Nekromanti RPG noveller

JANP87

Veteran
Jag har börjat skriva noveller på dom rollspels äventyr som spelgruppen har.
Brukar vara otroligt roligt.
Men har nu då två frågor egentligen.
Finns det nånstans där man kan typ...lägga upp det?
Eller göra det till en bok, och isf, vart?

GnomviD

Heresiark
Web 2.0 är ju för tusan här, det är ju klart att du kan lägga upp dem!

Vill du hålla dig till traditionell text så har du ex. deviantART. dA är långt ifrån optimalt för textpublicering, och det krävs att man ska vara reggad för att kunna lämna kommentarer, men i gengäld finns ett rätt ordentligt community med folk som skriver RPG-baserade noveller (dock på engelska, men men).
Ett annat enkelt sätt är att helt enkelt regga en blogg och köra på den. Jag rekommenderar Wordpress.

Vill du göra det till en bok så har du ett par alternativ: lulu är väl den största print on demand-sidan, men den kräver i gengäld att du layoutar det hela själv (har jag för mig, rätta mig om jag har fel). Ett svenskt alternativ här är Vulkan, som är ganska likt lulu. Jag vet inte riktigt varför, men lulu verkar föredras av de flesta jag har talat med. Någon som kan dela med sig?

Regmolar

Swashbuckler
Rollspel.nu har faktiskt ett avsnitt under Artiklar där man kan skicka in sina alster till att läggas upp på sidan.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det kanske inte är allmänt känt, men jag hade förr som uppgift förut (och snart igen nu när sajten kommer igång) att godkänna material som skickades in till sajten.

Vi fick in väldigt mycket noveller då som höll väldigt låg kvalité. Grammatik som var obefintlig, brustna narrativ som gjorde dem oförståeliga och så vidare. Vissa var enkla att refusera, medan andra var gränsfall och vissa som behövde redigeras. Det tog väldigt mycket energi, tid och vånda att hantera just novellerna.

Den förra innehållsredaktören (Snigel) tog beslutet att stryka novellerna. Jag tror det var dels för att fokusera sajten på rollspel, dels för att det finns andra novellsajter som sysslar med just skönlitterära bedrifter.

Hoppas det förklarar det hela.

Sodivra

Champion
EnemySmurf said:
Jag har börjat skriva noveller på dom rollspels äventyr som spelgruppen har.
Brukar vara otroligt roligt.
Men har nu då två frågor egentligen.
Finns det nånstans där man kan typ...lägga upp det?
Eller göra det till en bok, och isf, vart?
Det finns ett forum för krönikor och spelrapporter.

Kör hårt!

Precis som GnomviD skriver så är det Lulu som gäller om du vill ha det i tryck. Eller Vulkan. Jag har bara testat Lulu, dock. Lulu kan du skicka in Wordfiler till, till och med, om du inte vill göra layout i ett riktigt layoutprogram.

Dimfrost

Special Circumstances
Endyamon said:
Den förra innehållsredaktören (Snigel) tog beslutet att stryka novellerna. Jag tror det var dels för att fokusera sajten på rollspel, dels för att det finns andra novellsajter som sysslar med just skönlitterära bedrifter.
Samt just för att det stora flertalet noveller var alldeles för dåliga och det tog för lång tid att vada igenom all skit, helt enkelt. :gremgrin: (Och att det var svårt att ställa upp några påtagliga riktlinjer för vad som var tillräckligt hög kvalitet.)

JANP87

Veteran
Jag tar det som att man inte kan lägga upp noveller längre.
Synd, hade några väl arbetade noveller baserat på min spelledares hemma gjorda rollspel. Vilket har gett en tanke av blandning mellan D&D och Earthdawn, fast lite lättare och mer snabb gående system.

Men om jag inte kan lägga upp det här väntar jag väl tills det kommer något om det senare.

Dimfrost

Special Circumstances
Det måste finnas andra communities för fiktion. Googla lite. Cathaya är något åt det hållet kanske?