Nekromanti RuneQuest v.4

Organ

Out of time, out of mind
Som bekant så är det numera Mongoose Publishing som tagit upp facklan vad gäller utgivning av megaklassikern RuneQuest och gav för inte så länge sedan ut den fjärde utgåvan i ordningen. Så, hur väl står den sig i jämförelse med tidigare utgåvor? Vad är ändrat? Vad är borttaget? Vad är tillagt? Är den sämre eller bättre?

/Anders

Arfert

Facit
Det vill jag också veta... så man vet om man ska köpa spelet fast det är så FRUKTANSVÄRT FULT!

Organ

Out of time, out of mind
Det var ungefär så jag tänkte också. Framsidan är verkligen VEDERVÄRDIG!!!

/Anders

Thermight

Warrior
Det finns ju gratis SRD att ladda ner på officiella sidan om man vill ha reglerna gratis.

Jag tyckte de kändes lite för krångliga. Annars så är det en ny BRP-bok på väg från Chaosium, som man kanske kan vara nyfiken på.

peterb

Swordsman
Egentligen är Mongoose varianten version 5 av RQ. Chaosium skrev RQ IV Adventures in Glorantha i mitten av nittiotalet men den versionen blev aldrig utgiven.

MRQ (som RQ v.5 kallas i BRP communityn) skiljer sig på flera sätt från tidigare versioner. Om man tycker om de ändringar som Mongoose gjort eller ej är väl mest en smaksak. Själv tycker jag att dom ändrat sådant som inte behöver ändras, ändrat sådant som dom inte borde ha ändrat och gjort direkt dåliga tillägg till regelsystemet, m.a.o. är jag inte imponerad.

Det är jag däremot av Chaosiums nya BRP bok. Detta är en sammanställning av de bästa reglerna från Worlds of Wonder (ur-modern till Drakar & Demoner), Stormbringer, Call of Cthulhu och version 1-3 av RQ. Finns även att köpa i PDF format. OBS! det finns en bugg i ehandelssystemet som gör att om man köper en PDF kommer man få ett meddelande "Product not found", men det är bara att klicka på "Cart Contents" så syns innehållet i varukorgen.

Mycket mer info om nya BRP finns på fan-sajten basicroleplaying.com.

Storuggla

Champion
"Så, hur väl står den sig i jämförelse med tidigare utgåvor? Vad är ändrat? Vad är borttaget? Vad är tillagt? Är den sämre eller bättre?"

Vilken utgåva har du som måttstock då? Trean? Fyran? Tvåan? Ettan? Men seriöst, MRQ är... tja... fult. Väldigt, väldigt fult. Och innehåller några saker som du måste ladda ner en patch från deras hemsida för att lösa (småsaker, som strid och vad man gör med folk som har mer än 100% i någon färdighet). Rent generellt är det... eh... inget att hänga i hjulgranen. Sämre, thus.
I likhet med Peterb kan jag dock rekommendera BRP som kommer i fysisk form nu i dagarna. Hot damn!

Storuggla, före detta sked

aknaton

Apostat
Jag har precis köpt BRP pdf (i väntan på den tryckta boken). Den är bra. Att lädsa reglerna känns som att komma hem efter en lång resa. Hemvant och underbart.

/henrik

Organ

Out of time, out of mind
Hur är den upplagd? De BRP-spel som släppts genom åren har det ju varit ganska stor skillnad mellan. Jämför man t.ex. RuneQuest, CoC, Pendragon och Stormbringer med varandra så ser man att de regelmässigt är ganska olika varandra, allt för att skapa den speciella stämning som krävs i varje enskild genre. Så hur är nya BRP vad gäller detta? Är det en verktygslåda med en massa frivilliga regler att användas i de fall de passar, eller har man gjort en "medel"-version av reglerna som man hoppas ska passa så många möjliga settings som möjligt?

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Jag skrev medvetet "tidigare utgåvor" för att det skulle vara tydligt att jag inte åsyftade någon speciell utgåva, men eftersom du frågar kan jag säga att den version jag spelat senast och har i färskast minne är den tredje, den av Avalon Hill.

/Anders

Storuggla

Champion
"Jag skrev medvetet "tidigare utgåvor" för att det skulle vara tydligt att jag inte åsyftade någon speciell utgåva, men eftersom du frågar kan jag säga att den version jag spelat senast och har i färskast minne är den tredje, den av Avalon Hill."

Aha. Okej, MRQ är enklare. Och fulare. Reglerna är något mer strömlinjeformade och rör sig snabbare, en förändring som gjorts på detaljrikedomens bekostnad. Sa jag att det är fulare?

Storuggla, I've got me a copy in case...

Storuggla

Champion
"Så hur är nya BRP vad gäller detta? Är det en verktygslåda med en massa frivilliga regler att användas i de fall de passar, eller har man gjort en "medel"-version av reglerna som man hoppas ska passa så många möjliga settings som möjligt?"

BRP är väl... Stormbringer, plus delar från RQ3, plus en hord med extraregler som man använder om man anser att de behövs/passar in in genren man ska spela. Riktigt bra faktiskt, om man gillar BRP. Om man vill ha regler skrivna av vegetariska jungfrur som dyrkar månen och gillar att skriva fanfics med vargar och Harry Potter kanske de inte är ens kopp te, det är trots allt BRP...

Storuggla, annars finns indiepressrevolution

peterb

Swordsman
Organ said:
.... Så hur är nya BRP vad gäller detta? Är det en verktygslåda med en massa frivilliga regler att användas i de fall de passar, eller har man gjort en "medel"-version av reglerna som man hoppas ska passa så många möjliga settings som möjligt?
Nya BRP är baserad på World of Wonder, Stormbringer, coC och RQ 1-3, i den ordningen. Upplägget är en bas med en mängd tilläggsregler för att kunna modda spelet för en viss setting. Strike Ranks och Hit Locations är t.ex. frivilliga tilläggsregler. Det finns tre magi system, dock inget av de som fanns i RQ III. Det senare beror främst på en sörja av juridisk art som är resultatet av att Greg Stafford, en av grundarna av Chaosium, lämnade skeppet när företaget gick dåligt i mitten av nittio-talet och tog med sig en klase upphovsrättigheter.

Staffords företag norpade varumärket RuneQuest mitt framför näsan på Chaosium (vilket inte var populärt) och hyr nu ut varumärket RuneQuest och en del upphovsrättigheter till Mongoose - vilket är anledningen till att dom, och inte Chaosium, ger ut RQ v.5.

Organ

Out of time, out of mind
Det låter bara mer och mer intressant ju mer jag hör om det. Kan man kanske hoppas på att det är den definitiva BRP-versionen?

/Anders