Nekromanti Rustning och annan utrustning

Ögat

Hero
"Allt" som ens rollperson släpar på ger någon form av bonus. Rustningen skyddar, svärdet ger skada, hästen ökar förflyttning, osv. Men sen då?

F.n. är jag förtjust i The One Ring-systemet, där en rustning gör dig svagare men ökar dina chanser att överleva. Anledningen till att jag gillar det är att det uppstår ett spänningsfält där det gäller för varje spelare att försöka hitta den balans som är mest gynnsam för henom. Systemet tar dock bara hänsyn till vikt - av tradition den minst attraktiva sido-effekten.

Frågor
Vilka extra-effekter är roliga?
Hur gör jag för att - på ett snyggt vis - låta utrustning ge extra-effekter, så att exempelvis valet mellan två rustningar blir något mer personligt än "vilken abs:ar mest"?

Wilmer

Hero
Vad är problemet med rustningar i verkligheten?

De är varma och tunga, jobbiga att ha på sig under lång tid, särskilt om man inte är van!

De låter mycket och kanske syns bra om de är gjorda av blank metall eller lysande magiska runor.

De är dyra.

Vad är det för spel du filar på? Vilka parametrar finns för rollpersoner?

Stjärnskott

Veteran
Olav said:
Frågor
Vilka extra-effekter är roliga?
Hur gör jag för att - på ett snyggt vis - låta utrustning ge extra-effekter, så att exempelvis valet mellan två rustningar blir något mer personligt än "vilken abs:ar mest"?
Man skulle kunna ha några speciella attribut/fördelar på den, typ böjliga handskar (inga minus på att skjuta båge), lätt att få av sig (så du ska simma säger du...) osv. osv.

Ögat

Hero
Alltså, jag tänker fantasy och jag tänker ganska ordinärt. Däremot vore det roligt om utrustningen inte bara var kvantitativt olika (+2 eller +4) utan att den på något sätt kunde kännas kvalitativt olika.

I Dark Souls som jag spelar som fan just nu ligger mycket tanke och kärlek bakom att hjältens rörelsemönster påverkas av utrustningen. Och det är klart att sånt är lätt i ett visuellt medium, men svårare i ett textbaserat medium. Men svårt behöver inte betyda omöjligt.

Så om jag får ställa om min fråga, blir den istället såhär: Vad är det som gör utrustning rolig? Vad gör den tråkig?

Mitt preliminära svar på frågan är att utrustning blir rolig om den på något vis förändrar hur jag och andra ser på min rollperson. Men hur jobbar vi mot det?

Wilmer

Hero
Det skulle vara bra att veta hur grundsystemet ser ut för att veta vad man kan förändra! Hur ser samhället ut?

Svart riddarrustning
Egenskap: alla som inte känner dig förväntar sig att du ska vara dåliga nyheter. De som är svagare än dig flyr eller beter sig underdånigt och de som är starkare än dig håller särskilt koll på dig eller utmanar dig på duell!
Den absar bra också.

Eller så kanske de har egenskaper i stil med:
Tung rustning: den absar bra men eftersom det är tungt och långsamt att röra sig i den ger Smidighet aldrig bonus till initiativ, vapenfärdigheter eller skada.

Lätt plåtrustning: absar jättebra men den är tunn och skrynklar ihop sig som en bil när den gör det. Varje gång den absar mer än 3 skada på en smäll blir den kroppsdelen bucklig. En buckla ger -2 på alla slag som har med kroppsdelen att göra, två bucklor gör kroppsdelen obrukbar så länge rustningen sitter kvar.

Nässe

Myrmidon
Olav said:
Så om jag får ställa om min fråga, blir den istället såhär: Vad är det som gör utrustning rolig? Vad gör den tråkig?

Mitt preliminära svar på frågan är att utrustning blir rolig om den på något vis förändrar hur jag och andra ser på min rollperson. Men hur jobbar vi mot det?
Utrustning är kul när den antingen definierar viktiga saker om min rollperson, eller när den bli användbar och påverkar själva berättelsen och spelet.

Hur göra? Tex Alla rollpersoner har 3 saker som ger en extratärning när de används. Vad detta kan vara och hur det fungerar är olika för varje rollperson.

Alla har en sak som kännetecknar den personen. Denna sak är helig för SL, dvs ska inte tas bort annat än i undantagsfall. Detta kan vara allt från en hatt till ett värdshus.

När denna sak hamnar i fokus så ökar RP chanser att glänsa- men det ökar också risken att karaktären blottar sig och blir sårbar- eftersom hon visar upp för världen vem hon är, dvs poolen av Känslighet byggs på.

Ram

Skev
Rolig:
1. Om den ger någonting i allmänna situationer. "Den svarta helsutningen drar alltid till sig blickar, både onda och goda". Något som ger särdrag.
2. Om den gör någonting i specifika situationer. Någon kan känna igen greppet på det svärd man bär och agera för eller emot en. Eller också kan det vara så enkelt som "Fan, jag HAR ju ett rep!".

Tråkigt:
När utrustning eller avsaknad av densamma skapar hinder som inte tillför någonting utan bara sänker tempo. De fallen ser jag i realiteten som försvinnande få dock. :gremsmile:

Ögat

Hero
Jag gör ett samlat svar.

Det skulle vara bra att veta hur grundsystemet ser ut för att veta vad man kan förändra! Hur ser samhället ut?
@ wilmer: Systemet använder sig av sex egenskaper/tolv färdigheter: List (lura/dölja), Vaksamhet (genomsöka/genomskåda), Visdom (tyda/döma), Händighet (hela/reparera), Vighet (undfly/hinna först), Kraft (kämpa/befalla) och är baserat på abstrakta tärningspölar på samma sätt som TC.

Samhället vet jag väldigt lite om men jag tänker barbarer snarare än riddare - alltså att utrustning är dyrbart och viktigt, inte bara något som man köper i butik.

Alla har en sak som kännetecknar den personen. [snipp] När denna sak hamnar i fokus så ökar RP chanser att glänsa- men det ökar också risken att karaktären blottar sig och blir sårbar- eftersom hon visar upp för världen vem hon är, dvs poolen av Känslighet byggs på.
@ nässe: Det här tycker jag låter skitintressant. Vad gör Känslighet annars? Kan du ge ett exempel på en konsekvens?

Rolig: Om den ger någonting i allmänna situationer. "Den svarta helsutningen drar alltid till sig blickar, både onda och goda". Något som ger särdrag.
Svart riddarrustning Egenskap: alla som inte känner dig förväntar sig att du ska vara dåliga nyheter. De som är svagare än dig flyr eller beter sig underdånigt och de som är starkare än dig håller särskilt koll på dig eller utmanar dig på duell!
Den absar bra också.
@Ram/Wilmer: Jag gillar't! Hälften av att vara en hjälte (eller en skurk) är att andra uppmärksammar att man ser ut så.

Sen måste jag erkänna att jag gillar Wilmers "tunga rustning" med. Den kommer runt den tråkiga lineariteten i en -4-modifikation på ett smart sätt.

Tack för alla idéer!