Ryggsäckar och Äventyr

God45

#PrayersForBahakan
Ryggsäckar och Äventyr
Det här är ett standard fantasiäventyrs spel. Men äventyrarna man spelar i det skiljer sig inte alls från varandra förutom i vilken utrustning de har med sig. Alla karaktärer kan göra saker en normal person kan göra. Vissa saker kan man inte göra om man inte har rätt utrustning, till exempel öppna låsta dörrar.

Alla äventyrare kan bära 3 föremål. Varje äventyrare börjar med 1 föremål.

Handla: Ett föremål kan köpas för 1 guldmynt hos en handlare. Guldmynt räknas som ett föremål i ryggsäcken.

Magiska föremål: Vissa magiska föremål är bättre än de normala föremålen man kan köpas. Sådana föremål kan bara hittas ute på äventyr.

Strid: Karaktärer kan röra sig 30 fot och göra en till sak. De kan anfalla monster inom 5 fot. Om de anfaller någon orsakar de 2 skada på personen eller monstret de anfaller. Äventyrarna börjar och sedan är det fiendens tur. Orsakas en äventyrare 4 skada under en och samma strid dör de.

Monster: har ett värde i hur mycket skada de gör och hur mycket skada de tål innan de dör. Vissa monster gör saker som människor inte kan, till exempel kan vissa monster flyga.

Exempel monster:
Spöke - Orsakar 1 skada med en attack. Kan lida 3 skada innan det dör.

Grisdemon - Orsakar 2 skada med en attack. Kan lida 2 skada innan den dör.

Satanisk katt - Orsakar 1 skada med en attack. Kan lida 4 skada innan den dör. Kan förstöra ett föremål som en äventyrare bär med sig.

Liten arg drake - Orsakar 2 skada med en attack. Kan lida 1 skada innan den dör. Flyger så kan bara skadas av en pilbåge eller en flygande äventyrare.

Föremål:
Guldmynt - Kan växlas mot ett annat föremål hos en handlare.

Sköld - Varje attack gör att äventyraren lider 1 skada mindre.

Pilbåge - Äventyraren kan skada monster som är upp till 30 fot bort.

Svärd - Äventyrarens attacker inom 5 fot orsakar 2 skada.

Låsdyrk - Äventyraren kan öppna låsta dörrar.

Lampa - Äventyrarna kan se i mörka områden.

Ordbok - Äventyraren kan tala med monster och andra icke-mänskliga varelser.

Magibok - Äventyraren kan förstå vad magi gör och ifall de kan påverka något magiskt de hittar.

Handskar - Äventyraren kan hantera farliga föremål utan att lida effekterna av att röra dem.

Piller - Om en äventyrare dör kan de ges ett piller inom de närmsta minuterna. Då kommer de tillbaks till liv.

Änterhake - Äventyraren kan klättra upp eller ned för saker.

Exempel magiska föremål:
Magnet - Om äventyraren kan se ett guldmynt kan de dra det till sig över långa avstånd.

Vingar - Äventyraren kan flyga lika snabbt som en äventyrare kan gå.

Magiskt svärd - Äventyrarens attacker inom 5 fot orsakar 3 skada.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Förstår jag rätt om jag tänker så här:

Jag kommer till den inre helgedomen i ruinerna, på altaret ligger 2 guldmynt. OM jag vill ta med dessa två guldmynt till staden för att byta ut mot andra föremål behöver jag lägga av mig två andra föremål, eller be en annan äventyrare bära några föremål åt mig i dennes ryggsäck?

Jag gillar enkelheten och ser hur jag ganska enkelt skulle kunna spela det med en medspelare där vi tillsammans improviserar fram ruiner som går att utforska i civilisationens utkant som de äventyrslystna vandrare våra rollpersoner är.

God45

#PrayersForBahakan
Förstår jag rätt om jag tänker så här:

Jag kommer till den inre helgedomen i ruinerna, på altaret ligger 2 guldmynt. OM jag vill ta med dessa två guldmynt till staden för att byta ut mot andra föremål behöver jag lägga av mig två andra föremål, eller be en annan äventyrare bära några föremål åt mig i dennes ryggsäck?
Ja, om du har 3 föremål med dig så kan du inte bära mer. Så då måste du lägga av dig 2 föremål om inte någon annan har en möjlighet att bära dem.

Jag gillar enkelheten och ser hur jag ganska enkelt skulle kunna spela det med en medspelare där vi tillsammans improviserar fram ruiner som går att utforska i civilisationens utkant som de äventyrslystna vandrare våra rollpersoner är.
Tack :)

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Jag tror det som jag uppskattar är att systemet så tydligt arbetar med begränsningar och att begränsningar är kärnan. Jag saknar ibland detta i andra rollspel, särskilt då begränsningar är en extremt bra katalysator till kreativitet. Just den detaljen fångade mitt intresse väldigt snabbt, sen är det väldigt avskalat vilket även tilltalar mig något extremt :gremsmile: