Nekromanti Rustningsterm

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Ett stridssystem arbetar med tre rustningsvärden:
  • Täckning är hur stor del av bärarens kropp som skyddas.
  • Ballistik är hur väl rustningen skyddar mot skjutvapen när den väl träffas.
  • X är skydd mot allt annat: närstridsattacker, explosioner, fall, vissa sorters magi etc.
I Shadowrun heter X "Impact", vilket i nödfall kan översättas till "Anslag". Finns det en bättre svensk term?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
I det fallet att rustningarna har separata värden för olika slags träffar, och det ena kallas ballistikm skulle jag nog använda tex "stöt" som översättning av "impact". Alltså framför allt för att den termen -som iofs är en fullt korrekt, möjlig översättning av impact- också tydliggör vad som (om jag förstår dig rätt) är de två huvudsakliga uppdelningarna.

Sen är det inte klockrent för alla typer av skadeverkningar som täcks in, men det borde fungera.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,304
Chock! Skyddar mot div obehagliga grejer. ;)

Direktträff?

Detta åsido är nog den engelska termen rätt dålig egentligen, det är nog därför den är svåröversatt. Det är dessutom ett ganska lurigt ord. Vad är den gemensamma termen för skydd mot närstridsattacker och explosioner? Ja att slagytan är större än för ballistik kan man ju säga, men utöver det vet jag inte riktigt.. Kanske kan man börja nysta i den änden?
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Tack för svaren och en högst relevant motfråga!

Först, lite om varför det ser ut såhär: Tidigare versioner av samma system delar inte upp skyddet. Det används i olika kampanjer från många olika tidsåldrar och i de äldre använder vi bara ett värde. Det blir missvisande i särskilda fall, men det funkar ungefär fram till dess att skottsäkra västar inte längre av nödvändighet är knivsäkra, från tidiga experiment (t. ex. flera lager bomull) till den definitiva spiken i kistan i och med kommersiell produktion av aramidfibrer. I en sci-fi setting vi ofta spelar i är diskrepansen helt avgörande: stridsrustningar har smidiga fickor med icke-newtonsk vätska som härdar i millisekunder när något rör sig tillräckligt fort. Hindrar kulor, men inte rörelser (eller bajonetter). Så, där vi tidigare haft specialregler är nu planen att ha ett enhetligt system med två separata värden.

"Ballistik" kännetecknas av mycket hög hastighet och måttlig massa koncentrerat till ett litet, hårt objekt. Som jag förstår det bygger "mjukare" skydd på att energin tas upp när materialet deformeras, som en fotboll i målets nät. Den här typen av skydd fungerar sämre mot närstridsanfall.
En kravallrustning skulle ha acceptabel Impact, men ingen vidare Ballistik.
Hårda kompositrustningar skulle illustreras av höga värden i båda dessa.

Det är förstås möjligt att den här indelningen är till större skada än nytta. Jag har alltid alternativet att ge upp och återgå till en liten rad för specialfall jämte det mer generella "Skydd".

Vad tror ni, är det värt att arbeta vidare med Ballistik - Impact (bortsett från termen)?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Detta är vad jag lärt mig, hoppas jag inte blir för långrandig i förklaringen: Alla former av rustningar bygger på att materialet absorberar energi i anslaget, vare sig det är kulor, svärd eller laserstrålar. Däremot finns det en stor skillnad mellan olika vapen, beroende på andra aspekter än den mycket generella beskrivningen.

Till exempel har blankvapen en effekt av att skära i material, som en slags sekundär skadeverkan. Även om vapnet vid första anslag inte bryter igenom pansaret, så kan eggen när vapnet rörs (tex "fullföljande" av hugget, dra tillbaka det etc) skära sönder något, tex en läderrem som håller fast en rustningsdel.

Rollspel brukar inte gå in i detaljer, men om du vill kan du tänka dig att det där sånt som händer som en del av "skadan" i ett system på hög abstraktionsnivå, tex med någon fotm av "hit points" eller liknande.

En egg eller spets koncentrerar anslagsenergin till en liten yta, jämfört med en större anslagsyta som tex från en påk. Men i själva träffen mot en rustning är det ingen annan skillnad. Det är samma mekaniska energi, muskelkraften i armen, som verkar på målet.

Metall är egentligen ett skört ämne, så det främsta skälet att det alls "funkade" var att människor i regel inte är tillräckligt starka för att rakt av hugga sönder det, med råstyrka, om det är välsmitt. Vilket betyder att det har en bra avvägning mellan hårdhet och seghet - det är tillräckligt hårt och tillräckligt segt för att absorbera energin och böjas hellre än brista. I grund och botten är metall ganska olämpligt som rustningsmaterial, eftersom det är så pass hårt att mycket av energin förs vidare.

Metallrustningar har aldrig burits direkt mot kroppen, utan alltid kompletterats med mjuka material som kan ta upp anslagsenergin och fördela den över en större yta. Det är alltså precis samma princip bakom det, som bakom modernare rustningar enligt din beskrivning ovan. Det är bara att nya materialtyper kan specialiseras mot vilket hot som nu är aktuellt - och det är i regel inte svärd. ????

I regel är det du benämner "kravallrustning" ingen specifik rustningsform, utan ett hopplock av lite olika saker. Den mest specifika skyddsutrustningen är en hjälm, antagligen med visir och en sköld, tex en sån där genomskinlig plexiplast-sköld. Den kan kompletteras med tex en skyddsväst, men ofta bara en ordentlig overall. Olika poliskårer har olika slags utrustning där.

