Nekromanti Routerköp

Anchorman

Swashbuckler
Ska köpa en router nu för första gången i mitt liv och tänkte att det kanske finns nån här med lite mer erfarenhet :gremsmile:

Jag har fiber ifrån telia, 100mb. Det viktigaste är att det är en stabil router, så ju mindre krångel desto bättre.

Har kollat runt lite på Webhallen:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/107468-netgear_wnr3500l-80211n-300mbps-1gbits-oppen_kallkod

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/126729-asus_rt-n56u-80211n-600mbps-1gbits-dualband

Är någon av dem nåt att ha?

Självklart vill jag ha så billigt som möjligt, och kan jag hålla mig under tusenlappen så är det bra, men om det är totalt överlägset att köpa en för strax över 1000kr så kan jag tänka mig det.

Krille

Super Moderator

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, det enda jag tror att jag kan bidra med är att min Linksys WRT54G puttrat på i typ... Vad kan det vara, 6-7 år eller nåt, minst? Den har nackdelen att man inte kan öppna hur många portar som helast, och olyckligtvis fick jag en version som inte kunde uppgraderas med open source-firmware. Men som sagt, den har varit extremt stabil och välfungerande i 6-7 år, påslagen 24/7. Jag har inget att klaga på.

Troberg

Sinister eater
Krille said:
Jag har hört även från andra att Netgears plåtlådor är bra, medan Netgears plastlådor är skräp.
Nja, jag har inga vidare erfarenheter av plåtlådorna heller. Håller sällan längre än två år. Har haft 5-6 nätverksswitchar i plåtlåda från Netgear, och de är alla i den stora datorhallen i himlen nu. Likaså två routers (fast de fick lite hjälp av Tor, så de är nog i Valhalla nu...).

Brynolf

Dum fan
Jag har aldrig varit med om en router som pajat, och då har jag varit med om en tre-fyra olika av de allra billigaste slagen. Sen det där med portar och annan funktionalitet har jag noll koll på, så det är möjligt att jag sitter på en flaskhals utan att veta om det.

Jocke

Man med skägg
Jag kör på en ASUS RT-N12 (c1). Den är riktigt dålig.
Bland annat så gillar den att bara ladda hem en sak i taget om den inte startas om på några dagar, så om det tex kommer en update på nått spel så går det inte att surfa medan den uppdaterar. Så det är bara att starta om dagligen.

Jag hade en äldre version av samma förut, den hade exakt samma problem och dog efter några månader så fick jag den nya.

Men den kostade bara 300 pix, så jag gissar på att jag fick exakt det jag betalade för.

Patrick Bateman

Warrior
Du kanske också vill ta en titt på vad användarna på Sweclockers har att säga i frågan. Det är ett dedikerat dator/it-forum med väldigt kunniga användare. Jag surfade runt mycket där inför mitt köp av laptop i höstas. Självklart finns där också ett specifikt underforum för internet och nätverk (inkl routrar, givetvis).

Länk: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk/

Anchorman

Swashbuckler
Tackar för alla tips. Verkar som jag måste punga ut mer än jag räknat med, men det får det väl vara värt.