Khan;n333384 said:
Det här är nog det vanligaste i de flesta regelsystem, eftersom behovet av slaget inte alltid är uppenbart. Går liksom inte att förhandla innan någon vet att det är en förhandling, eller hota någon som inte visat sig svår att prata med.
I praktiken är det nog den överlägset vanligaste varianten i mina spelsessioner.
Khan;n333384 said:
Har inte provat detta i så stor utsträckning. Mitt problem med grundtanken här är att det skulle sabba min närvaro i scenen. Om du rullar efter så brukar det du rullar efter vara en situation som gör den sociala konflikten mer eller mindre uppenbar och då är det
det du slår för. Men om du slår tärningarna först, vad vet du egentligen om situationen? Representerar slaget i någon mån också att du utforskar den sociala situationen och därmed kanske helt undviker konflikt?
Khan;n333384 said:
Lamentations of the Flame Princess attityd här är ju att du som spelare är kass om du inte kan snacka dig igenom saker på egen hand. Och är du kass så ska det svida. Jag kan lite uppskatta den inställningen
med rätt grupp, men så fort det är någon spelare som är mer eller mindre social och/eller vältalig än någon annan så uppstår en obalans. Särskilt om den mindre sociala/vältaliga spelaren spelar en rollperson som förväntas ha dessa egenskaper. Det straffar folk för att vara tystlåtna och är därför inte för alla. Men med rätt grupp, vid rätt tillfälle, kan det vara riktigt roligt.
Jag experimenterar mycket, så två kampanjer är inte nödvändigtvis hanterade likadant. Har försökt både att spela med utförligare regler för social konflikt (exempelvis
Song of Ice and Fire) och utan regler för det. I kampanjen jag preppar nu kommer jag definitivt låta spelare rulla för det, men jag kommer försöka etablera vilka konflikter som alls går att slå för på ett tydligare sätt.