Nekromanti RuneQuest vs. HeroQuest

Organ

Out of time, out of mind
För den som är sugen på spelvärlden Glorantha men inte gillar BRP finns alternativet HeroQuest (från början känt som Hero Wars). Är det någon som känner sig manad att hålla låda en stund om huruvida man ska, eller inte ska, välja det över RuneQuest och varför?

Fasen vad det snackas BRP förresten...

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Organ said:
Är det någon som känner sig manad att hålla låda en stund om huruvida man ska, eller inte ska, välja det över RuneQuest och varför?
Jag tippar … Storuggla.

Organ

Out of time, out of mind
Re: RuneQuest vs. HeroQuest (ot)

Dante said:
Organ said:
Är det någon som känner sig manad att hålla låda en stund om huruvida man ska, eller inte ska, välja det över RuneQuest och varför?
Jag tippar … Storuggla.
Jag med. Enda anledningen till att jag inte PMade var att jag tänkte att det kanske fanns andra som även var intresserade av att veta. :gremwink:

/Anders

Eksem

Champion
Jag har Hero Wars i en låda nånstans, och utöver att boken är layoutad av en full apa och fullkomligt oläslig, och att texten är illa redigerad och klumpligt framförd, så är systemet fint som attan.

Mycket abstrakt mekanik, som bygger på konfliktresolution i olika varianter, som varierar mellan ett tärningsslag och ett ganska utdraget konfliktsystem. Var det första spel jag läste som verkligen fungerade så. Rollpersonen består av begrepp hämtade ur rollpersonsbeskrivningen, som när de kan appliceras på en konflikt ger bonusar. Så, ganska speligt, men abstrakt och en smula berättarinriktat. Mycket av spelet handlar om att förklara hur de begrepp som beskriver ens rollperson är viktigt i den gällande situationen/konflikten.

Arfert

Facit
jag har gamla Hero Wars-grejerna, men de var så krångligt skrivna att jag tröttnade, och slutade läsa en bit in. Hursomhelst verkade det vara ett bra spel, men för struligt skrivet.. Men har faktiskt funderat på att köpa senaste versionen i alla fall, TROTS omslaget. ;-)

Organ

Out of time, out of mind

Arfert said:
Men har faktiskt funderat på att köpa senaste versionen i alla fall, TROTS omslaget.
Ja, vad är det med glorantharelaterade produkter egentligen? Sedan Avalon Hill slutade med RuneQuest har det inte släppts någon grej som INTE sett ut som om de designats av en LSD-påverkad treåring som precis insett hur kul det är med färg!

/Anders

Storuggla

Champion

"Ja, vad är det med glorantharelaterade produkter egentligen? Sedan Avalon Hill slutade med RuneQuest har det inte släppts någon grej som INTE sett ut som om de designats av en LSD-påverkad treåring som precis insett hur kul det är med färg!"

Greg on drugs?

Storuggla, det skulle förklara spandex-orlanth

Storuggla

Champion
"För den som är sugen på spelvärlden Glorantha men inte gillar BRP finns alternativet HeroQuest (från början känt som Hero Wars). Är det någon som känner sig manad att hålla låda en stund om huruvida man ska, eller inte ska, välja det över RuneQuest och varför?"

Tja, det beror på. HeroQuest (som är vidareutvecklingen av det tragiskt sunklayoutade Hero Wars) är mycket friare än Runequest, i och med att det använder en helt annan infallsvinkel - där RQ är simulationistiskt (väl?) är HQ narrativistiskt. HQ har en enkel konfliktresolutionsregel som löser alla konflikter, vare sig de är en strid, försök att få någon i säng eller att odla majs (finns majs i glorantha?).
Rent mekaniskt finns det inga likheter alls mellan de två spelen, och i HQ är "Imponerande Skägg" en fullt vettig färdighet som kan hjälpa dig i debatter, krig eller om du vill få någon i säng, till exempel. Likaså ditt "Älskar sin familj".
Eh, det är lite svårt att förklara exakt, men jag kan förklara hur det spelas ut och hur det ser ut om du ger några exempelsituationer eller så? Eller... en ost?

Storuggla, med en igelkott bredvid