Lambendil
Veteran
- Joined
- 1 Jun 2017
- Messages
- 197
Jag sitter för närvarande och putsar på de sista delarna av mitt rollspel Celenias Skuggor och funderade precis lite på det här med rykte och anseende. I många spel så finns det överhuvudtaget inte alls med utan är mer tänkt att rollspelas. Då Celenia utspelar sig i en mid-fantasy medeltidaaktig värld (ca 1000-talet motsvarande) så är rykte något som absolut är viktigt. Ens anseende påverkar hur bra "tumme" man har med dem i maktposition och kan avgöra såna saker som pålitlighet för utfärdanden av lån eller dylikt.
Därför funderade jag på att ha Rykte och Anseende som två olika värden på rollformuläret. Där Rykte avgör hur vida spritt ditt Anseende är och Anseende är vad folk tycker om dig och hur tungt ditt ord väger. Tanken är då att man, när det kan spela roll, slår först mot Ryktet för att se om personen känner till eller känner igen rollen, medan Anseendet sedan helt enkelt är ett värde som påverkar sociala interaktioner. Ungefär som en bonus/avdrag på Köpslå, Förhandla, Övertala etc etc.
Hur har ni löst det i era spel? Har ni spelat något spel där man hanterat rykte på ett riktigt bra sätt? Dela med er!
Därför funderade jag på att ha Rykte och Anseende som två olika värden på rollformuläret. Där Rykte avgör hur vida spritt ditt Anseende är och Anseende är vad folk tycker om dig och hur tungt ditt ord väger. Tanken är då att man, när det kan spela roll, slår först mot Ryktet för att se om personen känner till eller känner igen rollen, medan Anseendet sedan helt enkelt är ett värde som påverkar sociala interaktioner. Ungefär som en bonus/avdrag på Köpslå, Förhandla, Övertala etc etc.
Hur har ni löst det i era spel? Har ni spelat något spel där man hanterat rykte på ett riktigt bra sätt? Dela med er!