Bifur
Veteran
- Joined
- 28 Dec 2015
- Messages
- 5,669
Tråden om äventyrsstruktur får mig att tänka på frågan om RP-gruppens beständighet. Hur ser vi på det? Behöver den hålla samman över tid eller är det ok om den splittras? Vad gör det med spelet i så fall?
Min egen åsikt efter många års spelande är nog att RP-gruppen behöver hålla ihop hyfsat bra då den ofta är bärande för fortsatt spel med samma premisser (vilket för mig ändå är utgångsläget). Den behöver inte vara konfliktfri men eventuella motsättningar måste hållas på en nivå där det inte framstår som orimligt att dessa individer ändå fortsätter att samverka. (Det enda undantag jag kan komma på är om någon/flera spelare är beredda att ”offra” sina RP för att driva på konflikten och därmed också är förberedda på att konsekvensen kan bli att de lämnar gruppen och gör en ny RP.)
Skälen till detta är främst sociala då splittrade grupper leder ofta till splittrat spel, det kanske blir viktigare att interagera med olika SLP än andra RP, det är helt enkelt tråkigare i längden än motsatsen. Det är ibland också lite av en tidstjuv och den begränsade tid som finns till spelandet används mindre effektivt än vad den kan göras.
(Jag har vid några tillfällen varit med om RP-grupper där vi som spelare tillåtit våra RP att springa iväg åt helt olika håll under ganska lång tid. Det har så klart gjorts för att vi i stunden upplevt det som givande men resultatet har ändå blivit att man dels tappar intresset för det scenario som spelas, dels har svårt att se hur ens RP skulle kunna göra annat att egentligen gå åt ett annat håll, bort från de andra spelarnas RP. Dessutom är det nästan alltid någon spelare som hamnar lite vid sidan om då det splittrade spelet gör det svårare att fördela scener rättvist.)
Så några av mina hållpunkter:
- Håll eventuella konfliktnivåer mellan RP på en lagom nivå, motsättningar som kan leda till att en RP slår ihjäl en annan är inte något man ska råka hamna i utan något som i så fall alla spelare aktivt ska vara med på som en önskvärd utveckling (och om så, avsluta konflikten på något definitivt sätt – sannolikt kommer en ny RP behöva komma in enligt ovan)
- Genomför centrala scener som grupp så länge det funkar med berättelsen
- Undvik interna hemligheter, låt spelgruppen ta del av information gemensamt även om inte alla RP är där. Detsamma gäller RPnas bakgrunder. Självklart finns undantag ibland men i längden ger öppenhet kring sådana frågor en bättre dynamik i spelgruppen än motsatsen.
- Diskutera RP-gruppens sammanhållning inom spelgruppen, jag tycker sådana meta-diskussioner kan ge mycket även om de aldrig kommer till uttryck i spel. RP-grupper kan ofta vara ganska disparata och ibland kan det uppfattas som osannolikt att de håller samman. Att då internt bestämma varför de ändå fortsätter som grupp kan ge rätt mycket motivation för fortsättningen.
Min egen åsikt efter många års spelande är nog att RP-gruppen behöver hålla ihop hyfsat bra då den ofta är bärande för fortsatt spel med samma premisser (vilket för mig ändå är utgångsläget). Den behöver inte vara konfliktfri men eventuella motsättningar måste hållas på en nivå där det inte framstår som orimligt att dessa individer ändå fortsätter att samverka. (Det enda undantag jag kan komma på är om någon/flera spelare är beredda att ”offra” sina RP för att driva på konflikten och därmed också är förberedda på att konsekvensen kan bli att de lämnar gruppen och gör en ny RP.)
Skälen till detta är främst sociala då splittrade grupper leder ofta till splittrat spel, det kanske blir viktigare att interagera med olika SLP än andra RP, det är helt enkelt tråkigare i längden än motsatsen. Det är ibland också lite av en tidstjuv och den begränsade tid som finns till spelandet används mindre effektivt än vad den kan göras.
(Jag har vid några tillfällen varit med om RP-grupper där vi som spelare tillåtit våra RP att springa iväg åt helt olika håll under ganska lång tid. Det har så klart gjorts för att vi i stunden upplevt det som givande men resultatet har ändå blivit att man dels tappar intresset för det scenario som spelas, dels har svårt att se hur ens RP skulle kunna göra annat att egentligen gå åt ett annat håll, bort från de andra spelarnas RP. Dessutom är det nästan alltid någon spelare som hamnar lite vid sidan om då det splittrade spelet gör det svårare att fördela scener rättvist.)
Så några av mina hållpunkter:
- Håll eventuella konfliktnivåer mellan RP på en lagom nivå, motsättningar som kan leda till att en RP slår ihjäl en annan är inte något man ska råka hamna i utan något som i så fall alla spelare aktivt ska vara med på som en önskvärd utveckling (och om så, avsluta konflikten på något definitivt sätt – sannolikt kommer en ny RP behöva komma in enligt ovan)
- Genomför centrala scener som grupp så länge det funkar med berättelsen
- Undvik interna hemligheter, låt spelgruppen ta del av information gemensamt även om inte alla RP är där. Detsamma gäller RPnas bakgrunder. Självklart finns undantag ibland men i längden ger öppenhet kring sådana frågor en bättre dynamik i spelgruppen än motsatsen.
- Diskutera RP-gruppens sammanhållning inom spelgruppen, jag tycker sådana meta-diskussioner kan ge mycket även om de aldrig kommer till uttryck i spel. RP-grupper kan ofta vara ganska disparata och ibland kan det uppfattas som osannolikt att de håller samman. Att då internt bestämma varför de ändå fortsätter som grupp kan ge rätt mycket motivation för fortsättningen.