entomophobiac
Low Prep High Play
Det känns inte helt självklart att göra rollspel baserade på digitala spel. Några försök har gjorts, från World of Aden (baserat på SSIs Entomorph och Thunderscape), vidare till MMORPGs som World of Warcraft och EverQuest, och framåt. Oftast har det handlat om att göra rollspel som settingböcker som bygger på redan etablerade regler. Men några udda spel sticker ut, som Storytelling-spelet Street Fighter, och även då Rune, som är det jag läser nu.
Robin D. Laws är ju något av ett husnamn bland rollspelsförfattare. Allt från GumShoe till DramaSystem har frammanats ur hans hjärna, och även Gloranthadataspelet King of Dragon Pass var han en central del av att skriva och designa. Mycket innovation och mycket kritiskt tänkande kring rollspelsdesign.
Rune sticker ändå ut, särskilt som det släpptes av Atlas Games 2001 - för 21 år sedan. Exakt hur det sticker ut förmedlas förhoppningsvis av mitt babbel i den här recensionen.
Kriminellt lågupplöst omslagsbild, på grund av för lat för att ta ett foto med telefonen.
Introduction: Grab Your Axe, Viking Warrior!
Attityden i det här spelet slår dig direkt. Det är blodtörstigt, inte helt seriöst, och bryr sig inte skitmycket om setting. Ni är vikingar och ni slår ihjäl monster. Kapitlet har två huvudsakliga sektioner. Den första berättar om rollspel för dig om du framförallt är bekant med dataspelet Rune (ett actionspel i tredjeperson) och den andra berättar om detta specifika rollspel för dig som är erfaren rollspelare. Redan i första paragrafen får du veta detta:
"Rune is about spirited competition with your fellow players, and about swinging incredibly large axes to hew down goblins and demons. This is not to say that other roleplaying games which do not enjoy Valhalla's seal of approval are somehow invalid. They're just not this game."
Rune sätter en standardterminologi som är central för att förstå hur spelet spelas:
En player är vilken deltagare som helst, inklusive spelledaren.
En hero är en rollperson. Alla players skapar en.
En pillager är den som spelar en hjälte i ett pågående äventyr, och alltså det ord som används för vad de flesta rollspel skulle kalla en player.
Ett encounter är en strukturerad och balanserad händelse - som vi kommer återkomma till i detalj i senare kapitel. Den närmaste jämförelsen är nog äventyr, men det stämmer inte riktigt, för ett äventyr kan innehålla flera encounters.
Runner är den som spelleder ett encounter just nu.
Runnerns proxy är den som tar sig an att kontrollera en runners hjälte när runnern själv inte spelar den.
Tanken med upplägget är att ni skall turas om att vara runners och proxies. Den som är proxy får halva extrahjältens Victory Points (VPs).
Både players och runners tjänar VPs under ett äventyrs gång.
Designer kallas den som konstruerat ett encounter. Om du är designer förväntas du även vara samma encounters runner. Det påpekas dock att du såklart kan använda färdigskrivna encounters om du vill, men skapandet av balanserade encounters har väldigt stort fokus i den här boken.
Introduktionen avrundas med en genomgång av grundregler. Ni slår d10 och lägger till en kombination av modifikationer från olika egenskaper; kommer ni över eller lika med en svårighetsgrad har ni lyckats. (Regelbasen är lånad från Ars Magica - något som skrivs ut i introduktionen.)
Robin D. Laws är ju något av ett husnamn bland rollspelsförfattare. Allt från GumShoe till DramaSystem har frammanats ur hans hjärna, och även Gloranthadataspelet King of Dragon Pass var han en central del av att skriva och designa. Mycket innovation och mycket kritiskt tänkande kring rollspelsdesign.
Rune sticker ändå ut, särskilt som det släpptes av Atlas Games 2001 - för 21 år sedan. Exakt hur det sticker ut förmedlas förhoppningsvis av mitt babbel i den här recensionen.
Kriminellt lågupplöst omslagsbild, på grund av för lat för att ta ett foto med telefonen.
Introduction: Grab Your Axe, Viking Warrior!
Attityden i det här spelet slår dig direkt. Det är blodtörstigt, inte helt seriöst, och bryr sig inte skitmycket om setting. Ni är vikingar och ni slår ihjäl monster. Kapitlet har två huvudsakliga sektioner. Den första berättar om rollspel för dig om du framförallt är bekant med dataspelet Rune (ett actionspel i tredjeperson) och den andra berättar om detta specifika rollspel för dig som är erfaren rollspelare. Redan i första paragrafen får du veta detta:
"Rune is about spirited competition with your fellow players, and about swinging incredibly large axes to hew down goblins and demons. This is not to say that other roleplaying games which do not enjoy Valhalla's seal of approval are somehow invalid. They're just not this game."
Rune sätter en standardterminologi som är central för att förstå hur spelet spelas:
En player är vilken deltagare som helst, inklusive spelledaren.
En hero är en rollperson. Alla players skapar en.
En pillager är den som spelar en hjälte i ett pågående äventyr, och alltså det ord som används för vad de flesta rollspel skulle kalla en player.
Ett encounter är en strukturerad och balanserad händelse - som vi kommer återkomma till i detalj i senare kapitel. Den närmaste jämförelsen är nog äventyr, men det stämmer inte riktigt, för ett äventyr kan innehålla flera encounters.
Runner är den som spelleder ett encounter just nu.
Runnerns proxy är den som tar sig an att kontrollera en runners hjälte när runnern själv inte spelar den.
Tanken med upplägget är att ni skall turas om att vara runners och proxies. Den som är proxy får halva extrahjältens Victory Points (VPs).
Både players och runners tjänar VPs under ett äventyrs gång.
Designer kallas den som konstruerat ett encounter. Om du är designer förväntas du även vara samma encounters runner. Det påpekas dock att du såklart kan använda färdigskrivna encounters om du vill, men skapandet av balanserade encounters har väldigt stort fokus i den här boken.
Introduktionen avrundas med en genomgång av grundregler. Ni slår d10 och lägger till en kombination av modifikationer från olika egenskaper; kommer ni över eller lika med en svårighetsgrad har ni lyckats. (Regelbasen är lånad från Ars Magica - något som skrivs ut i introduktionen.)
Last edited: