Nej, det är helt rätt plats.
i Amigans "brist" på flashig grafik etc. tog de igen på känsla, spänning och köttig story. Så minns jag dem i alla fall.
Jag har lite dålig koll, faktiskt. Jag har spelat Eye of the Beholder 1 och 2, men typ inte kommit någonvart och tyckt att det var rätt lökigt. Jag spelade något annat, Black Crypt också, och det var rätt snyggt och hade kewla fiender. Fast tittar man på deras hemsida idag så bara... euh... Huvudfienden i spelet heter "Esteroth"... Esteroth Paingiver... Jag hade inte så mycket koll på storyn eller så när jag var liten. Jag spelade också Drakkhen, och tyckte att det var asballt, men liksom; vi fattade inte så mycket vad man skulle göra och så, utan gick mest omkring och försökte bli dödade av så häftiga monster som möjligt.
Men rekommenderar du de där spelen så blir jag sugen på att spela dem.
Rollspel för mig på den gamla tiden handlade helt om Phantasy Star (till Sega. Det var tokagrymt och slog alla rollspel till Amigan, tyckte jag då. Det var så häftigt att man spelade med riktiga karaktärer istället för att göra sina egna rollpersoner, tyckte jag då), och senare till Moria och framförallt Nethack till PC. Nethack saknar grafik, men det är det mest fria och mångbottnade spel som finns. Kasta morot på fiende? Visst. Förvandla dig till en xorn och ät upp din förhäxade ringbrynja? Sure. Om ditt monster är kopplat och faller ner i en grop medan du är Förvirrad och går omkring helt slumpmässigt och drar i kopplet, blir djuret argt på dig då? Javisst. Det mesta som verkar logiskt - det fungerar.
Eller är dagens grafikmaffiga dataspel bättre på alla sätt än de gamla Amigaspelen
Tja, jag har spelat Neverwinter Nights, och det hade verkligen mer stämning, historia och personlighet än de amigaspel som jag lirade. Dels fick man någon sorts introduktion i början, så man visste var man skulle gå och så, storyn var mer avancerad och inte så klyschig, och så var det mer pratande och karaktärsutveckling än bara utforskande och hackande.
Däremot så var Final Fantasy 5-6 bättre än senare Final Fantasy-spel. Den enklare grafiken gjorde att man kunde fylla ut mer av stämningen i sitt eget huvud, men det var också en vuxnare story (när de inte larvade sig med flit) och en del coolare spelmoment än vad det varit i senare delar i spelserien.
Man bör komma ihåg, dock, att mycket av ens vurmande för de gamla spelen beror på ren nostalgi. Jag försökte exempelvis spela Stugan för ett tag sedan, men mitt huvud exploderade när jag av helt idiotiska anledningar hade dött tre gånger utan att ens ha hunnit pumpa upp bollen.