Rymd-luffare

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,908
Av någon orsak började jag nu när jag satt i soffan och drack kaffe fundera över ett rollspelskoncept som jag direkt kände kunde bli roligt.

Settingen är världsrymden på ett sånt där härligt galet serietidningssätt där allt kan hända och det mesta är tillåtet. Tänk de seriealbum med Judge Dredd som utspelar sig i rymden. Trots att det mesta är ”anything goes” finns en stor auktoritet som styr över galaxen. Det kan vara ett enväldigt imperium eller en mer demokratisk federation, har inte bestämt mig för vilket. Viktigt är att denna auktoritet har patent på interplanetära färdmedel. Det är bara de som förfogar över tekniken att med rymdskepp flyga från en planet till en annan.

Det finns dock personer som i smyg åker med på de många enorma rymdfarkosterna. De kanske smyger sig in i lastrummet eller bluffar sig ombord på andra sätt. Ungefär som den klassiska bilden av luffare som hoppar på godståg, fast i rymden.

Själva konceptet är att rollpersonerna är sådana här rymd-luffare. De tar sig från planet till planet, lever för dagen och råkar ut för olika äventyr och spännande händelser. De har alla olika orsaker till att ha hamnat på samhällets botten och är lite av ett band of misfits. Det är inte tänkt att man ska stiga i de sociala klasserna när man spelar, utan man är luffare från början till slut. Däremot kan man ju bli lokal kändis i några av de fattiga samhällen man besöker.

Settingen ska ha en övergripande beskrivning men inte gå in på detaljer. Man ska få förklarat hur den övergripande auktoriteten styr, vilken teknologisk nivå allt är på, exempel på olika folkslag och kanske på någon civilisation. Sen ska det vara fritt fram att bygga ut lite som man vill. Som typ Judge Dredds rymdäventyr som jag tog som exempel innan. Eller Futurama, fast mer skitigt och gritty.

Tänker mig systemet som väldigt snabbt och enkelt. Inga eller väldigt få regler för högteknologi, sånt ska rollpersonerna ändå inte begripa sig på.

Vad tycker ni om konceptet? Verkar det kul? Har det gjorts för många gånger innan? Har jag missat något viktigt som jag borde ha med?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Det här låter super coolt! Jag kan direkt tänka mig att man kan spela rymdluffare i en redan existerande spel, men ett spel helt baserar runt det hade varit sjukt kul!
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Gillar konceptet! Men det handlar mer om vad man är än vad man gör. Vilka utmaningar ska RP övervinna? Vilken struktur följer äventyren, om det ens finns sådana? Ska de utforska platser, lösa problem, eller är det mer en kamp för att få något i magen?

Om du går slice of life tror jag du kan få inspiration av Steinbeck, Tortilla Flat. De luffar iofs inte, men det är ett gäng misfits som jobbar hårt för att slippa jobba. (Trigger warning: boken är rasistisk).

Du kan också läsa min frus artikel om luffare i följande verk: https://libris.kb.se/bib/14002496.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,842
Jag tycker att konceptet verkar kul. Det får mig att tänka på Death in Space (snabbt och enkelt regelsystem, rollpersoner på samhällets botten) och mitt eget opublicerade Världsrymdens vagabonder (ett slags icke-episkt Star Wars med mycket 70-talskänsla). Eftersom ditt koncept bygger på att rollpersonerna liftar med andras rymdskepp blir konceptet dock tydligt annorlunda. Eventuellt lite mer i stil med Köpman i röd zon som @wilper skrivit men som jag inte är uppdaterad på.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,908
Det här låter super coolt! Jag kan direkt tänka mig att man kan spela rymdluffare i en redan existerande spel, men ett spel helt baserar runt det hade varit sjukt kul!
Tack så jättemycket! Ja precis, jag tänkte att ett spelsystem, regler och även layout som inspirerar till det kunde vara kul! 🙂
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,908
Gillar konceptet! Men det handlar mer om vad man är än vad man gör. Vilka utmaningar ska RP övervinna? Vilken struktur följer äventyren, om det en finns sådana? Ska de utforska platser, lösa problem, eller är det med kamp för att då något i magen?

Om du går slice of life tror jag du kan få inspiration av Steinbeck, Tortilla Flat. De luffar iofs inte, men det är ett gäng misfits som jobbar hårt för att slippa jobba. (Trigger warning: boken är rasistisk).

Du kan också läsa min frus artikel om luffare i följande verk: https://libris.kb.se/bib/14002496.
Tack så jättemycket! Jag tänker mig den glamouriserade och kanske inte helt sanna bilden av luffare. Det enda exemplet jag kan komma på såhär på rak arm är filmen O brother where are thou. Rollpersonerna hoppar på lastrummet på rymdtåg, får luft med märkliga figurer, hamnar i lokala trubbel och så vidare. Jag beskrev det nog lite fel när jag använde termen ”gritty” tänker mig liksom inte utsvultna pundare som hamnar i knivslagsmål om en burk hundmat. Jag menar snarare ”lived in”: Rost, sand i rymddräkten som @Mekanurg så målande har beskrivit den typen av sci fi, rymdskeppen är ihoplappade med buckliga plåtplattor, det finns rymdråttor utanför asteroidens diner etc.

