Kom precis tillbaka från ett telefonsamtal och upptäckte att Rising hunnit langa in ett inlägg där han nämner lite av det som jag också tänkte på, men eftersom jag nästan var klar med inlägget så kommer det här i sin helhet ändå. /images/icons/smile.gif
Problemet med magisystemet är att det kan bli en hel del tjafs. Kan man göra allting kommer folk också att göra det – och lite till! Det kommer säkert bli synpunkter på hur svårt det borde vara att göra något; en alltid lika lurig diskussion eftersom det ju för oss i vår verklighet ärligt talat är rätt svårt att avgöra hur svårt det är att göra något magiskt i en värld som inte finns... Några saker som jag funderar på:
1. Om man misslyckas med att lägga en besvärjelse, kan man då försöka omedelbart igen med samma sak?
Om inte:
- kan man lägga samma besvärjelse igen men med ett annat ”objekt”? (”fan, det gick inte att få Nisse att flyga så jag försöker med Uffe istället”)
- kan man lägga besvärjelsen igen vid ett senare tillfälle? (”OK, Nisse, vi gör ett nytt försök om en timme”)
- kan man lägga en annan besvärjelse omedelbart efteråt? (”Först försöker jag lägga en flyga-besvärjelse på Nisse så att han kan hämta den magiska kristallen uppe på berget, går inte det försöker jag lägga en ”mini-jordskred”-besvärjelse som gör att kristallen trillar ned, och går inte det lägger jag en ”styra bågpil”-besvärjelse så att Nisse kan skjuta ner kristallen och går inte det så...”)
2. Det kan vara vettigt att göra en tabell över hur svåra några olika saker är så att man har en ungefärlig skala att gå efter. Typ: ”Flyga = svårighetsgrad 25, Laga brutet svärd = svårighetsgrad 15, Koka vatten = svårighetsgrad 5” o s v). Är det hur ”bra” någon är som avgör hur svårt det är? Eller är det så att vissa typer av magi som ska premieras medan andra ska undvikas? Ska man t ex kunna väcka döda, skapa nya livsformer, förvandla andra till paddor, förflytta sig tusen år framåt i tiden, resa till andra dimensioner, ändra färg på allt inom en kilometers omkrets, skapa magiska föremål?
3. Du ska inte alls ha magiker som är duktiga på olika saker? Vill du att olika magiker ska ha olika profil skulle du kunna införa någon sorts magifärdigheter i stil med Natur, Eld, Död m m. Om det man försöker göra anknyter till någon av magifärdigheterna får man lägga till sin skicklighet i denna till slaget. Däremot lägger han inte till något när han försöker tända eld på A. Men du kanske inte alls är inne på det här med skilda magiska profiler utan vill ha magiker som är i stil med t ex de i David Eddings böcker om Belgarion?
4. Något man också kan fundera på är om det märks när någon lägger magi. Märker andra magiker olika magiska spår eller ljud? Och vad händer vid magiska dueller av olika slag och när två magiker försöker göra saker som går emot varandra.
Nu är förhoppningsvis inte dina spelare lika trixiga (omskrivning för jobbiga /images/icons/wink.gif) som en del av de jag råkat ut för under årens lopp, men det kan vara bra att tänka igenom eventuella problem i förväg så att det inte blir någon utdragen diskussion när det är som mest spännande.
Angående färdighetssystemet föreslår jag precis som Krille att man skaffar en färdighet och om man har den så använder man den aktuella grundegenskapen. Vill man utveckla det hela ytterligare kan man som någon sorts ”hjälteförmågor” (kanske inte alls passar i spelet) ha möjlighet att skaffa en ”nivå 2” på en färdighet; man lägger då till dubbla grundegenskapsvärdet när man använder färdigheten ifråga.
Arcana