Re: Nitarmband
Jag vill inte gå emot varken dig eller Herr Nils och säga att nitläder var ngt som fanns, det tror jag inte på för fem öre.
Däremot så vet jag inte om jag tror att jag kan hålla med om den där hårdrockarkonspirationen, eller iaf inte skylla till 100% på den som Herr Nils gjort någonstans (vet inte hur seriöst den beskyllningen var dock =)
Om jag visste föga om rustningar, jag skulle skapa ett rollspel, och såg på en gammal bild en läderrustning med ett fåtal nitar fastsatt i ett jämnt mönster över rustningen (mest troligt en brigandin(?1) där nitarna höll fast metallstyckena i rustningen) så skulle nog även jag tycka att "det där såg coolt ut, vi lägger till lite nitar och gör en "nitrustning"...
Jag säger inte att det är historiskt korrekt, eller för den delen särskilt praktiskt, men jag tror inte att hela skulden ligger på hårdrockartöntarna *kastar in en gnutta självironi*
Hela detta inlägg bör tas med en nypa salt, en grillpinne och en tallrik pommes frites. Men jag menar vad jag säger!