Håller fortfarande på och knåpar på mitt steamfantasyrollspel, att skriva rollspel är ju som alla vet inget man gör på tre röda. Funderar emellertid en del över ryktesbegreppet i rollspel, vilket är en ganska svår bit. I huvudsak består ju en persons rykte i olika rollspel oftast av ett siffervärde, som säger hur berömd man är, och en specialisering, eller ett andra siffervärde, som berättar vad man är känd för eller hur gott rykte man har.
Problemen kommer, tycker jag, då man kommer till olika områden och fraktioner. En Rp är ju inte lika känd överallt, och alla tycker inte likadant om honom/henne. I rollspel är en person nästan alltid mest känd i sin hemtrakt, och berömmelsen "tunnas ut" ju längre bort han/hon kommer. Men anta nu att vi har en Rp som från början inte har så mycket rykte, utan bara är känd i hemmabyn, som "Redbar karl". Denne Rp och hans kompisar hittar vid en nattlig expedition ett föremål som teleporterar dem till andra sidan världen, där de lyckas rädda kungen i ett främmande rike från att bli dödad av en ondsint grupp lönnmördare. Detta blir de naturligtvis berömda för, och nyheterna når hemtrakterna då de återvänder. Kruxet är ju nu bara att det finns två ställen där de är kända, trots att det främmande riket är så långt bort från hemmabyn man kan komma, och både räknas som "annan kontinent", "annan kultur" och hela middevitten. Att nu skriva ner varenda ställe Rp:n varit på och hur mycket samt vad de är kända för på olika ställen kan ju bli lite bökigt. Någon som har något förslag?
Ett annat typiskt problem är ju att Rp:na säkert har olika gott rykte hos olika fraktioner och liknande. En Rp som dräpt flertalet vättehövdingar, avslöjat en konspiration mot kungen, räddat en prinsessa undan valfritt Fruktansvärt Vidunder samt förhindrat en invasion av mörkeralver får kanske sitt Rykte specialiserat mot Hjälte, i stället för att skriva ner allt han är känd för, vilket bland erfarna Rp:er kan bli rätt mycket. Saken är ju bara den att han bland sina fiender (en växande skara) säkert kallas saker som inte alls är särskilt smickrande. För att ytterligare komplicera saken kan en Rp ju också ha gjort något som folk i allmänhet gillar och något som de ogillar, till exempel att ha räddat en kvinna från att drunkna och att vid ett fylleslag oprovocerat givit sig på flertalet personer och därför fått spöstraff.
Någon som har några ljusa idéer om hur man skulle kunna utforma ett realistiskt ryktessystem?
Problemen kommer, tycker jag, då man kommer till olika områden och fraktioner. En Rp är ju inte lika känd överallt, och alla tycker inte likadant om honom/henne. I rollspel är en person nästan alltid mest känd i sin hemtrakt, och berömmelsen "tunnas ut" ju längre bort han/hon kommer. Men anta nu att vi har en Rp som från början inte har så mycket rykte, utan bara är känd i hemmabyn, som "Redbar karl". Denne Rp och hans kompisar hittar vid en nattlig expedition ett föremål som teleporterar dem till andra sidan världen, där de lyckas rädda kungen i ett främmande rike från att bli dödad av en ondsint grupp lönnmördare. Detta blir de naturligtvis berömda för, och nyheterna når hemtrakterna då de återvänder. Kruxet är ju nu bara att det finns två ställen där de är kända, trots att det främmande riket är så långt bort från hemmabyn man kan komma, och både räknas som "annan kontinent", "annan kultur" och hela middevitten. Att nu skriva ner varenda ställe Rp:n varit på och hur mycket samt vad de är kända för på olika ställen kan ju bli lite bökigt. Någon som har något förslag?
Ett annat typiskt problem är ju att Rp:na säkert har olika gott rykte hos olika fraktioner och liknande. En Rp som dräpt flertalet vättehövdingar, avslöjat en konspiration mot kungen, räddat en prinsessa undan valfritt Fruktansvärt Vidunder samt förhindrat en invasion av mörkeralver får kanske sitt Rykte specialiserat mot Hjälte, i stället för att skriva ner allt han är känd för, vilket bland erfarna Rp:er kan bli rätt mycket. Saken är ju bara den att han bland sina fiender (en växande skara) säkert kallas saker som inte alls är särskilt smickrande. För att ytterligare komplicera saken kan en Rp ju också ha gjort något som folk i allmänhet gillar och något som de ogillar, till exempel att ha räddat en kvinna från att drunkna och att vid ett fylleslag oprovocerat givit sig på flertalet personer och därför fått spöstraff.
Någon som har några ljusa idéer om hur man skulle kunna utforma ett realistiskt ryktessystem?