Nekromanti Rykte i Eon VI

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
I Eon (i alla fall i 3an) så fanns det rykte som man kunde höja och kolla hur långt en karaktärs rykte har spridit sig. Det fanns lite modifikationer för avstånd och annat.

Jag har inte hittat något liknande i Eon VI, är tanken att detta ska skötas på något annat sätt än regeltekniskt eller har jag missat något?
Kan man få till det som en utmaning på något bra sätt.


Min tanke är annars att räkna det som en färdighet som man har 2T6 i grund på:

För att kolla om någon annan känner till ditt namn.

Svårigheter:
6 - Samma stad
10 - Närliggande städer
14 - Hela landet
18 - Grannländer (städer nära gränsen till ditt)
22 - Grannländer
24 - Länder längre bort
28 - Avlägsna länder

Modifikationer på svårighet:
+4 - Du är underklass, de är medelklass
+8 - Du är underklass, de är överklass
+4 - Du är medelklass, de är överklass
+2 - De lever i en "primitiv" kultur
+2 - De är ifrån en främmande kultur
+4 - Du har aktivt försvårat att andra ska känna sin riktiga identitet

-2 - Du är medelklass, de är underklass
-6 - Du är överklass, de är underklass
-4 - Du är överklass, de är medelklass
-4 - Du har utfört handlingar som det har pratats om
-8 - Du har utfört stordåd
-1 - Du har rest mycket
-1 - De har rest mycket
-1 - Du har ett värv som underhåller
-4 - Du är kunglighet/regent/kejsare

Vilka fler modifikationer kan finnas?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Ser bra ut! Fast, har man grund i rykte? Jag tänker mig att det kan fås som ett kännetecken senare? Möjligen till och med att man kan få olika rykteskännetecken. Typ, bråkstake 3T6,rebell 2T6 eller hjälte 4T6?

Så om rollpersonen säg, kissar på en kyrka och någon ser det så kanske ryktet sprider sig och rollpersonen får ett nytt kännetecken "Känd som hädare" på 2T6
Om rollpersonen istället, dräper ett farligt monster och räddar en trebarnsfamilj så får denne kanske "Hjälte" på högre grundvärde.

//Telephalsion spekulerar.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Telephalsion said:
Ser bra ut! Fast, har man grund i rykte?
Ja någon grund som person borde man ha tycker jag men då att det kanske är kopplat till ditt namn och värv. Känner folk till Carlos muraren ifrån Jargiska provinsen Merun?

Telephalsion said:
Jag tänker mig att det kan fås som ett kännetecken senare? Möjligen till och med att man kan få olika rykteskännetecken. Typ, bråkstake 3T6,rebell 2T6 eller hjälte 4T6?

Så om rollpersonen säg, kissar på en kyrka och någon ser det så kanske ryktet sprider sig och rollpersonen får ett nytt kännetecken "Känd som hädare" på 2T6
Om rollpersonen istället, dräper ett farligt monster och räddar en trebarnsfamilj så får denne kanske "Hjälte" på högre grundvärde.
Detta gillar jag skarpt, Carlos muraren känner få till men Carlos hjälten som räddade en vilsen adelsman som vandrat in i fel kvarter pratas det om.

Sedan så borde det gå att få till någon snitsig regel om att desto längre bort desto mer förvriden blir historien om det fortfarande pratas om det vill säga.

Modifikationer på svårighet - om känd för händelse:
+1 för varje år sedan händelsen inträffade

Om slagen lyckas att någon känner till karaktären så kan ytterligare ett slag slås för att se hur sanningsenligt ryktet är eller hur mycket det har förvrängts. Lyckas det slaget så pratas det om rätt saker men om det misslyckas så har nästan allt ändrats till bättre eller värre.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Kräv ökande antal övertag för sanningsenlig återberättning?
Grannbyn kräver inga övertag, men därefter krävs ett övertag för att historien inte ska ha förvanskats.

"Hörde du om Carlos? Han räddade Baronen från två Tiraker!"
"Är det samma Carlos som räddade en Hertig från tjugo Tiraker?"

Kanske också införa regler för att "marknadsföra sig som hjälte, och möjligheten att sno cred för andras dåd!
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Telephalsion;n153299 said:
Kräv ökande antal övertag för sanningsenlig återberättning?
Grannbyn kräver inga övertag, men därefter krävs ett övertag för att historien inte ska ha förvanskats.

