Nekromanti Rycka loss D20's grundstenar

solvebring

Superhero
Tja, nu kanske folk tycker att levelsystemet och allt vad levels innebär är D20's grundstenar, men det är hur som haver inte det jag vill åt.

Det jag skulle vilja göra är att ta bort allt vad levels heter och allt som kommer med det. Jag vill bara komma åt vad dess rollperson i grunden består av och själva resolutionen. BRP är nämligen lite trist när man når FV 20+ och det är trist vad gäller stridssystem och skit. Bara det att slå för pareringar och skit är högst osmidigt.

Nu vet jag inte om jag minns rätt, för jag har bara spellett D&D 3.5 två gånger och det är alltså hela min karriär med spelet. Och nej, jag har inte öppnat böckerna igen (ännu), för jag skulle vilja diskutera detta lite mer kunniga själar först.

Nå, jag skulle vilja ha abilities, skills, attackbonus-skiten, AC och sådant från D20 och helt enkelt en rollperson som utgår från detta och på den en resolution a la "Rulla 1D20, så över svårighetsgraden för att lyckas!" Och sedan så... Ja, sedan vill jag inte ha så mycket mer. Inget krångel, inga figurer. Bara den smidiga biten som egentligen handlar om reslutionen och grundslagen. Tanken är faktiskt att köra med gammalt hederliga erfarenhetspoäng på det, helt utan levels och kort sagt "Drakar & Demoner fast med D20's grundstenar".

Existerar det redan något liknande?
Om inte, är det då möjligt att skapa liknande med framgång eller i alla fall duglig spelbarhet?
Vad bör jag tänka på?

Förövrigt vill jag undanbe mig klagomål, arga utrop och D&D-propaganda. Hade jag velat bråka om D&D är ett bra spel för alla eller inte eller spel just D&D hade jag gjort det förra eller senare om det nu var det jag ville.

Krille

Super Moderator
Det finns nästan i alla fall: T10-systemet är ungefär det där. Fast tärningen är hälften så stor (men dubbelt så bra).

solvebring

Superhero
Krille said:
Det finns nästan i alla fall: T10-systemet är ungefär det där. Fast tärningen är hälften så stor (men dubbelt så bra).
Okej, kollar gärna in det (igen för det var nog ett par år sedan sist). Ska jag dyka ned i Skymningshem eller har du möjligen en sexig PDF med systemet i sin helhet fast lösryckt utan att det är skrivet utefter ett specifikt spel?

Krille

Super Moderator
solvebring said:
Okej, kollar gärna in det (igen för det var nog ett par år sedan sist). Ska jag dyka ned i Skymningshem eller har du möjligen en sexig PDF med systemet i sin helhet fast lösryckt utan att det är skrivet utefter ett specifikt spel?
Inte PDF, men väl en editerbar och klippåklistrabar RTF.

Den är dock lite gammal - det har skett en del utveckling sen sist i och med Blå Himmel. Fast Andra Imperiet är ännu äldre.

solvebring

Superhero
Krille said:
solvebring said:
Inte PDF, men väl en editerbar och klippåklistrabar RTF.

Den är dock lite gammal - det har skett en del utveckling sen sist i och med Blå Himmel. Fast Andra Imperiet är ännu äldre.
Okej, men då tackar och bugar jag och kollar in det här. Kommer säkert med frågor; antingen i en T10-tråd eller per PM.

anth

Vetefan
Jag försökte modda bort levels från d20 i ungefär 5 år innan jag gav upp och gick över till GURPS4 istället.

Jag har även diskuterat frågan både här på rollspel.nu och på EN World - och ännu har jag inte sett någon fungerande lösning.

Jag hjälpte sedan en kompis i ett år då han försökte göra samma sak - innan han också gav upp. Hjälpen bestod mestadels i kommentaren: "Already tried that, it didn't work."

