Nekromanti Rykte i rollspel

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Håller fortfarande på och knåpar på mitt steamfantasyrollspel, att skriva rollspel är ju som alla vet inget man gör på tre röda. Funderar emellertid en del över ryktesbegreppet i rollspel, vilket är en ganska svår bit. I huvudsak består ju en persons rykte i olika rollspel oftast av ett siffervärde, som säger hur berömd man är, och en specialisering, eller ett andra siffervärde, som berättar vad man är känd för eller hur gott rykte man har.
Problemen kommer, tycker jag, då man kommer till olika områden och fraktioner. En Rp är ju inte lika känd överallt, och alla tycker inte likadant om honom/henne. I rollspel är en person nästan alltid mest känd i sin hemtrakt, och berömmelsen "tunnas ut" ju längre bort han/hon kommer. Men anta nu att vi har en Rp som från början inte har så mycket rykte, utan bara är känd i hemmabyn, som "Redbar karl". Denne Rp och hans kompisar hittar vid en nattlig expedition ett föremål som teleporterar dem till andra sidan världen, där de lyckas rädda kungen i ett främmande rike från att bli dödad av en ondsint grupp lönnmördare. Detta blir de naturligtvis berömda för, och nyheterna når hemtrakterna då de återvänder. Kruxet är ju nu bara att det finns två ställen där de är kända, trots att det främmande riket är så långt bort från hemmabyn man kan komma, och både räknas som "annan kontinent", "annan kultur" och hela middevitten. Att nu skriva ner varenda ställe Rp:n varit på och hur mycket samt vad de är kända för på olika ställen kan ju bli lite bökigt. Någon som har något förslag?
Ett annat typiskt problem är ju att Rp:na säkert har olika gott rykte hos olika fraktioner och liknande. En Rp som dräpt flertalet vättehövdingar, avslöjat en konspiration mot kungen, räddat en prinsessa undan valfritt Fruktansvärt Vidunder samt förhindrat en invasion av mörkeralver får kanske sitt Rykte specialiserat mot Hjälte, i stället för att skriva ner allt han är känd för, vilket bland erfarna Rp:er kan bli rätt mycket. Saken är ju bara den att han bland sina fiender (en växande skara) säkert kallas saker som inte alls är särskilt smickrande. För att ytterligare komplicera saken kan en Rp ju också ha gjort något som folk i allmänhet gillar och något som de ogillar, till exempel att ha räddat en kvinna från att drunkna och att vid ett fylleslag oprovocerat givit sig på flertalet personer och därför fått spöstraff.
Någon som har några ljusa idéer om hur man skulle kunna utforma ett realistiskt ryktessystem?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
I min Greyhawkkampanj löste jag rykte som följer:
För varje sak en rp gjort som kan ge ett rykte fick denne ett procentvärde. Det procentvärdet minskar sedan ju längre från platsen för dess början. Med plats menas här även område och organisation.

Olika saker ger olika rykten så en rollspersons rykte kan se ut som följer:

Nisse
Mördade drake i Hommlet 90% (5% avdrag per kilometer därifrån). 40% kännedom om rykten i Nisses riddarorden.

Mördade kungen i Hellfurnaces 90% (50% i alla dvärgriken.)

Allmänt hjältande i Flannaess 30%.

Etc.

Så man har alltså ett grundvärde som sedan ändras med geografisk distans till händelsen och vilken kan modifieras beroende på grupptillhörighet och liknande.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ryktet om mumiens död är betydligt underdrivet.

Jag funderar lite på att ha Ryktesfärdigheter som fokuserar på vem/vilka som i huvudsak sprider ryktet. Och sedan själva ryktet. Alltså:

"Borgmästaren i Rödmåra stad sprider ryktet om den fångatagne orchhövdingen: 4"
"Skvaller i Rosornas hus sprider (det falska) ryktet om kärleksaffären mellan mig och Tuvindel's syster: 12"
"Min bror, handelsresanden, sprider ryktet om hur jag ärrade hans ansikte: 3"

osv.

Sedan modifierar man sannolikhet och sånt beroende på situationen. Det sker fritt. Siffran talar bara om hur många som känner till händelsen, inte vad de tycker om dig. Det är möjligt att ha ett djäkligt bra rykte även om inte många känner till det, och många kan skvallra om en utan att det ryktet sprider sig särskilt långt utanför platsen där ryktet cirkulerar. Andra rykten kan spridas av män som reser vida kring, utan att särskilt många av dem som hör det faktiskt lägger det på minnet.

Så SL får modifiera och behandla informationen rätt fritt.

(Jag antar att det mest skulle bli ett funktionellt anteckningssystem än ett reglesystem)

/Riz
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
"Någon som har några ljusa idéer om hur man skulle kunna utforma ett realistiskt ryktessystem?"
Jag är rädd för att jag inte kommer att komma med något nyskapande precis.. Till DoD kör jag Rykte som en grundegenskap (fanken, det är ju hjälte-DoD vi talar om) som höjs, oavsett om rollpersonerna utför snälla eller osnälla dåd.. Alla rollpersoner är kända för sin personlighet och kunnande av några (ett lagom antal, bestämt av spelledaren/spelaren) personer inom sitt uppväxtområde.. Om rollpersonen är uppvuxen i en stad så har denne vissa personer i sin bekantskapskrets från staden medan om denne är uppvuxen i en kringresande karavan är denne igenkänd av karavanfararna.. Rollpersonens eventuella bakgrund kan komma att ändra förutsättningarna för detta.. Ju längre ifrån uppväxtområdet, desto mindre blir värdet Rykte..

