Rubiks kub som äventyr?

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Detta är en idé som inte kommer att uppfyllas på lång lång tid då annat prioriteras nu. Men jag är sugen på att någon gång framöver göra ett äventyr i form av en dungeon i form av en Rubiks kub.

Jag tänker mig upplägget såhär: Spelledaren får ett gäng klisterlappar med siffrorna 1-36. Dessa klistras på alla ”plattor” i en Rubiks kub i vilken ordning som helst. Varje siffra är ett område i dungeonen och varje område har en utgång i alla fyra riktningar. Spelledaren vrider på kuben typ var tionde minut eller så. En T10 avgör hur många varv kuben snurras.

Rollpersonerna kommer även att kunna hitta föremål i labyrinten som kan hjälpa dem, kanske något magiskt som gör att kuben tillfälligtvis står stilla och inte snurrar, eller något som pekar ut i vilket håll som det de letar efter finns, om nu äventyret kommer gå ut på att de letar efter något.

Tänker mig stämningen som ganska dark fantasy, typ att kuben är en hellraiser-aktig pryl som rollpersonerna är fångade i eller så. Spelsystemet tänker jag mig är Drakar och Demoner eller Mörk Borg.

Nu kommer det som sagt dröja länge innan jag börjar på detta, vill färdigställa Marius Storfors sista plundring och E-Frica först. Men skulle gärna vilja höra om ni tycker detta är ett projekt som över huvud taget låter intressant? Skulle ni vilja spela ett sånt äventyr?

Jag vet att någon annan har gjort ett äventyr med hjälp av Rubiks kub tidigare men tror inte att det är gjort på detta sätt.

ceruleanfive

Bläckfisk
Låter kul!

En variant för mindre randomness och mer agens/player skill är ju att rollpersonerna först utforskar en dungeon som är en av sidorna (med förbestämd konfiguration), hittar kuben som representerar/kontrollerar dungen, och får makt att ändra om den för att komma åt andra sidor och rum. Hmm, nu blev jag ju själv sugen på att göra en! 😅

Smart att göra klisterlappar också, för att spara produktions- och fraktkostnader och på så sätt göra det mer realistiskt. Då kan man ju ha med ett häfte som förklarar allt också.

Last edited:

Franz

En variant för mindre randomness och mer agens/player skill är ju att rollpersonerna först utforskar en dungeon som är en av sidorna (med förbestämd konfiguration), hittar kuben som representerar/kontrollerar dungen, och får makt att ändra om den för att komma åt andra sidor och rum.
Det är också en idé! Min tanke var att de ska hitta prylar allteftersom i de olika områdena som gör att de kan påverka kuben på olika sätt och därmed få mer agens ju längre äventyret pågår.

Hmm, nu blev jag ju själv sugen på att göra en! 😅
Do it! Det finns plats för fler Rubiks kub-äventyr 😊

Smart att göra klisterlappar också, för att spara produktions- och fraktkostnader och på så sätt göra det mer realistiskt. Då kan man ju ha med ett häfte som förklarar allt också.
Tack så mycket! 😊 Jo precis, jag tänkte att det kunde bli billigare med klisterlappar och så kan de säljas ihop med ett äventyrshäfte.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att det låter väldigt coolt!

Jag tänker mig upplägget såhär: Spelledaren får ett gäng klisterlappar med siffrorna 1-36. Dessa klistras på alla ”plattor” i en Rubiks kub i vilken ordning som helst.
Jag tänker inte säga hur du ska göra ditt äventyr, och som du säger finns utrymme för flera Rubriks-äventyr (känner jag lukten av en… utmaning?).

Men om jag gör ett rubiks-äventyr skulle jag nog vilja göra lite mer som @Vitulv s skitsnygga kub. Alltså jag skulle target:a en relativt stor kub, och sen ha klisterlappar som möjligen har siffror (eller annan ingenkännbar symbol) men framför allt en liten och väldigt översiktlig karta.

