Nekromanti Rustningar!

Mäster Atrion

Warrior
Bra äntligen en som håller med mig och det gläds jag för. Jag håller med om allt. Och skulle man i sådana fall börja bråka med någan anna så är det då en stinkande tirak som ligger 2 efter dvärgarna

Kwarzim

Veteran
"En gordmästare skulle sannerligen kunna lära dvärgarna lite ödmjukhet"
Eller min mäster bonde med spade!

Krille

Super Moderator
"Plåten är dock så hård att när det blir skador så är det ordentliga skador på både rustning och bärare. Rustningen kan spricka och tryckas in så att den skadar bäraren mer än vapnet skulle gjort."

Tar du i så mycket så spelar det föga roll. Man kan inte bli mer död än död.

Cohen

Swordsman
Tar du i så mycket så spelar det föga roll. Man kan inte bli mer död än död.

instämmer
man kan iof dö flera gånger

Hoppas man tillhör dom trevliga dvärgarna...

Jag skulle vilja se den arrogante dvärgen ens möta min fd. slav från Gordrion som jag spelade för ett tag sen...
Fast förstås, han hade ju lite ny utrustning, nästan jämbördig med en stormästare.

Hehe

Det finns en historia om sir William Marshall, som efter en tornerspel uteblev från efterföljande bankett. Varande tornerspelets segrare (och tämligen vild av sig) så började man oroa sig för vart han tog vägen, speciellt som tornerspel innebär en viss... skaderisk...

Man hittade honom nere hos en smed, som höll på att få ut honom ur hjälmen. Den hade bucklats så hårt att den inte gick att få av.
Jag har faktiskt varit utsatt för det själv :gremgrin:. Jag hade på mig en hjälm som var gjord av en.... mindre mästerlig smed. Den hade då fått vissa spänningar i sig (det var en fuskgjord hjälm för träningsändamål som hade svetsats, vilket orsakade spänningar) och efter en rejäl träff i huvet så släpte spänningarna och hjälmen bestämde sig för att bli smalare. Tyvärr satt då mitt huve i hjälmen och jag kände hur hjälmen tryckte rejält på huvet från båda sidor. Jag fick panik och försökte slita av mig saken, men den satt verkligen fast. Efter mycket arbete och hjälp av mina kamrater (samt en hel del muntra skratt och kommentarer från åskådarna) så lyckades vi till slut få av hjälmen. Nu när det gått några år så kan jag också skratt hjärtligt åt incidenten :gremgrin:.

/Faehrengaust som nästan dödades av sin egen hjälm

Men du har givetvis rätt - man kunde slå kullerbyttor i dem.
Det varierar mellan rustningarna. I vissa rustningar var det inte tanken att man skulle behöva röra sig så mycket, t.ex. har en del rustningar begränsningar på hur högt man kan lyfta armarna.

Men poängen är att de kunde göra en rörlig rustning om de ville. De gjorde helt enkelt skydden efter ändamålet.

/Faehrengaust

Om man har gjort en plåtrustning som är tunnare än härdat läder skyddar den faktiskt mycket dåligt.
Då kan man slå in den med ett vanligt knytnävsslag.
Pratar du om regler? Då kan du mycket väl ha rätt, jag har ingen koll på det, men i verkligheten så kan plåt vara mycket tunnare är härdat läder och fortfarande skydda bättre.

Plåt är överlägset härdat läder som material för rustningar. Det är ingen slump att härdat läder försvinner som rustningsmaterial samtidigt som plåt blir allt populärare med tiden (iom att kunnandet ökar).

Om du verkligen är sugen att pröva din teori om knytnävsslag så ta en plåtbit och slå allt vad du orkar, men skyll inte på mig när du sitter på akuten :gremsmile:.

/Faehrengaust

Drakvrede

Swordsman
Tjocklek på en plåtrustning?

Jag är bara lite nyfiken - vad talar vi om för tjocklekar på de plåtrustningar som omtalas i den här debatten? Är det tjockplåt (3 - 5 mm tjock), tunnplåt (0.1 - 3 mm tjock) eller folie (tjockelen är 0.1mm<)? Vore intressant att veta...

Re: Tjocklek på en plåtrustning?

Jag är bara lite nyfiken - vad talar vi om för tjocklekar på de plåtrustningar som omtalas i den här debatten? Är det tjockplåt (3 - 5 mm tjock), tunnplåt (0.1 - 3 mm tjock) eller folie (tjockelen är 0.1mm<)? Vore intressant att veta...
Om vi använder termerna som du angav så handlar det om tunnplåt. Dock blir det aldrig så tunnt som 0,1 utan minimum ligger någonstans runt 0,5 mm. Det är också sällsynt med tjocklek runt 3 mm, men det kan finnas på känsliga ställen, tornerrustningar och muskötsäkra harnesk.

Det är svårt att ge en tjocklek för rustningar eftersom tjockleken varierar kraftigt på rustningen och även på enskilda bitar. Det varierar också med period, t.ex. blir rustningarna kraftigare på vänster sida när man börjar överge skölden (vänster sida träffas ofta av en högerhänt fiende).

/Faehrengaust

Kwarzim

Veteran
Re: Tjocklek på en plåtrustning?

vars har du lärt dig allt det där med rustnigar? *nyfiken*