MattiasLejbrink
Swordsman
Jag har funderat mycket på rubriker till grottrum, men även till andra sorters innehåll som kommer i en viss ordning, som händelser på en tidsaxel. Microsoft Word-skadad som jag är sitter det i ryggmärgen att ett nytt stycke ska starta med en rubrik, vars rubriknivå ger en hierarkisk vy över dokumentet. En hierarki som sedan utgör innehållsförteckningen. Men varför ska ett nytt stycke, ett nytt rum eller händelse, ha en rubrik? Olika sorters innehåll kan särskiljas på många andra sätt, exempelvis via lite utrymme mellan stycken.
Ett konkret problem med rubriksättning på rum är att många av dem blir framkrystade, då det inte finns något konkret att sammanfatta. När man satt sina bra rubriker blir det lätt otaliga ”tomt rum”, ”orchernas kammare”, ”orchkvinnornas kammare” och ”orchbarnens kammare”. Här är rum 13-19 i the Caves of Chaos från Keep on the Borderlands: orc lair, forgotten room, common chamber, common hall, leader’s room, goblin lair, guard chamber, guard chamber, common room.
Inte sällan inleds rumsbeskrivningen med samma information som i rubriken. Under rubriken guard chamber följer texten ”this is a chamber with 7 goblin guards”.
Det är för övrigt inte bara grottor som lider av det här problemet. Här är några exempel från Döda skogen: Eremiten är ett stycke som handlar om eremiten, Elusias hus innehåller en karta på Elusias hus och därefter en beskrivning av Elusias hus (och Elusia, som befinner sig i huset). Vattendamm i gläntan är en glänta med en vattendamm i.
Jag har skrivit min första grottnivå utan rubriker nu och det jag kan sakna är de fall där rubriken skulle sagt något om rummet som inte är uppenbart av beskrivningen. I Anomalous Surface Environment är exempelvis Emergency Generator Core en bra rubrik eftersom den tillför implicit information som inte framgår direkt i texten. Rubriken Falling Log till fällan med samma namn hade jag däremot kunna varit utan.
Min slutsats är att rubriker kan ha sin plats, men då de måste sättas konsekvent stör det mer än det ger. Man får hitta andra sätt för läsaren att orientera sig i boken. Jag kommer att låta mina rum vara numrerade, men utan rubrik.
Ett konkret problem med rubriksättning på rum är att många av dem blir framkrystade, då det inte finns något konkret att sammanfatta. När man satt sina bra rubriker blir det lätt otaliga ”tomt rum”, ”orchernas kammare”, ”orchkvinnornas kammare” och ”orchbarnens kammare”. Här är rum 13-19 i the Caves of Chaos från Keep on the Borderlands: orc lair, forgotten room, common chamber, common hall, leader’s room, goblin lair, guard chamber, guard chamber, common room.
Inte sällan inleds rumsbeskrivningen med samma information som i rubriken. Under rubriken guard chamber följer texten ”this is a chamber with 7 goblin guards”.
Det är för övrigt inte bara grottor som lider av det här problemet. Här är några exempel från Döda skogen: Eremiten är ett stycke som handlar om eremiten, Elusias hus innehåller en karta på Elusias hus och därefter en beskrivning av Elusias hus (och Elusia, som befinner sig i huset). Vattendamm i gläntan är en glänta med en vattendamm i.
Jag har skrivit min första grottnivå utan rubriker nu och det jag kan sakna är de fall där rubriken skulle sagt något om rummet som inte är uppenbart av beskrivningen. I Anomalous Surface Environment är exempelvis Emergency Generator Core en bra rubrik eftersom den tillför implicit information som inte framgår direkt i texten. Rubriken Falling Log till fällan med samma namn hade jag däremot kunna varit utan.
Min slutsats är att rubriker kan ha sin plats, men då de måste sättas konsekvent stör det mer än det ger. Man får hitta andra sätt för läsaren att orientera sig i boken. Jag kommer att låta mina rum vara numrerade, men utan rubrik.
Attachments
-
64 KB Views: 0