Eller…

Kanske ännu bättre: Två uppsättningar klisterlappar. En med bara symbol/siffra, en med själva rummen. Och så sätter man dit de med siffror först, och sedan när rollpersonerna går in i respektive rum så blir det rummet "avtäckt" genom att minikartan sätts fast på rätt ställe (och orientering).

Sen tycker jag det vore lättare att göra det skoj om inte alla kartbitar hade fyra öppningar, utan att de passade ihop på specifika sätt. Det begränsar förflyttning vilket gör att man har mer anledning att snurra och vrida för att komma åt nya områden.

Jag gillar idén att ge spelarna mer och mer agens allt eftersom de bemästrar kuben! Det får gärna vara klurigt att få tag på runan/besvärjelsen/hackerprogrammet som låter en typ "rotera nuvarande segment i x-led" till exempel. (För att det ska gå att orientera sådant – ska man låta en botten-kub "sitta fast" och alltid vara "basen" som all orientering utgår från?)

Jag tycker som du kanske märker att det här är asfränt. Jag har aldrig riktigt fastnat för rubikskubslösande själv, eftersom det är för abstrakt och story-löst, men jag gillar verkligen det här konceptet…

Franz

Jag tänker inte säga hur du ska göra ditt äventyr, och som du säger finns utrymme för flera Rubriks-äventyr (känner jag lukten av en… utmaning?).
Hehe, jag funderade faktiskt lite i dessa banor 😊

Men om jag gör ett rubiks-äventyr skulle jag nog vilja göra lite mer som @Vitulv s skitsnygga kub. Alltså jag skulle target:a en relativt stor kub, och sen ha klisterlappar som möjligen har siffror (eller annan ingenkännbar symbol) men framför allt en liten och väldigt översiktlig karta.
Min tanke är att varje siffra ska vara ett litet område i sig, och sen kan varje område ha sina egna kartor. I och med att det är en magisk kub gör det ju heller inte något om områdena är olika stora. Ett område kan exempelvis vara en slags mindre labyrint med fällor och hinder medan en annan kan vara en stad för kubens helvetesyngel och gnomer. Så det kommer liksom vara ”kartor i kartan” om du förstår hur jag menar?

Sen tycker jag det vore lättare att göra det skoj om inte alla kartbitar hade fyra öppningar, utan att de passade ihop på specifika sätt. Det begränsar förflyttning vilket gör att man har mer anledning att snurra och vrida för att komma åt nya områden.
Det är absolut en tanke, jag ska ta en funderare på detta. Men jag tänker att även om alla områden har fyra öppningar så kan det kanske vara svårt att ta sig till alla på grund av hinder och sånt. Och jag tänker, vissa områden kommer ju vara permanent länkade till varandra i och med att kuben har hörn. Om det inte finns dörrar åt alla håll kanske det finns risk att man placerar siffrorna på kuben på ett sätt så att det inte går att ta sig till alla områden?

Jag gillar idén att ge spelarna mer och mer agens allt eftersom de bemästrar kuben! Det får gärna vara klurigt att få tag på runan/besvärjelsen/hackerprogrammet som låter en typ "rotera nuvarande segment i x-led" till exempel. (För att det ska gå att orientera sådant – ska man låta en botten-kub "sitta fast" och alltid vara "basen" som all orientering utgår från?)
Det är en jättebra ide!!

Jag tycker som du kanske märker att det här är asfränt. Jag har aldrig riktigt fastnat för rubikskubslösande själv, eftersom det är för abstrakt och story-löst, men jag gillar verkligen det här konceptet…
Tack så jättemycket, det gör mig riktigt glad att höra! Nu blev jag ännu mer pepp på detta 😊

krank

Min tanke är att varje siffra ska vara ett litet område i sig, och sen kan varje område ha sina egna kartor. I och med att det är en magisk kub gör det ju heller inte något om områdena är olika stora. Ett område kan exempelvis vara en slags mindre labyrint med fällor och hinder medan en annan kan vara en stad för kubens helvetesyngel och gnomer. Så det kommer liksom vara ”kartor i kartan” om du förstår hur jag menar?
Jag förstår hur du menar, även om jag personligen nog gillar idén med att ha lika stora områden/rum. Jag tror jag tänker mindre magi än dig helt enkelt =)

