedödliga (på samma sätt som batongen).

krank

Murkla said:
Hur gör du med katanor och skjutvapen? Enklast vore kanske att låta dem resultera i döende utan extrarunda, det är inte helt orimligt.
Egentligen är det inte så mycket "extrarunda" vid kniv, det är mer att man får fortsätta agera tills man dör typ. "Döende" är en effekt som mest märks utanför striden (om den inte pågår löjligt länge).

Så jag hade nog tänkt köra samma för skjutvapen och katanas, faktiskt. Får man ett icke direkt dödande hugg (dvs ett hugg som inte tar bort ens femte KP) så är man Döende men får i övrigt agera om man nu verkligen tycker att det fortfarande är viktigare än att, säg, ta sig till sjukhus.

Murkla said:
Förövrigt, ett antal andra närstridsvapen borde göra teleskop-batongen sällskap. Basebollträ, kedja (med eller utan cementblock i änden) och gamla hederliga armeringsjärn och järnrör ingår väl i cyperpunksgängens arsenal? De lär ju inte behöva mer regler än att de räknas som vapen och att de inte är jättedödliga (på samma sätt som batongen).
Tja, kanske. De kommer väl att följa samma regler som teleskopbatongen typ; "har räckvidd, gör trubbig skada". Jag undrar om man skulle kunna ha ett samlingsnamn för dem. Och sedan lista några exempel?

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Tja, kanske. De kommer väl att följa samma regler som teleskopbatongen typ; "har räckvidd, gör trubbig skada". Jag undrar om man skulle kunna ha ett samlingsnamn för dem. Och sedan lista några exempel?
Jao. På något sätt bör det kanske nämnas att spelledaren får utrusta sina goons som hon känner passar. Och kan sno reglerna från ett existerande vapen. För just dessa exempel känns väl inte riktigt som något rollpersonerna kommer vilja införskaffa?

krank

Murkla said:
Jao. På något sätt bör det kanske nämnas att spelledaren får utrusta sina goons som hon känner passar. Och kan sno reglerna från ett existerande vapen. För just dessa exempel känns väl inte riktigt som något rollpersonerna kommer vilja införskaffa?
Njä. Jag har hursomhelst en paragraf om att man förväntas hitta på egna vapen utifrån de som står uttalade. Jag tänker mig att jag kan slänga in ett exempel med gatubusar där...