Hej och välkommen till det här inlägget!
Jag ska nu presentera ett problem som jag redan har en lösning på, men jag vill ha en alternativ lösning, som förhoppningsvis är bättre. Det hela rör sig om hur man ska hantera rustningar i ett skadesystem.
Skadesystemet
Skadesystemet är uppbyggt runt sår och skador snarare än kroppspoäng. När man träffas av en attack, trillar nedför ett stup eller liknande ska man slå ett slag för att se hur illa skadad man blir. Man slår 2T6, lägger till Skadevärdet (som bestäms av vapnet eller vad det nu är man skadas av) och drar av den träffades Tålighet. Summan avläses i en tabell och kan ge ett av följande resultat: Skråma, Lätt sår, Svårt sår, Dödligt sår, Död. De olika sårtyperna kan medföra tre olika typer av komplikationer:
1) Såret ger Chock, som är ett värde som räknas upp från noll. Det värde man har i Chock dras av från alla handlingar man gör. Det blir alltså svårare att handla ju mer Chock man har. Ett Lätt sår ger 1, Svårt sår 2 och Dödligt sår 3.
2) Den sårade måste slå ett chockslag för att se om han kan fortsätta handla. Hans värde i Chock dras av från chockslaget. Det kan leda till att han blir oförmögen att handla i en runda eller slås medvetslös.
3) Den sårade hamnar på en Skadenivå som motsvarar såret. Är man Lätt skadad har man alltid minst 1 i Chock tills skadan läkt. Är man Svårt skadad har man alltid minst 2 i Chock och måste slå chockslag då man gör ansträngande saker. Är man Dödligt skadad har man alltid minst 3 i Chock och riskerar att blöda till döds om man gör ansträngande saker. Skadenivåerna är inte kumulativa. Man kommer aldrig bli Svårt skadad oavsett hur många Lätta sår man får, det krävs ett Svårt sår för det.
Kroppsdelar
Kroppsdelar finns i systemet, men används bara om man siktar på dem. Vid en normal attack skiter man i var på kroppen man träffar, man ser bara till resultatet. Man kan däremot sikta på armar, ben eller huvud, men får då svårare att träffa. Träffar i armar och ben är mindre dödliga, medan träffar i huvudet är mer dödliga och ger mer Chock.
Så vad är problemet
Problemet är rustningar. Som systemet ser ut nu är rustningens funktion att ge ett avdrag på skadeslaget. Rustningen fungerar alltså precis på samma sätt som Tåligheten. En person med Tålighet 7 och en rustning som skyddar 1 tar skada på samma sätt som en person med Tålighet 8. Jag vill att rustningar ska ge någon annan effekt, men har inte lyckats komma på hur den skulle se ut. Några förslag?
(God Jul förresten!)
/tobias
Jag ska nu presentera ett problem som jag redan har en lösning på, men jag vill ha en alternativ lösning, som förhoppningsvis är bättre. Det hela rör sig om hur man ska hantera rustningar i ett skadesystem.
Skadesystemet
Skadesystemet är uppbyggt runt sår och skador snarare än kroppspoäng. När man träffas av en attack, trillar nedför ett stup eller liknande ska man slå ett slag för att se hur illa skadad man blir. Man slår 2T6, lägger till Skadevärdet (som bestäms av vapnet eller vad det nu är man skadas av) och drar av den träffades Tålighet. Summan avläses i en tabell och kan ge ett av följande resultat: Skråma, Lätt sår, Svårt sår, Dödligt sår, Död. De olika sårtyperna kan medföra tre olika typer av komplikationer:
1) Såret ger Chock, som är ett värde som räknas upp från noll. Det värde man har i Chock dras av från alla handlingar man gör. Det blir alltså svårare att handla ju mer Chock man har. Ett Lätt sår ger 1, Svårt sår 2 och Dödligt sår 3.
2) Den sårade måste slå ett chockslag för att se om han kan fortsätta handla. Hans värde i Chock dras av från chockslaget. Det kan leda till att han blir oförmögen att handla i en runda eller slås medvetslös.
3) Den sårade hamnar på en Skadenivå som motsvarar såret. Är man Lätt skadad har man alltid minst 1 i Chock tills skadan läkt. Är man Svårt skadad har man alltid minst 2 i Chock och måste slå chockslag då man gör ansträngande saker. Är man Dödligt skadad har man alltid minst 3 i Chock och riskerar att blöda till döds om man gör ansträngande saker. Skadenivåerna är inte kumulativa. Man kommer aldrig bli Svårt skadad oavsett hur många Lätta sår man får, det krävs ett Svårt sår för det.
Kroppsdelar
Kroppsdelar finns i systemet, men används bara om man siktar på dem. Vid en normal attack skiter man i var på kroppen man träffar, man ser bara till resultatet. Man kan däremot sikta på armar, ben eller huvud, men får då svårare att träffa. Träffar i armar och ben är mindre dödliga, medan träffar i huvudet är mer dödliga och ger mer Chock.
Så vad är problemet
Problemet är rustningar. Som systemet ser ut nu är rustningens funktion att ge ett avdrag på skadeslaget. Rustningen fungerar alltså precis på samma sätt som Tåligheten. En person med Tålighet 7 och en rustning som skyddar 1 tar skada på samma sätt som en person med Tålighet 8. Jag vill att rustningar ska ge någon annan effekt, men har inte lyckats komma på hur den skulle se ut. Några förslag?
(God Jul förresten!)
/tobias