Alla handlingar som rollpersonerna utmärker sig med sätter jag upp på en lista.. Det kan vara allt från brutalitet (både våldsam och duktig) i strid eller rädda prinsessor till mindre brott eller högförräderi.. Ryktet höjs beroende på hur väl spelledaren (=jag) anser att ryktet kan spridas och i viss mån hur stort dådet är.. Om rollpersonerna hindrar kungens död i hemlighet ger det en mindre ökning i Rykte än om de skulle döda några människor på torget.. Om det är en sagoberättare eller bard i närheten när dådet sker så kan ryktet höjas mer än normalt och det blir en större chans att de blir igenkända för just det dådet (jag brukar markera sådant med en stjärna på listan).. Man kommer till sist att få ihop en skaplig lista. Vissa rykten kan man dock ta bort från listan efter ett tag om det nu inte är troligt att de kommer till trakten eller om det är ett litet dåd och rollpersonen har dött..

Om ett slag mot Rykte lyckas väljer jag en lämplig punkt från "rykteslistan" som blivit till genom allt spelandet.. Det gör inget om rollpersonen blir igenkänd för ett dåd som en annan rollperson gjort.. Det kan man tolka som att rollpersonen blir igenkänd för att denne reser med den andre beryktade rollpersonen eller så kan man tolka det som att ryktet har förvrängts till att passa bättre in på den igenkända.. Det kan även vara kul att ha listan för att ge lite mer djup i världen av att rykten om rollpersonerna går. Dessutom kan man få inspiration till "äventyrshooks" genom att utnyttja ryktena..

Om rollpersonen blir igenkänd så bestämmer jag även om det påverkar socialt positivt eller negativt.. Alla snälla rykten behöver ju inte enbart hjälpa och tvärtom om de osnälla..

Man skulle visserligen tänka sig rykte som färdigheter där varje ryktesfärdighet måste inriktas på ett speciellt område.. Det kan vara inriktningar som "undre världen", "färdigheter", "barmhärtighet" och de kan vara hur breda eller smala som helst.. Dock så minskar Ryktet mer om man kommer ifrån sitt uppväxtområde..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker man måste hålla rykte relativt fritt tolkat av spelledaren om man nu ska ha det i siffror, då ryktesspridning kan te sig rätt irrationellt

<FONT SIZE=1>[edit] Läser sedan att Rising är inne på samma spår som mig</FONT>
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
rykte till Usagi

jag skrev ett ryktessystem till Usagi Yojimbo RPG som kanske inte är exakt det du söker efter men fortfarande har lite tankegångar som är intressanta. Du kan kolla in det här. (funderar dock på att ändra god/ond-delen till ära eftersom det är mer troget spelets natur).

Men samtidigt problemet med rykte är ju att det är en VÄLDIGT relativ sak och antingen får man köra många variabler osv för att få fram ett system som fungerar någorlunda eller så får man helt enkelt köra en enkel version i grunden och sedan låta SL modifiera detta för att se vad det är för nytt. För en person som älskas av en hel stad kan likagärna vara hatad i byn bredvid. Eller mannen som är känd i hela världen behöver inte ha nämnts en endaste gång i den isolerade byn vid bergsdalen.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Som i verkliga livet..

Kan man änte tänka sig som så här att man använder idéer från verkliga livet. Med några modifikationer..
Man kan väll b. la använda ryktet, karavaner som sprider nyheter & sådant, kyrkan osv..
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Jo, det är ett knivigt problem det där med rykte. Personligen tror jag att man utan bekymmer skulle kunna skriva en hel bok om det; "Rykte, det kompletta regelsystemet", isåfall skulle man få med allt som behövs. Men det tycker jag är onödigt.

Kan man inte bara göra så att rollpersonerna skriver ned eventuellla storslagenheter, samt var de ägde rum, och så får spelledaren helt enkelt bestämma om de känns igen, samt även om de hälsas som elaking eller hjälte. Vill man absolut leka med tärningar kan man ju konstruera ett värde för tur eller liknande, och slå med för tillfället skapade ods. om det lyckas känns rollpersonen igen på ett angenämet sätt, annars ej, om om det blir riktigt lågt visar det sig att de skitit i det blå skåpet (gillar det uttrycked :gremgrin:).
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Lite smått OT... kanske

alla rykten måste ju inte vara sanna, kom jag i en snilleblixt. Tänk om någon elaking vill sprida ut ett elakt rykte om rollpersonen?? Hur gör han då? blir det också en färdighet enligt rising-systemet??
ryktet förvrängs? vad händer då? det överdrivs, berättas fel, missuppfattas etc...

/Impen - som har lite bråttom men som kommer att återvända !!
 

Olof

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
27
Location
Göteborg
Själv gillar jag systemet i Western med ett värde i berömmelse för hur känd man är. Och ett värde i rykte för vad man är känd för. Och så 20 stycken(!) tabeller för slumpmässiga händelser man kan råka ut för.

Ett sådant system duger utmärkt för då man börjar spela. Men om man, som du skriver, varit vida omkring och gjort dåd så bryts systemet ned. Detta är ett vanligt fenomen. Reglerna är konstruerade för nybörjare men då man spelat ett tag så bryter systemet ihop. Man skulle egentligen ha två regelsystem, ett då man börjar spela och ett då man blivit mäktigare.

När man ändå är inne på regler för rykte. Så borde man ha en regel för minskning av rykte. Många personer är kända under något år eller två. Men efter en så kort period som fem år så är det endast dom med gott minne som minns. Eller också kanske man blir ännu mera känd med tiden. Säg att man var tredje år efter att ett dåd skett slår på en tabell för att se vad som hänt.
 
Top