Re: Lite koncept
Vad är det (mer exakt) du vill veta?
Det mesta du kan tänkas behöva veta står nog i 'Forensic Pathology' av Bernard Knight
Länk
Det är en lite kortare version än den jag läst, men den ska ju räcka gott till ditt syfte.
Enkelt kan sägas att miljön avgör både hastighet och typ av föruttnelse.
Temperaturen avgör den biokemiska processhastigheten, enl +10->x2 (kommer inte ihåg vad regeln heter). Fryspunkten gör ju naturligtvis att inget händer alls och likaså över 70grader då alla proteiner denatureras.
Fuktighet? I torrt klimat (läs just där liket befinner sig, som just
den del av bostaden liket ligger i exvis) ger en mumifierande verkan, där slutresultatet är som torkat läder (mao hårt och sprött) över skelett nästan utan inre organ, då dessa dunstar.
Fuktigt ger en föruttnelse, i vanlig bemärkelse, här agerar alltså bakterier i högre utsträckning.
I vatten sväller liket fort och ruttnar sedan ungefär som i en fuktig miljö, om inga fiskar äter upp det.
Bakterier finns överallt och föruttnar lik överallt utom i torr eller sur/syrefattig miljö (förutsätter att kroppen är helt omgiven).
Insekter (mest flugor) äter och eller lägger ägg. Flugor har en levnadscykel där ägg kläcks till larver under det första dygnet, larver förpuppas efter 1-2 dygn och sedan har nya flugor och allt börjar om. Temperaturen spelar här stor roll.
Vävnader:
Skelettet blir alltid kvar.
Huden är kvar länge, för alltid om den har kunnat garvas av värme och/eller syra.
muskler och senar ruttnar eller torkar till läderremmar.
inre organ inkl hjärnan ruttnar eller dunstar fortast. Dessa äts också först av insekter.
En kort sammanfattning, således. Har du mer specifika frågor ställ dem gärna. Kursen i rättsmedicin tyckte jag var spännande. Så jag läst lite mer. Jag har en viss om än mycket begränsad erfarnhet av både kliniska och rättsmedicinska obduktioner.