Pratet kring Ashen Stars har fått mig att fundera lite. Det tillsammans med Trails of Cthulhu och lite Alastair Reynolds börjar kokas ihop nu.
Grundtanken är att människor inte har hört ett pip från utomjordiska civilisationer. Inte ens von Neumann-sonder. Orsaken till att vi inte har hört något pip är att civilisationer har en tendens att gå över till lågeffektssändningar efter något sekel allt eftersom elektronik blir mindre och effektivare, och orsaken till att vi inte träffar på några flygande tefat eller von Neumann-sonder är... well, de tillåts inte.
För någonstans där ute finns en maskinintelligens. "Intelligens" är kanske inte rätt ord, eftersom den inte har självmedvetande om det inte verkligen behövs, men dess uppgift är att se till att det finns användbar massa nog att begränsa skadan av krocken med Andromeda-galaxen om någon miljard år genom att knuffa undan stjärnor så att de inte slungas ut eller krockar. Och De gör det genom att se till att inga interstellära civilisationer uppstår förrän efter krocken.
Nu har mänskligheten precis börjat bli interstellär, och man har börjat få kontakt med andra civilisationer som lärt sig den hårda vägen att ska man vara insterstellär så måste man vara det i smyg, annars får De upp vittringen efter en. Men man tror förstås inte på de andra civilisationerna - de vill ju förstås bara att vi inte ska utmana deras interstellära monopol. Så vi klompar på som en elefant i en porslinsbutik, och de andra kurar ihop sig och hoppas att den uppmärksamhet som vi ådrar oss inte ska drabba dem.
Samtidigt kommer De närmare, eller så kommer vi närmare Dem. Och vi hittar hela tiden resterna av de tidigare civilisationer som inte riktigt lärt sig att smyga mellan stjärnorna.
---
Stämningen som jag ser framför mig är lite Cthulhu-aktig kosmisk fasa. Vi vet förstås inte (och de andra civilisationerna vet inte heller) vad De är och vad de är ute efter. Förmodligen vet de andra civilisationerna inte mer än att man smyger fram i rymden, tyst och på tå, om man vill överleva, men vilka De är och varför De gör det De gör har man ingen aning om.
Och vi vet inte ens så mycket. Vi vet bara att det finns en klase civilisationer därute som inte vill att vi ska vara så jävla imperialistiska, och vi har börjat upptäcka resterna av andra civilisationer som bara gått under. Och allt eftersom rollpersonerna börjar gräva i det så snubblar de över den där kosmiska fasan.
Jag funderar också på att rymdskepp inte har överljusfart, utan färdas mellan stjärnor i höga relativistiska hastigheter, men ändå såpass lång tid att det tar årtionden för utomstående och år för passagerare och besättning, och att kryofrys således är ett måste. Nanoteknik finns, men inte i form av någon "grå massa" eller "programmerbar materia" - det skulle däremot kunna vara basen i Deras teknologi.
Gelémässigt så funderar jag på att kombinera Ashen Stars med Trails of Cthulhu (och det utan att mer än ha bläddrat i Ashen Stars, men jag har i alla fall en Trails). Fokuset i äventyr blir också mer av Trails än det normala deckarfallet - man kommer i vägen för ett mysterium och undersöker det så långt att man förstår att man har att göra med en kosmisk fasa, och sen springer man så fort man kan åt andra hållet.
Så, ungefär, tror jag att jag skulle göra för att få fram Rymdens Väldighet.