Nekromanti Rouge vs Ranger i skada

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Rouge vs Ranger i skada [OT]

Eftersom jag spelar D&D just för att slippa optimera har jag ingenting att tillägga i trådens huvudfråga. Det här inlägget handlar om strider i allmänhet.

DarkMystic said:
Nej, du är skämtsamt och citerar mig inte alls. Har varit spelledare för 3 grupper med dnd 4 och det märks ganska snabbt att spelare har tråkigt i Encounters där "faran" inte känns av.
Som du förstår var min poäng att jag har helt andra erfarenheter och preferenser än du i frågan. Jag tänkte bemöta dig i fem punkter:

1: Det är en rejäl skillnad mellan att SL "alltid försöka döda" till att SL får spelarna att känna av fara.

2: Istället för att göra alla strider lika dödliga (eller lika ofarliga) är det bättre att variera nivån lite. Ibland kan man som spelare lyckas förutsäga ungefär hur svår en strid kommer att vara, utifrån sin kampanjkännedom och hittade ledtrådar. Ibland blir man överraskad av svårighetsgraden. Förutsägbart jämnsvåra strider är enligt min erfarenhet riktigt tråkiga i längden.

3: Det hjälper stämningen och närvarokänslan om fiendernas beteende varierar beroende på deras syften med striden. En minoritet av de flesta fantasyvärldars invånare slåss mordiskt till döds; konfrontationer kan handla om att få bort folk från en plats, rena missförstånd som kan redas ut om man börjar parlamentera, att man är hungrig och blir lugn och snäll av en matbit, att skaffa fångar för hemska saker senare, att man vill pröva PCs kompetens.

4: Man blir rejält mäktigare snabbt i D&D-paradigmet. Det är en av huvudpoängerna och en sak som skiljer från en hel del andra spel. Är alla strider lika svåra försvinner detta.
Låt spelarna ibland känna att deras hjältar faktiskt blivit mäktigare på det sätt siffrorna på pappret säger. De elaka utkastarna på krogen som var så farliga på level 1 kan PC få spöa upp på level 5 om de vill.

5: Det är ganska svårt att dö i 4E. Det har det alltid varit inom D&D-paradigmet, även om hjältarnas överlevnadsförmåga har ökat från upplaga till upplaga. Det gör att D&D-hjältar rutinmässigt kan överleva och vinna strider på ett sett som inte är statistiskt rimligt i mer grisodlande system. Men att det är lättare än i [valfritt traditionellt fantasyrollspel] för SL att balansera striderna till farofyllda utmaningar betyder inte att man måste göra det varje gång.
Dödsfara är underhållande, men det finns fler sätt att roa spelare. Jag lovar.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Han said:
Jag tycker det mest är roligt att han vill döda spelaren och inte rollpersonen för att ge spelaren en utmaning. :gremsmile:
I rättvisans namn ändrade han sig sedan till att bara vilja utsätta spelarna för fara.

En DnD4-spelledare ska ha inställningen att ta död på rollpersonrna enligt spelreglerna. Fast jag spelar DnD som brädspel också.
Bra att du säger det. Jag utgår normalt från att folk använder det till rollspel, men jag kan medge att stridssystemet är så pass kul att det nog tål att lyftas ut och köras separat.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Eh whatever då. Ska man bli gjord narr igen för att man inte är gammal erfaren forumit med över 1000 inlägg så kan det vara.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ska man bli gjord narr igen för att man inte är gammal erfaren forumit med över 1000 inlägg så kan det vara.
Äh, jag brukar också göra den felskrivningen. Är till och med säker på att jag skrivit om någon rese som våldtog en spelare, vilket någon påpekade var riktigt kul. Och det var det ju!

Man ska inte vara för stolt för att kunna skratta åt sig själv. Tvärtom tycker jag att man ska känna sig ägig när man skrivit något som går att ha kul åt.

---

Jag håller med dig om det mesta du skrivit i tråden, förutom kanske det där med att ha fyra starka abilities. Åtminstone upplever jag att min ranger-paladin förlorade väldigt mycket på att vara för bred i sina abilities.

(Och "tusen" inlägg? Det är ju ingenting! :gremcool: )
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,271
Du har ju 400+ inlägg...

...så du får nog räkna dig som erfaren.

Det är grisodlarna med ≤10 inlägg som kan häcklas och hånas. De som gör reklam för en psykologikonferens med rollspel. De som har nolo-nolo koll.

Jag tycker för övrigt att du har mer rätt än fel. Och att din insikt kring utmanande encounters är något som kan vara värt att ta till sig. Som spelare blir jag ofta frustrerad över snälla spelledare eller mesiga encounters.

/Basenanji
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,790
Re: Du har ju 400+ inlägg...

Jag antar att vad jag egentligen menar är att om man vill opta fritt så kan man sticka in huvudet på CharOp hos wizards, för där finns det mesta redan. Denna tråd kan väl mest bli en blek kopia av sakerna där?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
DarkMystic said:
Eh whatever då. Ska man bli gjord narr igen för att man inte är gammal erfaren forumit med över 1000 inlägg så kan det vara.
Jag ber om ursäkt. Det var inte meningen att såra dig. Vi ville bara skoja lite.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,629
Location
Fallen Umber
Re: Du har ju 400+ inlägg...

Jag håller inte riktigt med. Med det argumentet finns det ju massor av saker som inte bör diskuteras här alls, eftersom det finns bättre forum för det någon annanstans. Stäng Övriga spel-forumet för att det finns BGG och IGN, stäng D&D-forumet för att det finns Wizards forum och ENworld, etc. Dessutom hänger jag redan på CharOp-forumet vilket väl är plågsamt tydligt. :gremsmirk:
 
Top