Det är absolut en tanke, jag ska ta en funderare på detta. Men jag tänker att även om alla områden har fyra öppningar så kan det kanske vara svårt att ta sig till alla på grund av hinder och sånt. Och jag tänker, vissa områden kommer ju vara permanent länkade till varandra i och med att kuben har hörn. Om det inte finns dörrar åt alla håll kanske det finns risk att man placerar siffrorna på kuben på ett sätt så att det inte går att ta sig till alla områden?
Jag tänkte ju att det skulle finnas noggranna instruktioner för exakt hur allt skulle placeras, just så att alla spelgrupper får exakt samma kub och labyrint så att säga.

min kub (om jag gör den) har jag nog också tänkt att det inte ska gå att röra sig över kanterna. Du är alltid begränsad till det "plan" du är på – de nio rutorna, om du nu kan ta dig till dem pga dörrar etc. Det enda sättet att "byta plan" är att ställa sig i ett kantområde och sedan vrida segmentet…

Franz

Jag förstår hur du menar, även om jag personligen nog gillar idén med att ha lika stora områden/rum. Jag tror jag tänker mindre magi än dig helt enkelt =)
Hehe, ja jag tänker mig typ en blandning mellan Hellbound: Hellraiser II och Jim Henson’s Labyrinth. En värld där allt kan hända.

min kub (om jag gör den) har jag nog också tänkt att det inte ska gå att röra sig över kanterna. Du är alltid begränsad till det "plan" du är på – de nio rutorna, om du nu kan ta dig till dem pga dörrar etc. Det enda sättet att "byta plan" är att ställa sig i ett kantområde och sedan vrida segmentet…
Det är en bra idé! Enda problemet som jag ser det är att det kanske nästan blir för enkelt att orientera sig, om man använder en kub med nio rutor per sida. Kommer man till ett hörn vet man att man bara är två rutor från nästa hörn och så vidare. Fast det behöver kanske inte vara ett problem.

krank

Det är en bra idé! Enda problemet som jag ser det är att det kanske nästan blir för enkelt att orientera sig, om man använder en kub med nio rutor per sida. Kommer man till ett hörn vet man att man bara är två rutor från nästa hörn och så vidare. Fast det behöver kanske inte vara ett problem.
Jag tänker att komplexiteten mycket uppstår genom att man måste rotera runt sig för att hitta dit man ska =) Sen är ju såklart också frågan exakt hur mega man tänker sig den här dungeonen. Hur lång tid ska det ta att bli klar?

(Sen kan ju varje rum fortfarande innehålla faror, hinder osv)

Sen kan man ju fundera på vad målet är. Jag tänker ju att fullständigt mappning bara är steg 1 egentligen – man börjar med att utforska planet man är på, där räknar man ut att man är på en rubikskub och får sin första rotera-förmåga som låser upp tre till plan (totalt 18 nya rum, om man tillåter passage till alla direkt). Genom att utforska de tre planen hittar man sin andra rotera-förmåga (annat segment) och kan ta sig till ytterligare segment… Och sen när man mappat större delen av rummen måste man använda lite olika kluriga rotationer för att få rum och korridorer i en viss konfiguration för att nå de sista rummen. Och slutligen när man mappat allt så inser man att man måste få kuben till en specifik konfiguration eller en serie konfigurationer för att korridorerna/rummen/symbolerna ska bilda specifika runor eller nå't vilket i sin tur… I dunno. Öppnar kuben? Släpper lös rollpersonerna samtidigt som ett kosmiskt uråldrig monster som has such sights to show you?

Jag känner att den här idén lockar mig men att jag eventuellt är för korkad/otålmodig för att faktiskt designa den labyrint som krävs. =) Men vi får se. Nåt ska jag väl ha att göra 2025 också tänker jag…

Tarsus

Warrior
Borde inte spelarna få sitta och vrida på kuben om det är deras rollpersoner som vrider på kuben i spelet? Ungefär som ett Deck of Many Things, vilket det för övrigt finns en intressant artikel om här som kanske kan vara relevant för den här idén.