Tänker mig även att rollpersonerna alltid handlar utifrån ett underläge. de kan inte kontakta rymdpolisen för då blir de inte själva arresterade, vanligt folk litar inte på den etc. Tänker även att våld sällan ska vara lösningen. Då de flesta är i besittning av mer avancerad teknologi än rollpersonerna, inklusive vapen och rustningar, så måste rollpersonerna i mångt och mycket lite till sin intelligens och sina stealth skills snarare än vapenfärdigheter.

Tack så jättemycket för tipsen! Ska kolla in boken och artikeln 🙂
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,908
Jag tycker att konceptet verkar kul. Det får mig att tänka på Death in Space (snabbt och enkelt regelsystem, rollpersoner på samhällets botten) och mitt eget opublicerade Världsrymdens vagabonder (ett slags icke-episkt Star Wars med mycket 70-talskänsla). Eftersom ditt koncept bygger på att rollpersonerna liftar med andras rymdskepp blir konceptet dock tydligt annorlunda. Eventuellt lite mer i stil med Köpman i röd zon som @wilper skrivit men som jag inte är uppdaterad på.
Tack så mycket! Världsrymdens vagabonder är ett sjukt bra namn på ett spel! Ska även kolla in Köpman i röd zon 🙂👍
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Detta är typ konceptet i Dumarest of Terra, som var en av de främsta inspirationskällorna för det ursprungliga Traveller rollspelet.

Edit, tillägg: En väsentlig skillnad är såklart att det i Dumarest inte finns någon övergripande galaktisk statsmakt. Men det finns en det häftiga interstellära organisationer, t.ex. Cyclan.

 
Last edited:

spexidor

Veteran
Joined
24 May 2021
Messages
13
Kul idé! Om det var mitt spel hade jag formaliserat att man börjar varje ”deläventyr” på noll. RP får gärna komma över stora summor pengar ibland, som spelarna inför nästa äventyr berättar hur de slarvat bort igen.

Första boken i Liftarens guide till galaxen berättar väl lite om hur man använder en elektronisk tumme (?) för att få lift vill jag minnas 🤔
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
  • Citizen of the Galaxy (Robert Heinlein) skildrar en släktbaserad rymdfararkultur, men det hintas en del om andra typer av rymdfart i samma imperium.
  • The Mote in God's Eye (Jerry Pournelle, Larry Niven) skildrar rymdimperiet ur överklassens perspektiv, men det måste även finnas en stor underklass vars interstellära liv är mödosamt.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,908
Kul idé! Om det var mitt spel hade jag formaliserat att man börjar varje ”deläventyr” på noll. RP får gärna komma över stora summor pengar ibland, som spelarna inför nästa äventyr berättar hur de slarvat bort igen.
Såhär tänker jag mig också att det ska vara. Det ska inte gå att avancera i samhället, men då det inte är tanken så ska det inte kännas snopet heller för spelarna.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,908
  • Citizen of the Galaxy (Robert Heinlein) skildrar en släktbaserad rymdfararkultur, men det hintas en del om andra typer av rymdfart i samma imperium.
  • The Mote in God's Eye (Jerry Pournelle, Larry Niven) skildrar rymdimperiet ur överklassens perspektiv, men det måste även finnas en stor underklass vars interstellära liv är mödosamt.
Kanon, ska kolla in detta 🙂
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Själva konceptet är att rollpersonerna är sådana här rymd-luffare. De tar sig från planet till planet, lever för dagen och råkar ut för olika äventyr och spännande händelser. De har alla olika orsaker till att ha hamnat på samhällets botten och är lite av ett band of misfits. Det är inte tänkt att man ska stiga i de sociala klasserna när man spelar, utan man är luffare från början till slut. Däremot kan man ju bli lokal kändis i några av de fattiga samhällen man besöker.

Settingen ska ha en övergripande beskrivning men inte gå in på detaljer. Man ska få förklarat hur den övergripande auktoriteten styr, vilken teknologisk nivå allt är på, exempel på olika folkslag och kanske på någon civilisation. Sen ska det vara fritt fram att bygga ut lite som man vill. Som typ Judge Dredds rymdäventyr som jag tog som exempel innan. Eller Futurama, fast mer skitigt och gritty.
Om du byter setting till "efter katastrofen" så har du Dying Earth. Nu tycker jag att rollspelet är rätt kasst med en hårdrälsande Robin D Laws i förarhytten, men det kanske kan tjäna som inspirationskälla? I princip handlade spelet om att ett gäng vagabonder kommer till en ny plats, bryter mot en sed och måste göra någonting åt samhället för att göra bot.

Två saker minns jag om systemet: Bluffa och Övertala funkade på rollpersoner lika mycket som rollpersoner kunde använda det på spelledarpersoner. Man hade lappar med en nedskriven textsnutt man skulle läsa när det passade in i spelsessionen.
 
Top