Nekromanti [Rotsystem] - Visualisering av sektorer

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det här är en liten uppföljning till den här tråden där arkologins geografi diskuterades.

Där kom jag fram till att varje sektor (=område styrt av en megakorporation) nog ska vara c:a 1.5-1.6 kubikkilometer om jag ska få de miljonbefolkningar jag vill ha. En del är säkerligen mindre, en del större.

Jag funderar på hur man ska kunna visualisera dem. Jag har nämligen tänkt försöka ha lite olika former och storlekar för olika megakorporationer.

En fundering är att försöka modellera sektorerna i 3d. Problemet är då att varje försök att göra 3d-modellerna mer avancerade än kuber som sitter ihop (brutalistiska och futuristiska detaljer etc) är att de riskerar att fucka upp skalan.

Enklast vore ju då kanske att gå åt andra hållet; göra små bilder där sektorn byggs upp av superenkla geometriska former; typ kuber. Lite såhär:

Fast då antagligen i samma typ-isometriska projektion som här.

Så varje sektion kommer då att bestå av 8-13 kuber a' 500x500 meter. Sedan kan jag ha en liten grej vid sidan av som visar måtten, där bredd/längs skrivs som 500m, och höjden som 500m eller 130 våningar.

Kanske kan man rentav ställa en liten Empire State Building bredvid (443 meter till toppen, 373 meter till top floor, 103 våningar)? Eller kanske någon annan av byggnaderna som har över 100 våningar?

Kanske kan man lägga en liten fotbollsplan vid basen också...

krank

Jag gjorde en snabb liten mockup av ungefär hur jag tänkte mig:

Jag funderade på om det gick att slippa att skriva ut "Empire State Building", men kom inte på något byggnadsverk i motsvarande storlek som hade en mer lättigenkännlig profil så att den syns i den storleken.

Attachments

Krille

Super Moderator
krank said:
Jag funderade på om det gick att slippa att skriva ut "Empire State Building", men kom inte på något byggnadsverk i motsvarande storlek som hade en mer lättigenkännlig profil så att den syns i den storleken.
Eiffeltornet.

Alternativt så kan du ta några sidledes grunkor, typ Golden Gate-bron, RMS Titanic, Hindenburg, eller för lite mindre saker, en fotbollsplan eller Globen.

krank

Krille said:
Eiffeltornet.
Mjo, det är ju en tanke! Det blir ju typ lite mer än hälften så högt som kuben med sina c:a 300 meter, men det funkar nog...

Krille said:
Alternativt så kan du ta några sidledes grunkor, typ Golden Gate-bron, RMS Titanic, Hindenburg, eller för lite mindre saker, en fotbollsplan eller Globen.
Globan var definitivt inte en dålig idé, givet att spelet riktar sig till svenskar - nånstans finns ändå en idé om hur stor den är. 110 meter i diameter alltså, så diametern är en femtedel av en kubsida. Gäller bara att man lyckas avbilda Globen så att den blir typ ett par millimeter hög i tryck och ändå går att känna igen... (Samma sak med fotbollsplanen; kommer nog i princip behöva skriva vad en sådan är också, i den storleken...

Genesis

Ni dés ni maître
Måttet på sidan av kuben behöver visas parallellt med sidan. Det där ser helt mongo ut.

Alltså: måttlinjen måste vara parallell med linjen den måttsätter.

krank

Genesis said:
Måttet på sidan av kuben behöver visas parallellt med sidan. Det där ser helt mongo ut.

Alltså: måttlinjen måste vara parallell med linjen den måttsätter.
Experiment med snedställd text för att matcha:

(Och tillagd Globen)

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Ser bättre ut, men den snedställda texten ser lite hoptryckt ut i höjdriktningen?

krank

Genesis said:
Ser bättre ut, men den snedställda texten ser lite hoptryckt ut i höjdriktningen?
Mjo; det är ett resultat av att jag fuskade lite när jag skulle förskjuta den. Jäkla illustrator att bara vilja förskjuta i horisontell riktning... men nu då:

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Jag vill inte vara petig, men nu ser den större ut än den vertikala! :gremsmile:

EDIT: Hade det varit jag hade jag nog lagt det vertikala måttet så att det ligger i samma plan. Alltså vinkla det lite "bakåt".

EDIT2: Kanske göra samma sak med globen och ESB.