"Hörde du om Carlos? Han räddade Baronen från två Tiraker!"
"Är det samma Carlos som räddade en Hertig från tjugo Tiraker?"

Kanske också införa regler för att "marknadsföra sig som hjälte, och möjligheten att sno cred för andras dåd!
Ja det är nog en snygg lösning på det och man får med det i samma slag.

Detaljrikedom och sanningsenlighet (antal övertag):
0 - Inga detaljer eller så är dessa direkta osanningar/överdrifter
1 - Få detaljer och stor risk för osanningar/överdrifter
2 - En hel del detaljer och det mesta stämmer även om överdrivet
3 - De flesta viktiga detaljerna och inte allvarligt överdrivna
4 - Nästan alla detaljer även mindre sådana och nästan inga överdrifter
5 - Väldigt nära sanningen även om små detaljer är fel/överdrivna
6 - Så nära sanningen utan överdrifter som det går, som om karaktären skulle ha berättat det själv
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Kanske också införa regler för att "marknadsföra sig som hjälte, och möjligheten att sno cred för andras dåd!
Ja skulle kunna lägga till modifikationer för att ofta hänga med personer som har större rykte.

Tänkte även lägga till att det är enklare att hålla koll på personer inom samma värv
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Gjorde om ovanstående till att ha formen som en utmaning istället, bara att tycka till. Verkar svårigheterna och modifieringarna rimliga?

Rykte som utmaning
Allt är ett rykte om sig, vissa saker och personer har även flera, för att ta reda på om andra personer känner till detta så kan regler för utmaningar användas. Hur svårt slagen är beror på hur långt bort man vill se att ryktet har spridit sig.
SituationSvårighet
Inom samma stad6
Närliggande städer10
Hela landet14
Grannländer (städer nära gränsen till ditt)18
Grannländer22
Länder längre bort24
Avlägsna länder26


Låst slag: Kännetecken, värv eller lämplig expertis som används som grunden för personens rykte. Detta kan vara positivt eller negativt.

Lämpliga slag: Heraldik, kulturkännedom eller annat som direkt kan kopplas till den miljö som personen är känd inom.

Utfall
Endast om kontroll är 3 eller mer så har personens rykte nått de aktuella kretsarna och personerna som utmaningen anser. Notera dock att även om utfallet get mycket kontroll så kan det handla om att det som känns till är rykten, även osanna sådana om det t.ex. rör sig om forna legender, föremål, platser eller liknande där ingen känner till sanningen.

0 Kontroll: Katastrof, ingen information om karaktären, sant eller osant är känt. Detta kan i värsta fallen leda till pinsamma situationer där personen i fråga görs till åtlöje för att försöka vara någon av vikt. Huvuden skakas och ett allmänt ointresse breder ut sig.

1-2 Kontroll: Helt okänd, någon kan tro sig känna igen namnet men inget mer, troligen är detta ihopblandat med någon helt annan eller så har de helt fel och stämmer inte alls med någon. Ett tyvärr blir troligen svaret men beroende på situationen kanske de vill försöka veta mer.

3 Kontroll: En svag aning om vem personen är men utan några som helst detaljer eller så är dessa direkta osanningar, överdrifter eller ihopblandat. Alternativt om det är en kändperson så stämmer nästan inget och är väldigt överdrivet.

4 Kontroll: Personen känns igen men endast få detaljer och stor risk för osanningar/överdrifter.

5 Kontroll: Personen är känd och en hel del detaljer känns till samt att dessa för det mesta stämmer även om överdrivna/bagatelliserade.

6 Kontroll: Personen känns helt klart till och de flesta viktiga detaljerna utan allvarliga överdrifter faller på plats.

7 Kontroll: Att personen är känd är helt klar och nästan alla detaljer även mindre sådana är något man vet om även om vissa saker är lätt överdrivet.

8 Kontroll: Det är inget snack om saken, det är självklart vem personen är och vad som känns det är helt sant och utan överdrifter.

9+ Kontroll: Personen ses/är troligen en levande legend/regent/gudomlighet och allt kan återberättas så nära sanningen utan överdrifter som det går, som om karaktären skulle ha berättat det själv.

Förutsättningar
Det finns en hel del saker som kan göra det svårare eller enklare för andra att känna till en person eller grupps rykte.

