Absolut. "Utslagen", så att säga. Även om tanken är att man ska undvika strid så mycket man överhuvudtaget kan...Murkla said:Har du inget system för att slås ut, fällas etc. utöver att personen aktivt ger upp?
Om inte så skulle du kanske fundera på att skaffa ett sådant.
I och med att det dödliga är det vanliga (=de allra flesta vapen) känns det för mig mer rimligt att ha det som default och låta "svårt skadad, utslagen" vara undantaget som inträffar när det blir 0 vid vissa vapen. Det blir ju egentligen samma sak, utom att undantagen blir... öh, undantagen. Eller? Just nu tror jag rentav att det bara är batongen som inte är just dödligt. Då känns det lite konstigt för mig om den skulle vara default. Eller OK batongen, knytnävar och antagligen knogjärn också...Murkla said:Kanske att en person som går ner på 0 hitpoints är svårt skadad, utslagen (men inte nödvändigtvis medvetslös). Först när riktig dödliga vapen använts (vi iof blir flera närstrids- och de flesta skjutvapnen) så används beskrivningar som död och döende. Istället för att räkna 0 som död och allt annat som undantag alltså, tänkte jag.
(Det är alltså typ frågan om man ska skriva "+dödligt" på många vapen eller "+trubbigt" på ett fåtal. Samma effekt egentligen).
Just nu är skadorna typ: du har 4 hp. Blir du av med tre är du dödligt skadad, kommer behöva läkarhjälp efter striden för att inte förblöda eller så. Blir du av med två till är du död. (Eller utslagen/medvetslös då, om man antingen kör med snällare och mindre dödliga regler eller har använt ett trubbigt vapen).