Nekromanti [Rymd] Skadesystem i dataspel

stenhöna

tellstory
Hej alla!

Jag sitter med ett litet shoot-em-up till min Amiga och försöker komma på ett vettigt skadesystem man kan använda i rymden. Nära till hands ligger StarCraft och WarCraft. De har ju olika rustningar och olika sorters vapen, som penetrerar olika. Plus magi, eld, is, skillnad mellan organiska och mekaniska enheter, osv.

Givet i ett rymdscenario är skillnad mellan sköld och hull. Sköld kan skydda mot magnetiska och ljusbaserade vapen, medan hull skyddar mot - eller tar stryk av - kollisioner och raketer.

Några idéer om detta?

Max Raven

T12-kultist
En annan klassisk variant är att skölden skyddar mot (oftast all form av) skada och att den kan laddas upp efter ett tag - i regel om skeppet inte tar skada.

Du skulle också kunna ha, om det finns processorkraft nog (antagligen, om jag minns Amiga rätt), skada som tar i olika skeppsfunktioner, typ shields (sköldarna läks ej), guns (reducerad skada), engines (manöverhastighet), fire (fiender tar skada av att röra skeppet (istället för tvärtom som det brukar vara) :gremwink: ) o s v. Sedan skulle de här kunna läggas på hög så att man får en flygande allt mer förstörd skrothög som till slut exploderar (d v s någon slags buffer, typ 3 skador sedan dör du) eller att man tar någon skada innan man slutligen dör. :gremsmile:

Andra tankar: Förmodar att du känner till shmupsen Touhou (känt för Bullet Hell) och Ikaruga (mekaniken med att byta färg)? Och Swiv, som laddade banor kontinuerligt (på amiga)? Annars kan de vara värt en titt. :gremsmile:

stenhöna

tellstory
Jag har tänkt att både sköld och hull ska kunna regenereras. Sköld dock snabbare, och hull bara om man har nödvändiga hjälpdroids (R2-D2!).

Skador som slår ut funktioner är intressant! En tanke kan vara att låta den fysiska, kinetiska skadan skilja mellan krossande, skärande och penetrerande skada, och låta skeppet skadas olika beroende på vilken typ det är. Som i detaljerade rollspelssystem. Det kräver dock att man har en liten "modell" av skeppet, så man vet i vilken del skadan ska ta. Samma sak som med människokroppen.

Sen kan man ha brand, som du säger, som drenerar fysisk HP tills den är släckt. Också radioaktivitet är möjligt, som orsakar skada tills skeppet är reparerat i hangar.

Tack för tipsen, ska kolla upp!