Rustningssystem i grova drag

Joined
27 Sep 2001
Messages
1,512
Location
Uppsala
Kör man någon skillnad på lethal/bludgeoning som skada, är det här ett perfekt tillfälle att använda det. Man blir fortfarande smärtsamt blåslagen med ringbrynja men förhoppningsvis inte skuren.
Skador och läkning är generellt rätt tråkigt i rollspel så jag tänkte försöka designa bort det rätt mycket, speciellt läkning (använda magin i världen). Det är helt enkelt inte kul för en spelare att ha sin rollperson liggande i sjuksängen.

Men, jag har inte bestämt mig om jag vill skilja på skadetyper.

Implementerar du att vapen är olika bra mot rustning också, så att stridshammaren fyller en funktion? Eller åt motsatta hållet, att falchions numera ofta anses vara specialistvapen mot folk utan rustning?
Vapen har egenskaper på liknande sätt som rustningar. Eller egentligen så är vapen ännu mer definierade av sina egenskaper. Men jag tar det i annan post någon annan gång. Har inte kommit lika långt i tankarna där.

Men, stridshammaren kan definitivt har en Egenskap "Pansarbrytande" eller liknande.

Har inte riktigt bestämt mig om vapen ska vara mer färdigspecade eller om även de ska ha ett öppet system i likhet med rustningar så att de kan "byggas ihop" av värden och egenskaper. Eller eventuellt några grundtyper och sedan bygger man utifrån dem.
 
Top