PS: Det finns rubikskuber som ser ut som pussellådan från Hellraiser.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Kanske kan hämtas inspiration eller idéer för hur en vill göra eller inte från BESTOW ett ganska coolt shotgun scenario till Delta Green?

Det finns även ett (gratis) äventyr till DCC, the Hypercube of Myt, att kika på.

Zire

Swashbuckler
Wow, det är en kul idé!

Jag tänker mig så här: Med utgångspunkt från Vitulv's otroliga karta så modifierar man en kub och ritar en dungeon på den. Rollpersonerna har förargat trollkarlen Rubik, vilket har lett till att de vaknar instängda i en dungeon som saknar utgångar. Till en början så får de kartlägga den som vanligt, fajtas med monster och utforska labyrinten.

Det finns några intressanta detaljer:
  • Kartan är ytan på en kub, där man "går mellan sidorna" utan att det märks. Gravitationen är alltid nedåt, så att säga. Det finns alltså ingen naturlig utgång från de 54 rummen.
  • Det finns sex olika teman för rummen: Kyla, värme, förstärker magi, antimagi, ljus och mörker.
  • En av de tre fraktionerna som bor här leds av en odöd trollkarl som har en synnerligen intressant artefakt. En kub som kan styra hur rummen kopplar mot varandra. Man kan liksom vrida... ja ni fattar, en magisk Rubiks kub.
  • Trollkarlen och hans odöda tjänare är mäktigast och råder som de vill. De andra fraktionerna hatar honom, men är rädd för hans makt. Framför allt så får han makten via kuben.
  • Med kuben och rätt kunskaper så kan man koncentrera rummens kraft. Genom att t ex placera de kalla rummen intill varandra så förstärks effekten och de blir väldigt kalla. Man måste ge sig av därifrån för att inte frysa ihjäl. I synnerhet det innersta rummet blir snabbt farligt.
  • Trollkarlens tjänare, ett oerhört korkat skelett, har en stav som vänder ut och in på livsformer som kommer i kontakt med det. Hjärta och lungor och sånt hamnar på utsidan, medan kläder hamnar längst in. Fruktansvärt dödligt om man inte är ett skelett.
  • En av de andra fraktionerna har en osedvanligt elak goblin som ledare. Hon gillar att se andra lida och har ett svärd med en magisk ihålig svärdsknapp som överför en egenskap från utrymmet till det som svärdet vidrör. Så tänder man t ex eld på en kolbit och lägger i knappen och sedan sticker svärdsspetsen mot något så börjar det brinna.

SpringandeKulle

Warrior
Så typ en slumpgenerator för 54 "rum"?
Från början tyckte jag iden var lite tråkig då jag inte är mycket för just gå runt i rum. Men som slumpgenerator är ju iden intressant. Tänkte mig dock främst att spelarna får ta kontroll över kuben. Att de vet var de är på kuben och de har 4 vägar att gå. Slå 1T6 och en spelare vrider kuben det antalet gånger. Färgerna kan symbolisera olika teman så de har lite kontroll över vad de kan vilja få fram.
Eller så ser man bara på sidan med klisterlappen på och kollar vad som är dominerande färg och den påverkar händelser.
Kanske färg i en rad betyder något?

Så typ slumpa väder.
En rad vit och två blåa: Snöstorm följt av blidväder med kraftigt regn..

