Nekromanti [Rotsystem] - Virtual Reality?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rotsystems ena halva är ju retrocyberpunk, och en grej som väl får anses vara hyfsat vanlig i äldre cyberpunk är ju det här med Virtual Reality.

Det jag funderar på nu är om konceptet är viktigt för Rotsystem, och om det överhuvudtaget går att göra spelmässigt bra.

Mina associationer när jag tänker VR: Stora klumpiga hjälmar, primitiv 90-talsgrafik, Gräsklipparmannen, den knarkade VR-sekvensen i Beneath a Steel Sky.

Den delen av retrocyberpunken jag var mest intresserad av var ju allt det andra; trådbunden teknologi, mohikanfrillor i udda färger, gatugäng som knarkar konstigt knark och slår sönder saker, smuts och misär i de lägre samhällsklasserna, en hel del fuck the system där alla jävlar med makt automatiskt blir korrupta. Cyber-noir, kanske.

VR... Jag vet inte jag; vad fasen har man det till? Spel kan jag tänka mig, men jag vet inte om spelandet av spel är sådär speciellt viktig del av vad en normal rollperson gör.

Så just nu funderar jag på typ såhär:
- VR, i betydelsen "ersätta samtliga sinnesintryck" så att säga, finns. Enklast om man har neuroimplantat, men funkar också om man bara har vanlig implantatdator. Det används för typ virtuella konferenser, spel och produktpresentationer. Och... semester, kanske?

- AR, alltså Augmented Reality, funkar om man har cyberögon som displayer eller bär särskilda linser/glasögon. Används för spel, eller för vanlig datadisplay. Praktiskt eftersom ingen utomstående ser vad du pysslar med. Är praktiskt eftersom man kan manipulera saker symboliskt men fortfarande ha en basis i verkligheten (t.ex. knappar som bara finns på ens egna display; observera dock att man bara kan se AR-kontroller för saker man fysiskt kopplat sig till. Eftersom det inte finns vare sig trådlösa nät eller GPS kan man dessutom oftast inte tagga saker ute i verkligheten; systemet kan tränas att "känna igen sig" men kan aldrig vara helt säker på att saker befinner sig där de borde vara. Tänker mig att företag kan sätta ut särskilda märkningar på sina väggar/hörn för att möjliggöra navigation via särskild mjukvara.

Hur känner ni? Är det viktigt för er att kunna göra knarkiga deläventyr i "Virtual Reality" för att det ska riktigt kännas som retrocyberpunk, eller funkar det om VR mest är något andra håller på med för nöjes skull?

Möller

Hubert Hortlax
Jag ser inte riktigt behovet av äventyr i en virtuell verklighet, Rotsystem borde kunna vara intressant och varierat ändå. Man behöver inte krångla till spelvärlden i onödan.

Kanske kan det vara »allowed but not supported«, de som vill grotta ner sig i ämnet får väl göra det. Eller så blir VA ämnet för ett supplement eller en Fenix-artikel.

Däremot så vill jag poängtera att VA som något andra håller på med för skojs skull har problemet att något som inte visas i rollspel inte heller existerar. Det är iochförsig inte svårt att få med VA på ett jättelitet hörn, bara att i förbifarten berätta att det sitter ett gäng med hjälmar och knarkar VA på syltan som rollpersonerna besöker. Men återigen, får man för många sådanhär tid-bits om spelvärlden riskerar nog flera att falla bort i spel.

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Så just nu funderar jag på typ såhär:
- VR, i betydelsen "ersätta samtliga sinnesintryck" så att säga, finns. Enklast om man har neuroimplantat, men funkar också om man bara har vanlig implantatdator. Det används för typ virtuella konferenser, spel och produktpresentationer. Och... semester, kanske?
Semester? Maybe.
Fängelse för de som megakorparna tror att de faktiskt kan behöva någongång i framtiden (så att det kanske inte är så smart att skicka dem till fångkolonier i nergångna delar av arken). Ja!
Plugga in dem och sätt dem i koma tills deras kompetens anses nödvändig igen. Deras samarbete motiveras med "Lyckas du så kastar vi inte in dig i våran lilla VR-simulation igen".
Megakorparna har blivit duktiga på att skapa VR simulationer som är riktigt obehagliga men ändå inte helt bräcker de intagnas psyken (förutom i 3.434% av fallen, en accepterbar risk).

Det finns säkert bossar högre up i herarkin som lever helt i VR för att deras kroppar är så nergångna (och uppkopplade till livsuppehållande system). De som vill träffa bossen måste gå in i hans privata VR-paradis. En värld där solen lyser, grönskan inte existerar och allting är underbart. En helt ny nivå av verklighetsfrämmande.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cybot said:
Semester? Maybe.
Fängelse för de som megakorparna tror att de faktiskt kan behöva någongång i framtiden (så att det kanske inte är så smart att skicka dem till fångkolonier i nergångna delar av arken). Ja!
Plugga in dem och sätt dem i koma tills deras kompetens anses nödvändig igen. Deras samarbete motiveras med "Lyckas du så kastar vi inte in dig i våran lilla VR-simulation igen".
Megakorparna har blivit duktiga på att skapa VR simulationer som är riktigt obehagliga men ändå inte helt bräcker de intagnas psyken (förutom i 3.434% av fallen, en accepterbar risk).
Tänker mig nästan snarare att man skulle använda VR för att reformera dem, eller iaf försöka. Oerhört avancerade memetiska ingenjörer som konstruerar specialsydda upplevelser och skräddarsyr fångars "vård". Memetiska kirurger som använder VR som en blandning mellan instrument och observationsverktyg.

Mindre nogräknade företag som använder samma metod för att "reformera" element inom motståndsrörelser och liknande. Givetvis kan VR också användas för simulerad militärträning, framför allt för trupper som av säkerhetsskäl inte utrustas med neuroimplantat och därmed inte bara kan få förmågan att skjuta och träffa och så vidare som ett plugin.

Cybot said:
Det finns säkert bossar högre up i herarkin som lever helt i VR för att deras kroppar är så nergångna (och uppkopplade till livsuppehållande system). De som vill träffa bossen måste gå in i hans privata VR-paradis. En värld där solen lyser, grönskan inte existerar och allting är underbart. En helt ny nivå av verklighetsfrämmande.
Det här gillar jag. Ska nog ha med det för lämplig chef för nån av exempelkorporationerna.

Jag tror att Möller har rätt i att det nog kanske inte ska pratas så jättemycket om VR i grundboken. Några slafsiga exempel som kan användas för att ge färg, men inte i första hand något rollpersonerna förväntas pyssla med ett vanligt äventyr. Se kommande VR-modul =)