Re: Spell slots
På pappret är jag rätt förtjust i Arcana Uneartheds sätt att balansera förberedd magi med spontan flexibilitet. I korthet kan man säga att AU-magiker fungerar ungefär som sorcerers som får byta ut sina spells varje dag (det stämmer inte exakt med siffrorna, men på ett ungefär). En dag kan alltså en level 2-magister ha mudball, lesser transfer wounds, conjure energy creature och harden förberedda, medan han nästa dag i stället har mind stab, touch of fear, wind churn och animate weapon. Oavsett vilket, kan han använda dessa totalt tre gånger på en dag.
För att göra det ännu mer flexibelt så kan man använda de flesta formler på tre olika styrkenivåer: den normala, förminskad, och förhöjd. En förminskad formel kostar en nivå lägre att lägga, medan en förhöjd kostar en nivå högre. Så om vår 2:a nivåns magister har en mudball förberedd kan han antingen använda den normala effekten (måste lyckas med ett träffslag, 1d8+level (max +5) i jord- och vatten-skada, förblindar i en runda) och lägga en 1:a nivåns spell slot, eller den förminskade effekten (träffslag, 1d6 i skada, inga extraeffekter) och en 0:e nivåns spell slot. Om han vore 3:e nivån och därmed kunde lägga 2:a nivåns formler skulle han även kunna använda den förhöjda formeln (1d8 i skada plus 1d8/2 levels), fast då kostar det ju en 2:a nivåns spell slot.
Som om inte denna flexibilitet vore nog så kan man växla in 3 stycken slots mot en på en nivå högre, eller en slot till 2 på nivån nedanför. Dessutom är AUs metamagi mer flexibel, och de flesta effekterna höjer inte formelns nivå utan använder i stället en extra komponent eller kostar "laddad formel" (laden spell), alltså att formeln kostar två slots i stället för en.
Edit: Med "på pappret" menar jag att systemet låter bra, men jag har inte själv testat det i skarpa situationer.