Franz

Sen kan man ju fundera på vad målet är. Jag tänker ju att fullständigt mappning bara är steg 1 egentligen – man börjar med att utforska planet man är på, där räknar man ut att man är på en rubikskub och får sin första rotera-förmåga som låser upp tre till plan (totalt 18 nya rum, om man tillåter passage till alla direkt). Genom att utforska de tre planen hittar man sin andra rotera-förmåga (annat segment) och kan ta sig till ytterligare segment… Och sen när man mappat större delen av rummen måste man använda lite olika kluriga rotationer för att få rum och korridorer i en viss konfiguration för att nå de sista rummen. Och slutligen när man mappat allt så inser man att man måste få kuben till en specifik konfiguration eller en serie konfigurationer för att korridorerna/rummen/symbolerna ska bilda specifika runor eller nå't vilket i sin tur… I dunno. Öppnar kuben? Släpper lös rollpersonerna samtidigt som ett kosmiskt uråldrig monster som has such sights to show you?
Det är superhäftiga idéer! Inte det kub-äventyr som jag vill göra, men riktigt ballt! För mig är kuben mer ett ständigt i rörligt hinder för rollpersonerna i sitt uppdrag att hitta grunkan de letar efter. Sen handlar sakerna de hittar som hjälper dem hur de kan klara sig trots att rummen är i rörelse, typ att de kan känna av hur långt borta den är, åt vilket håll den är, att de kan få kuben att sluta röra sig under en viss tid, att de kan teleportera sig till ett särskilt rum etc. Med detta menar jag inte att min idé är bättre, det är den inte, bara det jag är mer pepp på att göra 😊

Jag känner att den här idén lockar mig men att jag eventuellt är för korkad/otålmodig för att faktiskt designa den labyrint som krävs. =) Men vi får se. Nåt ska jag väl ha att göra 2025 också tänker jag…
Do it!!! Rollspels-Sverige har plats för mer än ett Rubiks kub-äventyr! 😊

Franz

Wow, det är en kul idé!

Jag tänker mig så här: Med utgångspunkt från Vitulv's otroliga karta så modifierar man en kub och ritar en dungeon på den. Rollpersonerna har förargat trollkarlen Rubik, vilket har lett till att de vaknar instängda i en dungeon som saknar utgångar. Till en början så får de kartlägga den som vanligt, fajtas med monster och utforska labyrinten.

Det finns några intressanta detaljer:
  • Kartan är ytan på en kub, där man "går mellan sidorna" utan att det märks. Gravitationen är alltid nedåt, så att säga. Det finns alltså ingen naturlig utgång från de 54 rummen.
  • Det finns sex olika teman för rummen: Kyla, värme, förstärker magi, antimagi, ljus och mörker.
  • En av de tre fraktionerna som bor här leds av en odöd trollkarl som har en synnerligen intressant artefakt. En kub som kan styra hur rummen kopplar mot varandra. Man kan liksom vrida... ja ni fattar, en magisk Rubiks kub.
  • Trollkarlen och hans odöda tjänare är mäktigast och råder som de vill. De andra fraktionerna hatar honom, men är rädd för hans makt. Framför allt så får han makten via kuben.
  • Med kuben och rätt kunskaper så kan man koncentrera rummens kraft. Genom att t ex placera de kalla rummen intill varandra så förstärks effekten och de blir väldigt kalla. Man måste ge sig av därifrån för att inte frysa ihjäl. I synnerhet det innersta rummet blir snabbt farligt.
  • Trollkarlens tjänare, ett oerhört korkat skelett, har en stav som vänder ut och in på livsformer som kommer i kontakt med det. Hjärta och lungor och sånt hamnar på utsidan, medan kläder hamnar längst in. Fruktansvärt dödligt om man inte är ett skelett.
  • En av de andra fraktionerna har en osedvanligt elak goblin som ledare. Hon gillar att se andra lida och har ett svärd med en magisk ihålig svärdsknapp som överför en egenskap från utrymmet till det som svärdet vidrör. Så tänder man t ex eld på en kolbit och lägger i knappen och sedan sticker svärdsspetsen mot något så börjar det brinna.
Jätte coola idéer! Jag tänker också att det ska finnas olika fraktioner i kuben.

Personligen tänker jag mig mer demoner och helvetesyngel än trollkarlar och skelett.

Tänker att ägaren till kuben är en ärkedemon. Denna är en väldigt ung demon, bara runt 300 000 år, och trots att alla dess egenskaper för människor är så höga att de är omätbara är den med ärkedemoners mått mätt ett barn och kuben är dess leksak. Sedan bor det andra demoner i kuben av lägre rang, bara såpass mäktiga att de endast kan utplåna vår värld några tusen gånger och härska över hälften av vårt kända kosmos typ. Men som jag sa till @krank gäller också här, jag menar inte att min idé skulle vara bättre.