Finns det några mer eller mindre "rena kortspel" där man också har en karaktär/rollperson
Njae... "karaktär" har man nog inte i något kortspel, däremot kan alla spelare få ha något kort framför dem som beskriver vilka specialregler som ska gälla för just dem. Antingen ett kort som man har redan från början framför sig (Guardians, Kult) eller en samling kort som man kan spela ut framför sig under pariets gång (Munchkin, till exempel, där ens "karaktär" kanske kan sägas bero på vilken ras och vilket yrke man är). Men rent speltekniskt så betyder ju inte det att man plötsligt också har fått en karaktär att spela. Om ett specialkort skulle säga "du får dra ett extra kort varje runda" så spelar ju det ingen roll om detta specialkort skulle vara en
tillgång (= "jag spelar ut en Informationscentral så att jag får dra ett extra kort per runda") eller om det skall sägas representera ens egen rollperson i spelet (= "min rollperson är numera en Lärd Man som får dra ett extra kort per runda").
Själva "karaktären" (= något som skiljer de olika spelarnas spelstil och personlighet) i ett kortspel skulle jag istället vilja kalla fenomenet som kan uppstå i kortspel såsom Magic, där man ju delvis spelar en enskild person (= en magiker) och där ens kortuppsättning ser till att man kan få en helt annan "personlighet" än ens motspelare. En röd stekarmagiker uppmuntras exempelvis att spela på ett helt annat sätt än en klassisk blåvit magiker.
De kortspel jag känner till som
jag skulle vilja kalla "kortspel med karaktärer" är sådana jag har gjort själv där jag dels använt ovanstående princip; olika kortuppsättningar för de olika karaktärerna, men där jag också låtit karaktärerna vara riktiga och definierade redan från början.
Alltså, det har inte funnits tusen kort med vilka man kan göra vilken lek som helst (som i Magic, för det är ju inte riktigt ett "kortspel där man spelar med olika karaktärer" utan bara ett CCG) utan det har funnits olika definierade karaktärer att välja bland som alla har haft sina egna kortuppsättningar och (ibland) specialregler.
(Nu hade jag tänkt länka till det inlägg på spelforumet där jag scannat in några kort till ett par av mina kortspel, men spelforumet är ju som sagt nere...)
Men i alla fall: Tänk dig att du spelar något av mina olika gladiatorspel (jag har gjort massor av varianter genom åren, och ett par av dem har inte handlat om gladiatorer överhuvudtaget, utan om rappande seriefigurer, tennisspelare eller något helt annat): Då finns det en massa olika karaktärer att välja på, och den du väljer har sin egen lek som du med detsamma plockar upp. I några av spelen får du också ett "karaktärskort" som säger hur mycket du tål och om det finns några specialregler som gäller för just dig.
Alltså: Om du ville spela med mystikern Latanga så kommer du få helt andra kort att spela med än om du hade valt den fallna ängeln Ludricius eller den hetlevrade tigrinnan Kie-Chello. Om du hade spelat med den snabbtoastande Tulipanpojken så hade du haft helt andra rim att använda än om du valt den söta grodan Slemflickan eller den vulgäre Filuren.
Alla dessa olika karaktärer har en 12-24 kort, och de är deras egna och kan aldrig bytas från en lek till en annan. Alla lekar har olika personlighet och man får använda olika strategier beroende på vilka man spelar med.
(Egentligen är det tänkt att man ska välja ett par karaktärer och spela med dem såsom i ett "lag", där man sedan kan byta mellan de olika medlemmarna under spelets gång, men om du nu ville ha ett spel där varje enskild deltagare skall ha EN och endast EN karaktär, då får man väl rucka på den principen och istället kanske se till att vapen och utrustning kan vara små "kortpaket" som man kan ge sin lek för att fylla ut den och variera ens spelande. Typ, så att karaktären "Legolas" består av 24 kort, och att man sedan kan köra på skoj och ge honom "Sting" och "Långbåge" som består av 8 kort vardera med olika vapentekniker som man alltså kan utöka Legolas-leken med.)
En variant på gladiator-tankarna och hur man skulle kunna göra ett kortspel där varje deltagare fick
generera fram sina egna karaktärer; det kan du läsa i den
här gamla tråden.