Det hindrar inte att jag kommer att följa den här tråden med spänning för att se om någon plötsligt lyckats göra det som ingen lyckats med på 10 år. :gremlaugh:

Mitt konkreta förslag:
Vänd på problemet.
Utgå från en BRP-klon och försök göra den så lik d20 som möjligt - jag rekommenderar starkt RQ2 från Mongoose.

Botulf

Hero
Jag har funderat på det också. Egentligen så finns väl nästan det man behöver redan där för att göra det.

Om man bara kommer på ett simpelt köp system för att höja skills, spells, köpa HP och Feats(om man vill ha dem).

Kanske bara sätta en xp nivå man måste nå. Säg 1000 xp bara som exempel. Med dessa exp kan man köpa någon grej som man egentligen skulle få när man går upp i Level. Man kan ju använda ramarna för en level men inte behöva vara hårt bunden till dem. Typ en extra Hit Die och efter 10 HD så får man bara den vanliga bonusen som man skulel fått efter reglerna om man använt levels.

Cthulhu D20(eller snarare Lovecraft Country böckerna) lade till att man helt enkelt kan höja skills/feats utan att gå upp i level. Tre månaders träning = +1 i en skill eller en ny feat... tror jag. Får kolla upp. Fixar man något liknande för Hit Die, Spells och förmågor är man väl nästan där.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Existerar det redan något liknande?
Njae.

Om inte, är det då möjligt att skapa liknande med framgång eller i alla fall duglig spelbarhet?
Det borde det vara. Precis som Krilles T10 finns det en hel hög andra system* som har samma bas för resolution (egenskap + färdighet + tärning vs. svåriget), men löser andra saker helt annorlunda.

Vad bör jag tänka på?
Tja, den stora stora frågan är ju om målet är att det här systemet fortfarande ska passa ihop med d20 så man kan använda varelser och grejer därifrån, osv. För … det tror jag är svårt. Jag tror det är mycket mindre klurigt att i princip bygga ett nytt spel med delarna du plockar ut.

* Fuzion (Artesia, Bubblegum Crisis, första versionen av Usagi Yojimbo), CODA från Deciphers spel (t.ex. Lord of the Rings), tredje utgåvan av Big Eyes, Small Mouth, etc.

Sapient

Swashbuckler
Sen vi diskuterade det kort i vrållådan, har jag funderat på vad du vill nå.

Om jag fattar det rätt, är det dels så att du tycker BRP har en del svaga punkter, tex att hantera FV-värden över 20, och dels så att det finns vissa drag hos D&D du gillar, tex den genomgående och enkla mekaniken.

Problemet är att även om det finns viss överlappning mellan dessa, så är det inte så enkelt att bara byta rakt av, för överlappningen är inte fullständig...

Jag tyckte först det lät som du var inne på ett D&D utan levels, eller iaf få, och rekommenderade E6. Men nu tycker jag det verkar mer komplext.

Du kanske har tur med Krilles tips dock. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Jag fattar inte exakt vad du föreställer dig egentligen, men jag tycker du ska läsa Dungeon World.

http://www.dungeon-world.com/index.php/downloads/

(Dungeon World: Hela spelet. Kostar lite pengar.
Dungeon World hack: Hela spelet, men du behöver ha läst Apocalypse World för att det ska funka. Gratis.
Basic Dungeon World: Som "The Red Box", en liten introvariant av spelet. Gratis.)

solvebring

Superhero
Tja, det jag vill ha är att kunna spela typ Drakar & Demoner och allt sådant där fast med schysstare mekanik, vilket jag tycker finns i D20.

Edit: Låter detta vara svaret till alla dem som mer eller mindre fortfarande undrar vad jag menar eller vill.
... Alltså, jag lirar gärna gammal svensk fantasy bortmellan, det har trots allt sin charm och de flesta jag spelar med gillar DoD och liknande väldigt mycket, fast jag själv börjar bli lite trött på BRP. BRP är bra men bara inom sin egen snäva ram. Det kan kännas lite klumpigt, om inte annat tjatigt. Jag har fått känslan av att D20's grund är najs. Ska dock ta en titt på Krilles. system nu då, så klart.