FörutsättningarModifiering
Samma klass+0
Underklass vet om medelklass+1T6
Underklass vet om överklass+2T6
Medelklass vet om överklass+3T6
Medelklass vet om underklass-1T6
Överklass vet om medelklass-2T6
Överklass vet om underklass-3T6
Lever i en "primitiv" kultur-1T6
Ifrån en främmande kultur-1T6
Aktivt försvårat att andra ska känna sin riktiga identitet-1T6
Värv som underhåller+1T6
Rest mycket/lång resa+1T6
Är en officiell person/representant+1T6
Är en betydande person i samhället+2T6
Är en betydande person i landet+3T6
Är en betydande person i världen+4T6
Det finns spridda böcker, skrifter sånger och sagor+1T6
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Ett enklare alternativ skulle kunna vara att bara slå färdigheterna mot en svårighet, rakt av. Kanske höja svårigheterna i inlägget ovan något, så att det blir någon vits med att slå, alls. Eller inte, det kanske inte behövs, det bör kanske speltestas.

En tanke kan vara att man slår för de egenskaper man har högst och/eller lägst i, när man kommer till ett nytt ställe, och ser vad som fastnar, så att säga.

Lägg till alla trevliga modifikationer som knåpats ihop här i tråden, efter behov :-D
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
534
Location
Umeå
Är ni tidsresenärer? Eon IV kom väl ut ganska nyligen och ni pratar redan om husregler till VI :) (var tvungen, sorry.)
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Leumas;n154150 said:
Är ni tidsresenärer? Eon IV kom väl ut ganska nyligen och ni pratar redan om husregler till VI :) (var tvungen, sorry.)
Jag antog att det var ett stavfel och syftar för EON IV :p
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Kuma said:
Ett enklare alternativ skulle kunna vara att bara slå färdigheterna mot en svårighet, rakt av. Kanske höja svårigheterna i inlägget ovan något, så att det blir någon vits med att slå, alls. Eller inte, det kanske inte behövs, det bör kanske speltestas.
Ja i vissa fall så kan det nog bli konstigt att behöva använda de tre olika slagen som utmaningar normalt krävs och det du säger var min första tanke på hur man kan göra det. Måste helt klart speltestas och ska försöka få in detta i nuvarande kampanj jag spelleder.

Ja om man göra så kanske svårigheterna behöver höjas men som sagt, måste speltestas fram.

Kuma said:
En tanke kan vara att man slår för de egenskaper man har högst och/eller lägst i, när man kommer till ett nytt ställe, och ser vad som fastnar, så att säga.
Hur menar du?

Det jag gillar är att man inte behöver ha någon speciell färdighet för rykte. Det räcker ju att man utgår ifrån vilken färdighet som helst. Man kanske vill kolla om grannstaden känner till att man är en bra krigare och använder sitt värde i Svärd.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Celledor;n154923 said:
Hur menar du?

Det jag gillar är att man inte behöver ha någon speciell färdighet för rykte. Det räcker ju att man utgår ifrån vilken färdighet som helst. Man kanske vill kolla om grannstaden känner till att man är en bra krigare och använder sitt värde i Svärd.
Oftast är det ju de egenskaper som utmärker sig, positivt eller negativt, som ligger till grund för de eventuella rykten som uppstår om en person.

Så min tanke var, att om man inte är ute efter att veta vad folk i området vet om någon specifik aspekt av karaktären, utan mer undrar "vad karaktären är känd för", kan man välja kanske en handfull egenskaper (färdigheter, kännetecken, expertiser, etc.) och slå för dem alla. Ett katastrofalt dåligt slag, som låga färdigheter kan tänkas ge, kan ge ett negativt rykte, medan ett fantastiskt resultat kan ge ett positivt rykte.
Alternativt, så kan ett lyckat slag ge ett korrekt rykte, medan ett misslyckat slag ger ett rykte som inte stämmer. Antalet övertag (eller "undertag"? "Negativa övertag"?) bestämmer magnituden av ryktet.

Sedan måste ju ryktesslaget vara befogat också. Eremiten Udh-astra som har levt i total isolering i 30 år, men tränat bågskytte 23 timmar varje dygn under hela denna tid, och tillhör de allra skickligaste bågskyttarna som existerat i Mundana, har kanske ändå inte något större rykte om sig. Förrän hon faktiskt visar prov på sin talang någonstans där andra kan se det. Att slå för bågskytte i det fallet är kanske inte det mest relevanta, även om det råkar vara den högsta färdigheten.
Just denna typ av situation underlättades av den generiska Rykte -egenskapen i tidigare utgåvor av spelet. Därmed inte sagt att det inte går att hitta vägar runt det. Keep at it! ;-)
 
Top