Det är riktigt att det idag finns så kallade skottsäkra västar som inte skyddar lika väl mot tex knivattacker. Det är lite beroende på materialet. Det går ju utmärkt att skära i olika kolfibervarianter - vävarna skärs ju till för att ge vösten rätt form. Då handlar det ofta om att anslagsenergin från en kula är så pass hög och förloppet så snabbt, att materialet uppträder med delvis andra egenskaper. Ungefär som när någon dyker från hög höjd och uppfattar vattenytan som "hård", medan den som lungt rör om i vattnet med armen inte alls möter ett hårt motstånd.

Men det är alltså framför allt ett fenomen med vissa moderna material, och vid vapen med ganska hög anslagsenergi.

På så vis håller jag med om att det är helt rätt i en modern eller sf-inspirerad setting, att lägga till egenskapen "ballistik" för den typen av skydd. Men jag skulle inte ge alla rustningar olika värden. Och jag skulle i så fall räkna in åtminstobe moderna pilbågar och alla slags armborst, i ballistiskt skydd. Större är inte skillnaden.

En anledning till att de flesta rustningar, moderna som äldre, suger på att skydda mot fallskador, är att energin då så att säga kommer inifrån. Rörelseenergin finns ju hos den fallande personen. Och det betyder att även om hen har en skyddande klädsel som är lite mjuk just dör kroppen träffar, så är det betydligt ner vikt i en kropp än en kula. All den upplagrade energin innebär mycket mer påfrestning, som rustningen inte alls är designad för att ta upp. Eller som verkar på sätt som ingen rustning i världen kan kompensera för - tex att en led belastas fel.

I vissa spel, där rustningar kan absorbera skada, säger reglerna att de absorberar hälften så mycket vid fallskada. Det kan vara en enkel regel att överväga, istf att göra en tredje grupp, ????
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
416
Location
Lund
Matolo;n145443 said:
Ett stridssystem arbetar med tre rustningsvärden:
I Shadowrun heter X "Impact", vilket i nödfall kan översättas till "Anslag". Finns det en bättre svensk term?
  • Däng
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,304
Konceptet är gjutet för tidsperioder där det är relevant! Frågan är vad man ska köra för ord bara. Stöt var inte alls dåligt faktiskt. Impact är egentligen lite missvisande oxå. Det betyder ju bland annat träff..

Vad gäller scifi kan man ju förstås absolut ha kommit på material som är bra både mot huggvapen och kulor och laser. Eller så är det som i Star Wars, där man antingen går runt i strumplästen eller har på sig stormtrooper-rustning, som inte skyddar mot något alls typ.

I övrigt kan jag bara instämma i Sapients inlägg ovan, många bra tankar.
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
Skulle nog personligen köra på nått i stil med att kalla X för typ "skydd" och ballistisk för "ballistiskt skydd".

Typ:
Täckning
Ballistiskt Skydd
Skydd
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Alternity använde klasserna Low-Impact, High-Impact, och Energy för skadetyper. Jag hade nog översatt dem till låg-kinetiskt, hög-kinetiskt, och energi.
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Kul med så många svar!

Zonk förespråkar en frestande lösning: att bara göra sci-fi-rustningen universell. Spelgrupperna som använder det här ser dock hellre att jag anpassar systemet efter deras världar än tvärtom.

Mirandirs indelning i "Skydd" och "Ballistiskt Skydd" är oklanderligt korrekt (ungefär så brett är ju X). Lite trist att behöva upprepa ett ord, bara.

Staffans Alternity-översättning låter också vettig. Kanske lite för teknisk för att systemet ska kännas enkelt, men principiellt är det nog en bättre indelning. Jag återkommer strax till den.

En tredje grupp, som Sapient skämtar om, skulle kännas som ett misslyckande. Frågan är om det går att komma ifrån, helt. På ett eller annat sätt måste ju de olika typerna av däng representeras, vägas och mätas i systemet. Jag undviker dock gärna bokföring i form av "hit points".

Ballistik känns överlag som en generaliserbar grupp, även med pilar inräknade.
Anledningen till att det är svårt att hitta ett bra namn för X är sannolikt just att gruppen är för spretig till att börja med: väsensskilda fenomen trängs under samma paraply. Därför lutar jag nu åt en återgång till bara "Skydd" och en bokstav i spalten bredvid för ett fåtal specialiserade rustningstyper.

Det ursprungliga problemet med terminologi kvarstår dock: vilka sorters skador ska rustningarna kunna vara specialiserade på?
  • Ballistik (högenergi, grovt: allt snabbare än kastvapen)
  • Kross (lågenergi utan spets/egg: obeväpnat, klubbor etc)
  • Skarp (lågenergi med spets/egg: svärd, pikar etc)
Formatet skulle då bara bli "Skydd 2" för en vanlig rustning, och kanske "Skydd 1 B3" för en väst som skyddar 3 mot Ballistik och 1 mot allt annat. Kan det fungera? Återigen, bättre termer mottages tacksamt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,304
Egentligen är det ju piercing (stickvapen påminner om ballistisk skada litegrann iaf!), crushing, slashing. Men piercing har jag fantamej inte nån riktigt bra översättning på. Stickskada låter så .. tunt. Ja och sen är väl ballistisk skada lite annorlunda ändå. Supermkt effekt på kort tid, sen inget. Stickskada har nog lite mer utdragen effekt-peak oftast. Skulle jag tippa.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Absorbering är ett ord jag tycker låter väldigt bra. Då kan du ha Abs och B.Abs. Sen är det ju bara bestämma att rustningar inte skyddar mot fallskada utom i specialfall (kuddrustning!) ;)
 
Top