DeBracy

• De sex klassiska grundegenskaperna, saves, grunddelarna för strid (attack, försvar, initiativ) från DnD. Jag skulle ha skippat det klassiska 3-18 och bara använt modifiers direkt som i True20.
  • Yrken/klasser som ger några startfärdigheter att välja på, en attackbonus, saves, etc., samt eventuella övriga förmågor.
  • Livspoäng utifrån Lemurias modell: 15 + modifikation från Constitution/Fysik/Tålighet (11-19) i utgångsläge.
  • Magisystem … ids jag inte bena ut på rak arm. Kanske nåt i stil med WFRP2: man får automagiskt alla formler inom magiskolan man kan, och kan försöka sig på alla, men vissa har helt klart för hög svårighet för en nyskapad rollperson.
  • Sakerna man kan höja med erfarenhetspoäng är väl (billigast till dyrast) färdigheter, saves, attackbonus och grundegenskaper.

solvebring

Superhero
  • De sex klassiska grundegenskaperna, saves, grunddelarna för strid (attack, försvar, initiativ) från DnD. Jag skulle ha skippat det klassiska 3-18 och bara använt modifiers direkt som i True20.
  • Yrken/klasser som ger några startfärdigheter att välja på, en attackbonus, saves, etc., samt eventuella övriga förmågor.
  • Livspoäng utifrån Lemurias modell: 15 + modifikation från Constitution/Fysik/Tålighet (11-19) i utgångsläge.
  • Magisystem … ids jag inte bena ut på rak arm. Kanske nåt i stil med WFRP2: man får automagiskt alla formler inom magiskolan man kan, och kan försöka sig på alla, men vissa har helt klart för hög svårighet för en nyskapad rollperson.
  • Sakerna man kan höja med erfarenhetspoäng är väl (billigast till dyrast) färdigheter, saves, attackbonus och grundegenskaper.

solvebring

Superhero
Arvidos MC said:
Jag fattar inte exakt vad du föreställer dig egentligen, men jag tycker du ska läsa Dungeon World.

http://www.dungeon-world.com/index.php/downloads/

(Dungeon World: Hela spelet. Kostar lite pengar.
Dungeon World hack: Hela spelet, men du behöver ha läst Apocalypse World för att det ska funka. Gratis.
Basic Dungeon World: Som "The Red Box", en liten introvariant av spelet. Gratis.)
Låter helt klart ursweet, fast jag har alla redan massor av spelböcker jag ännu inte hunnit läsa, bland annat AW som jag lovat dig att ta en kik på och säga vad jag tycker. Så med andra ord låter det här jättetrevligt, men jag ska nog försöka att inte dra på mig än fler spel just nu, tror jag. Beställde ju just The One Ring förövrigt. :gremtongue:

Sodivra

Champion
Kanske ska förklara Dungeon World lite bättre...

Dungeon World
d20 + värde: Nej*
Klasser: Ja
Levels: Ja
Stats: Ja
Moves: Ja
Skills: Nej
Feats: Nej
Härledda världen och annat pyssel: Nej
Statblocks: Nej**
Impro: Ja

* Slå 2d6 + stat när du gör en move. 0-6: spelledaren ger dig trubbel, 7-9: framgång med en komplikation, 10+ ren framgång.

** Så här ser ett monster ut:
Ankheg
Burrowing insects that prefer to wait below ground for their unsuspecting pray to pass overhead.
Instinct: To undermine

✦Tunnel under, throwing those above to the ground
✦Burst from the earth
✦Leave a tunnel to an important location
✦Spray forth acid, eating away at metal and flesh
Level 3, 15 HP, 4 Armor, 8 damage (mandibles)

DeBracy