Nekromanti Ryan Dancey gör D&D lättare

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Inte jag heller

Ska man ha böckerna som referensverk är det väldigt smidigt att ha alla besvärjelser samlade och i bokstavsordning.
Men det kan du väl ändå inte ha. Det lär ju finnas en miljon nya besvärjelser i andra produkter, som inte finns med i PH.

Jag skulle framför allt inte ha velat se PH nedskuren för att få med en massa skräp om hur man spelleder rollspel och bygger egna världar.
Du ser nog på PH på samma sätt som Wizards själva verkar göra: att det ska vara ett komplett referensverk med rollspelsregler. Att lära sig hur man spelar rollspel får man göra någon annanstans. (Med någon form av adventure game-introduktion antar jag.) Jag ser på PH som en bok som borde vara ett kompett rollspel, inklusive regler för karaktärsutveckling och hur man gör, så att eventuella nybörjare slipper ta reda på det på något annat ställe. Jag gillar pedagogik!

Däremot tycker jag att fler svenska företag borde göra som WotC istället för att ge ut böcker som gör att man måste slå efter stridsregler i två olika böcker.
Nu blev jag nyfiken. Vilket svenskt spel har mer än en regelbok?

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Inte jag heller

Tja, gamla D&D Expert. Har för mig att Mutant 2 också hade två regelböcker.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Elegans och enkelhet

I det lilla projekt jag sitter med (som säkert aldrig blir klart) är jag tvärtom förvånad över hur enkelt det är att skapa nya saker att sticka in i systemet, som nya klasser, nya förmågor, feats och spells. Om man följer de konventioner som finns. Då är det elegant och enkelt.

Men att ändra systemets grundläggande funktioner som levels och hp-paradigmet, det blir genast finurligare om man inte vill använda de verktyg som WotC redan bestämt att man ska använda, vilket man inte alltid vill. Man inte bara behöver en vettig regel, utan även måste ta hänsyn till hur den påverkar systemet i stort. Då blir det genast krångligt... en radikal ändring av hp-utdelningen påverkar monstren och det påverkar erfarenhet och det påverkar level-progression... och så vidare.

Själv känner jag mig som speldesigner mer utmanad av detta än av att ändra i BRP eller WFRP. Det är liksom ingen sport... :gremgrin:

Jag har utforma en teori om att alla rollspel som vill bli väldigt populära ska vara krångliga, omfattande, stridsorienterade och gärna ha halvtaskigt språk. Då jävla flockas rollspelarna runt spelet för att de blir utmanade av att rätta det som är fel. Om man presenterar ett elegant, litet och kort spel, spelar rollspelarna det, tycker det var kul och lägger det på hyllan för att göra nya strids-feats till D&D. :gremlaugh:

M.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Tja, gamla D&D Expert. Har för mig att Mutant 2 också hade två regelböcker.
Jo, jag vet; jag menade ett spel som getts ut i modern tid. (Dessutom fanns alla stridsregler i samma bok, både i DoD Expert, Mutant 2, Chock och SRR, som samtliga hade fler än en regelbok.)

Och i fallet med EDD och M2 fanns alla grundreglerna i en bok. EDD och M2 var expansioner och ska man börja tala om sådana misstänker jag att man kan slå upp stridsregler i över 100 böcker till D&D d20.

/tobias

Troberg

Sinister eater

Jo, jag vet; jag menade ett spel som getts ut i modern tid.
Insinuerar du att jag är en föråldrad dinosaur?

I så fall kanske Mekanurg kan göra stats på mig?

Troberg

Sinister eater
Re: Elegans och enkelhet

Jag har utforma en teori om att alla rollspel som vill bli väldigt populära ska vara krångliga, omfattande, stridsorienterade och gärna ha halvtaskigt språk. Då jävla flockas rollspelarna runt spelet för att de blir utmanade av att rätta det som är fel. Om man presenterar ett elegant, litet och kort spel, spelar rollspelarna det, tycker det var kul och lägger det på hyllan för att göra nya strids-feats till D&D.
Ansikta det, det är det gnälliga hjulet som får fettet.

Vill man ha en aktiv kommunity så ska man peta ihop något som funkar, men bara nätt och jämt. Detta gäller inte bara rollspel. Då har folk något att prata om utan att behöva tänka så djupt.

Om man däremot gör något som bara funkar som det ska och inte krånglar så är alla nöjda och det blir ingen diskussion. Jag vet flera programvaror som är så (Däribland är det några som jag med viss stolthet kan säga att jag ligger bakom. Användarträffar och referensgruppsmöten tenderar att bli "Allting är jättebra, vad blir det till lunch?").

