Funderade litet på hur man kan hantera varierade och detaljerade rustningar utan att man behöver specialhantera kroppsdelar genom skademodifikationer, uppdelade kroppspoäng eller träfftabeller.
Vad är då skillnaden på en krigare med ett bra harnesk mot en krigare i sidenskjorta? Båda riskerar naturligtvis livet, men personen med harnesk torde mer sällan få riktigt allvarliga skador eftersom harnesket skyddar särskilt vitala delar. Han bör ha en större fördel än han hade haft om han haft t.ex benskenor.
Så, för att emulera detta:
Rustningen på enskilda kroppsdelar ges ett värde mellan 0 och 10 där 0 är oskyddat och 10 är alldeles extrem rustning. Detta räknas sedan ihop till ett viktat genomsnitt:
(3 * huvudet + h. arm + v. arm + 4 * kroppen + h. ben + v. ben)/11
När ett anfall man träffar med bättre effekt / kvalitet på slaget än 5+genomsnittsrustning så räknas det som en kritisk träff / impale / whatever och ger avsevärt mycket mer i skada än annars.
Så om man t.ex anfaller en person som bara har ett harnesk (5) som ger en medelrustning av 20/11 ~=2 måste man få en effekt av 8 eller mer för att göra en kritisk skada.
Mot en person med full metallrustning skulle det snarare krävas en effekt av 11 eller mer...
Tja, jag vet att det är litet ytligt beskrivet... är det någon som vågar sig på en åsikt trots det?
Jag funderar på att även låta rustningen minska skador, t.ex genom att dra ifrån den från den slutliga skadan, men jag har inte bestämt mig...
Vad är då skillnaden på en krigare med ett bra harnesk mot en krigare i sidenskjorta? Båda riskerar naturligtvis livet, men personen med harnesk torde mer sällan få riktigt allvarliga skador eftersom harnesket skyddar särskilt vitala delar. Han bör ha en större fördel än han hade haft om han haft t.ex benskenor.
Så, för att emulera detta:
Rustningen på enskilda kroppsdelar ges ett värde mellan 0 och 10 där 0 är oskyddat och 10 är alldeles extrem rustning. Detta räknas sedan ihop till ett viktat genomsnitt:
(3 * huvudet + h. arm + v. arm + 4 * kroppen + h. ben + v. ben)/11
När ett anfall man träffar med bättre effekt / kvalitet på slaget än 5+genomsnittsrustning så räknas det som en kritisk träff / impale / whatever och ger avsevärt mycket mer i skada än annars.
Så om man t.ex anfaller en person som bara har ett harnesk (5) som ger en medelrustning av 20/11 ~=2 måste man få en effekt av 8 eller mer för att göra en kritisk skada.
Mot en person med full metallrustning skulle det snarare krävas en effekt av 11 eller mer...
Tja, jag vet att det är litet ytligt beskrivet... är det någon som vågar sig på en åsikt trots det?
Jag funderar på att även låta rustningen minska skador, t.ex genom att dra ifrån den från den slutliga skadan, men jag har inte bestämt mig...