Mäster Atrion
Warrior
Bra äntligen en som håller med mig och det gläds jag för. Jag håller med om allt. Och skulle man i sådana fall börja bråka med någan anna så är det då en stinkande tirak som ligger 2 efter dvärgarna
Jag har faktiskt varit utsatt för det själv . Jag hade på mig en hjälm som var gjord av en.... mindre mästerlig smed. Den hade då fått vissa spänningar i sig (det var en fuskgjord hjälm för träningsändamål som hade svetsats, vilket orsakade spänningar) och efter en rejäl träff i huvet så släpte spänningarna och hjälmen bestämde sig för att bli smalare. Tyvärr satt då mitt huve i hjälmen och jag kände hur hjälmen tryckte rejält på huvet från båda sidor. Jag fick panik och försökte slita av mig saken, men den satt verkligen fast. Efter mycket arbete och hjälp av mina kamrater (samt en hel del muntra skratt och kommentarer från åskådarna) så lyckades vi till slut få av hjälmen. Nu när det gått några år så kan jag också skratt hjärtligt åt incidenten .Det finns en historia om sir William Marshall, som efter en tornerspel uteblev från efterföljande bankett. Varande tornerspelets segrare (och tämligen vild av sig) så började man oroa sig för vart han tog vägen, speciellt som tornerspel innebär en viss... skaderisk...
Man hittade honom nere hos en smed, som höll på att få ut honom ur hjälmen. Den hade bucklats så hårt att den inte gick att få av.
Det varierar mellan rustningarna. I vissa rustningar var det inte tanken att man skulle behöva röra sig så mycket, t.ex. har en del rustningar begränsningar på hur högt man kan lyfta armarna.Men du har givetvis rätt - man kunde slå kullerbyttor i dem.
Pratar du om regler? Då kan du mycket väl ha rätt, jag har ingen koll på det, men i verkligheten så kan plåt vara mycket tunnare är härdat läder och fortfarande skydda bättre.Om man har gjort en plåtrustning som är tunnare än härdat läder skyddar den faktiskt mycket dåligt.
Då kan man slå in den med ett vanligt knytnävsslag.
Om vi använder termerna som du angav så handlar det om tunnplåt. Dock blir det aldrig så tunnt som 0,1 utan minimum ligger någonstans runt 0,5 mm. Det är också sällsynt med tjocklek runt 3 mm, men det kan finnas på känsliga ställen, tornerrustningar och muskötsäkra harnesk.Jag är bara lite nyfiken - vad talar vi om för tjocklekar på de plåtrustningar som omtalas i den här debatten? Är det tjockplåt (3 - 5 mm tjock), tunnplåt (0.1 - 3 mm tjock) eller folie (tjockelen är 0.1mm<)? Vore intressant att veta...