"Nja, då misstänker jag att Avalon Hill är ute ur bilden och allt gloranthanskt och Runequestianskt ligger hos Issaries medan BRP ligger hos Chaosium."
Det följande är lite spekulativt (men sånt kan ju vara kul då och då).
Varumärket RuneQuest har som sagt norpats av Issaries. Avalon Hill förlorade rätten till det eftersom dom undlät att använda det, vilket mer rakt på sak betyder: eftersom AH inte sålde ett spel som hette RuneQuest kunde de inte hålla kvar namnet. Men Issaries säljer inte heller något spel som heter RuneQuest och Chaosium äger all upphovsrätt till *alla* BRP rollspel.
Chaosium har i sin tur norpat varumärket Glorantha. Vilket osökt får mig att spekulera om inte de två snart kommer att byta varumärken. Till denna soppa skall läggas att herrar Krank och Stafford (ryktesvis) inte ids prata med varandra. Se där - en liten såp-opera från Oakland.
"Men, är det nytryck av reglerna eller är det de sunkiga BRP-häfterna de försökte sälja tidigare? Nu är jag förvirrad, jag hittar ingen ny regelbok på deras sida, bara magiboken?"
Det är ett nytryck av Player's respektive Magic Book från första utgåvan av RQ3 (den som kom ut 1984). Den här nyutgåvan är en liten digital trycks utgåva, jag tror helt enkelt att Player's Book har sålt slut. Jag har själv nog bidragit - undertecknad kläckte nyheten på RQ-rules listan för två veckor sedan, och bägge böckerna gick upp i topp på Chaosiums bästsäljar lista. Böckerna släpptes redan den 6/6, så Krank & Co satt på nyheten i över fyra veckor - mysko...