Det bästa är naturligtvis om man tar det bästa från båda världarna. Amerikanska sportbilar är populära att diskutera, trots att de är väldigt pålitliga, däför att de är otroligt tacksamma att modifiera efter sin egen smak. Man har en bra grundmaskin som med lite eget plockande lätt kan göras till ett vrålande monster. Om man jämför detta med tex tyska eller italienska sportbilar som är mer eller mindre färdiga ur lådan och man antingen gillar dem eller köper en annan så är det stor skillnad.

Apropå vrålande monster, kolla på följande bilder. De visar en orgel, gjord med pulsjetmotorer som arbetar på olika frekvenser. En pulsjet låter cirka 150 dB, tillräckligt för att marken ska skaka. Tänk er en hel orgel, som dessutom sprutar eld! Jag skulle vilja höra riffet från Smoke on the Water på den...

Jag misstänker att jag började närma mig OT på slutet. Se det som allmänbildning.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Insinuerar du att jag är en föråldrad dinosaur?

I så fall kanske Mekanurg kan göra stats på mig?
No thanks. That would cause too much sanity loss. :gremcool:

Troberg

Sinister eater

No thanks. That would cause too much sanity loss.
Kom igen, du vet att innerst inne så vill du ha med en Grymmosaurus Rexx! (Och ja, det var avsiktligt med två X, även om antagligen bara programmerare ser det roliga i det.)

Foggmock

Myrmidon

...eller kanske Drakar och Demoner 6 som numera ståtar med tre grundregelböcker (förbättringar och revideringar) på ungefär lika många år. Fast de böckerna är inte beroende av varandra, tacka fan för det.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eftersom... (OT)

...den Reviderade upplagan ersätter den första regelboken, är det fortfarande bara två böcker i den aktuella serien. Om vi räknar tidigare upplagor ska vi väl i ärlighetens namn erkänna att DoD har haft.. tja... en massa regelböcker. Samma med Eon, till exempel.

M.

Shaggy

Swordsman

Men det kan du väl ändå inte ha. Det lär ju finnas en miljon nya besvärjelser i andra produkter, som inte finns med i PH.
Kanske det, men de som finns i grundreglerna räcker rätt långt. Jag har inte haft behov av mer. Det är i vilket fall som helst en referens mindre att titta i.

Tja. Drakar och demoner och Eon exempelvis. Extraregler för strid tillkommer i Expert respektive Vapenmästaren. I D&D finns alla regler för strid i PH (särskilt i 3.5 strukturerade på ett mycket bra sätt).

Shaggy

Swordsman

Sen vet jag f ö inte om jag tycker att de flesta svenska rollspel har särskilt mycket av regler för karaktärsutveckling heller. Det som finns är tips om hur man spelleder och sådana återfinns i DMG.

Shaggy

Swordsman

Öh. Nej. Expert var inte en komplett uppsättning regler. Grundreglerna för strid fanns bara i grundboken.

Såvitt jag vet har inte WotC gett ut stridsregler i någon annan bok än PH. Det var liksom själva poängen.

Shaggy

Swordsman

Var det kompletta expanderade stridsregler i en enda bok i Mutant? DSM. Det minns jag inte. Så var det inte i DoD3 i a f. Ville man köra med Experts stridsregler (träffområden i första hand) så hade man två böcker att titta i.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nu är vi OT

Tja. Drakar och demoner och Eon exempelvis. Extraregler för strid tillkommer i Expert respektive Vapenmästaren. I D&D finns alla regler för strid i PH (särskilt i 3.5 strukturerade på ett mycket bra sätt).
Nej, alla regler du BEHÖVER för att utföra en strid finns i grundregelboken till båda spelen. Däremot finns det andra böcker som innehåller extraregler som man frivilligt kan VÄLJA att använda.
Finns det verkligen ingen annan bok till D&D som innehåller stridsregler?

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja, det är ni...

...och jag tror inte det är en bra idé att diskutera det ni diskuterar nu, även om det inte spårar ur. Om ni vill kan jag skicka iväg deltråden till något annat forum, men jag ser helst att ni lägger ner den här biten nu snart.

Shaggy

Swordsman
Re: Nu är vi OT

Jodå, det gör det säkert, men ingen som är utgiven av WotC själva såvitt jag vet. Poängen är ju att PH ska innehålla allt i regelväg.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Ehm.

För att det inte är d20 eller D&D längre, utan böcker generellt? Jag är resonlig, så visar ni mig var ni diskuterar det som ska diskuteras så är det lugnt, men jag tycker att diskussionen skulle må bättre på rollspelforumet där fler kan vara med att diskutera.